فنچ-گلدین

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ فنچ گلدین یا سهره رنگین کمان پرنده‌ای باشکوه و رنگارنگ با پرهایی با رنگ‌های روشن و درخشان است. او ظریف، کنجکاو، پرجنب و جوش و اجتماعی است و از آرامش و همراهی انسان‌ها استقبال می‌کند اما ورود به قفسش را دوست ندارد. از سوی دیگر، حضور گونه‌های دیگر پرندگان را که اغلب برای او پر سر و صدا هستند، تحمل نمی‌کند. به صورت جفت بسیار خوب زندگی می‌کند و می‌تواند بدون مشکل تولیدمثل کند، به شرطی که آن را در شرایط مساعد قرار دهید. در این مقاله با سهره رنگین کمان و راه‌های پرورش آن آشنا شوید.

فنچ گلدین کیست؟

فنچ گلدین پرنده‌ای زیبا از خانواده Estrilidae است. اصالتاً استرالیایی است و اندازه آن 13 تا 15 سانتی متر و وزن آن به طور متوسط 12 گرم است. اگرچه در محیط طبیعی خود نسبتاً در معرض تهدید قرار دارد، اما طول عمر آن در اسارت تقریباً 5 تا 8 سال است.

فنچ گلدین به دلیل رنگ‌های باشکوه خود در بین دوستداران پرندگان نیز محبوب است. جنس نر بسیار مشخص است، ماده‌ها کم‌رنگ‌تر هستند اما از زیبایی کمتری برخوردار نیستند. آنها دارای سر قرمز، نارنجی یا سیاه، پشت و بال سبز و سینه بنفش هستند. با این حال به دلیل اختلاط‌های متعدد توسط پرورش‌دهندگان جهش ممکن است و می‌تواند رنگ‌های زرد تا آبی را به بال‌ها، سفید و صورتی به سینه و سفید و آبی در سر بدهد.

سهره رنگین کمان پرنده‌ای باشکوه است، اما می‌داند که چگونه بااحتیاط رفتار کند، چراکه خیلی پرحرف نیست. بنابراین برای کسانی که طرفدار محیطی آرام‌اند و زندگی آپارتمان‌نشینی دارند کاملاً مناسب است، زیرا همسایگان شما را آزار نخواهد داد. او کم سر و صداست، با این وجود خواننده‌ای عالی است، اما فقط گونه نر آن صدایی زیبا دارد. ماده عمدتاً به ویژه در فصل تولیدمثل فریادهای کوچکی بر زبان می‌آورد.

فنچ گلدین کنجکاو، اجتماعی و سرزنده است و از آرامش استقبال می‌کند. او با سایر گونه‌های پر سر و صدا به خوبی همزیستی نمی‌کند. شما می‌توانید به جای یک فرد، یک جفت را پرورش دهید، که برای تولید مثل و رفاه پرندگان ایده‌آل خواهد بود.

فنچ گلدین

پرورش فنچ گلدین

قفس فنچ گلدین

فنچ گلدین به فضا نیاز دارد و بنابراین باید یک قفس بزرگ داشته باشد که بلندتر از ارتفاع آن باشد تا بتواند پرواز کند و بال‌هایش را باز کند. اساساً به صورت افقی حرکت می‌کند. برای یک زوج، حداقل 60 سانتی متر طول و 40 سانتی متر ارتفاع لازم خواهد بود. برای جلوگیری از خطر ابتلا به آرتروز، آن را با سکوهایی با قطرهای مختلف، و همچنین چندین غذاخوری، آبخوری و لانه‌های بسته مجهز کنید. کاسه‌ها را نزدیک درب قفس قرار دهید تا هر بار مزاحم آن نشوید، زیرا این پرنده به دنبال آرامش است و ممکن است با نفوذ به فضای خود اذیت شود.

کف قفس آن را با ماسه ریز که از نوک زدن به آن لذت می‌برد یا روزنامه بپوشانید تا فضولات را جذب کرده و نگهداری را آسان‌تر کند.

قفس را در مکانی قرار دهید که از باد، سرما و رطوبت محافظت شود، زیرا سهره رنگین کمان پرنده‌ای شکننده است.

رژیم غذایی فنچ  گلدین

می‌توانید فنچ گلدین را با مخلوط بذر پرندگانی که در فروشگاه‌های حیوانات خانگی فروخته می‌شود تغذیه کنید. از سوی دیگر، توصیه می‌شود رژیم غذایی او را با مکمل‌های غذایی غنی کنید، زیرا این پرنده کوچک به انرژی زیادی نیاز دارد و به سرعت خسته می‌شود. مخلوط را با دانه‌های انرژی‌زا مانند ارزن، دانه قناری و شاهدانه کامل کنید.

همیشه مقداری کف دریا را در دسترس سهره رنگین کمان خود بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که منبع خوبی از کلسیم دارد. این ماده مغذی برای ساختار استخوان، استحکام منقار و تخم‌هایش ضروری است.

وعده‌های غذایی فنچ گلدین را با میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند کدو سبز، سیب و موز تقویت کنید. باقی مانده این غذاها باید هر روز از قفس او تمیز و پاک شوند تا طراوت آنها و سلامت پرنده به خطر نیفتد.

فنچ گلدین نیز از تغذیه از حشرات لذت می‌برد. به او عنکبوت‌ها، مگس‌ها، موریانه‌ها یا حتی سوسک‌های منجمد شده بدهید تا از دریافت پروتئین او اطمینان حاصل کنید.

در نهایت هر روز آب تازه و تمیز در اختیار او قرار دهید و در اسرع وقت آن را عوض کنید.

فنچ گلدین

تولید مثل فنچ گلدین

فنچ گلدین بین مهر و اسفند تولیدمثل می‌کند. در هر بار ماده بین 4 تا 7 تخم می‌گذارد و به میزان دو تا سه بار در سال تولیدمثل می‌کند. آخرین تخم همیشه سبک‌تر است و همین امر شناسایی آن را ممکن می‌سازد و بنابراین از گیر افتادن یکی از آنها که می‌تواند زندگی ماده را به خطر بیندازد جلوگیری می‌کند. سپس نر و ماده به نوبت به مدت 15 روز روی تخم‌ها می‌نشینند و نوزادان پس از دو ماه مستقل می‌شوند. در این دوران مزاحم والدین نشوید تا بچه‌داری به خوبی پیش برود و بچه‌ها طرد نشوند.

برای تشویق و تسهیل تولیدمثل، توصیه می‌شود به سهره‌های رنگین کمان خود یک رژیم غذایی مناسب و محرک بدهید و به آنها اجازه دهید یک لانه بسته داشته باشند که می‌توانند آن را به دلخواه تزئین کنند.

نر با اجرای نمایش خواستگاری ماده را اغوا می‌کند. برای انجام این کار، او به دور ماده می‌چرخد. زمانی که منقار ماده سیاه شد، آماده تولیدمثل است.

اگر متوجه شدید که والدین تمایل دارند تخم‌ها یا بچه‌ها را از لانه دور کنند، آن‌ها را به طور جداگانه در لانه و قفسی قرار دهید که خودتان بر آنها نظارت کرده و از آنها مراقبت کنید.