تولاترومایسین ، تولاکسین

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تولاترومایسین (تولاکسین) آنتی‌بیوتیک است ترکیبی نیمه سنتتیک و مشتق شده از اریترومایسین و از خانواده ماكروليدها که اثرات ضد باکتریایی بسیار قوی و موثری در بافت هدف دارد. این دارو محصولی از شرکت نصر فریمان است.

گروه دارویی: آنتی‌بیوتیک

ترکیب دارویی: هر میلی‌لیتر دارو حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم تولاترومایسین می‌باشد.

مکانیسم اثر

آنتی‌بیوتیک ترکیبی نیمه سنتتیک و مشتق شده از اریترومایسین و از خانواده ماكروليدها است که اثرات ضد باکتریایی بسیار قوی و موثری چه به لحاظ اثر و چه به لحاظ غلظت و ماندگاری دارو در بافت هدف دارد.

این دارو به سرعت از محل تزریق جذب می‌شود و حداکثر غلظت دارو در مدت ۲۴ ساعت در بافت ریه دیده می‌شود. غلظت تولاترومایسین در ریه بطور قابل توجهی بالاتر از غلظت پلاسما است. این دارو توسط کبد و ترشح در صفرا و همچنین توسط کلیه‌ها دفع می‌گردد.

در گاو دو سوم دارو در مدفوع دیده می‌شود که قریب ۹۰ درصد آن بدون تغییر است. تولاترومایسین به محض ورود به سلول باکتری به تحت واحد 50S ریبوزوم متصل شده و مانع سنتز پروتئین توسط باکتری می‌شود.

قابلیت بالای نفوذ این دارو به داخل باکتری و بقای آن از اختلافات اصلی این دارو با سایر ماکرولیدها است. این آنتی‌بیوتیک قادر به جایگزین شدن به جای یون‌های منیزیم است که ساختار لیپو پلی ساکاریدی باکتری‌های گرم منفی را تشکیل می‌دهد و به این ترتیب باعث افزایش نفوذ دارو به داخل باکتری‌های گرم منفی نیز می‌گردد.

از سوی دیگر کاهش کارایی پمپ تخلیه باکتری منجر به بقای بیشتر مولکول دارو در داخل سلول باکتری می‌شود. بیشترین غلظت دارو در بافت ریه دیده می‌شود و به‌همین دلیل غلظت ریوی آن از غلظت پلاسمایی آن بسیار بیشتر است که به‌دلیل تفاوت میزان pH بافت ریه (اسیدی) و pH دارو است.

در ضمن این دارو باتوجه به تجمع آن در سلول‌های آماسی (نوتروفیل‌ها و ماکروفاژها) و خروج کند آن از این سلول‌ها، باعث می‌شود خود این سلول‌ها به‌عنوان ناقل و منبع دارو در محل التهاب عمل کنند.

موارد مصرف

گاو: جهت درمان بیماری تنفسی گاوها (BRD)، تب حمل و نقل، التهاب قرنیه و ملتحمه (IBK)، گندیدگی سم و بیماری‌های تنفسی ناشی از باکتری‌های مانهميا همولیتیکا، پاستورلا مولتوسیدا، هیستوفیلوس سومنی، مایکوپلاسما بوویس، مایکوپلاسما پنومونیا، هموفیلوس پاراسویس، بوردتلا برونشی سپتیکا و اکتینوباسیلوس پلوروپنومونیا.

گوسفند: درمان پوسیدگی سم (Foot Rot)

مقدار و روش مصرف

گاو: ۲/۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و به‌صورت تزریق زیرجلدی در ناحیه گردن. برای درمان گاوهای  بالاتر از ۳۰۰ کیلوگرم وزن دوز را تقسیم کنید تا بیش از ۷/۵  میلی‌لیتر در یک محل تزریق نشود.

گوسفند: ۲/۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و به‌صورت تزریق داخل عضلانی