آمپی-سیل

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آمپی سیلین دامی یک پنی سیلین نیمه سنتیک است که خاصیت باکتریوسیدی دارد و با تداخل در فعالیت آنزیم ترانس پپتیداز و استحکام دیواره سلولی باکتری‌ها اثر ضدمیکروبی خود را اعمال می‌کند. آمپی سیل محصولی جدید از شرکت داروسازی نصر فریمان می‌باشد.

شکل دارویی:

پودر استریل قابل تزریق 

گروه دارویی آمپی سیل:

آنتی بیوتیک 

ترکیب دارو:

هر ویال حاوی ۵۰۰ میلی گرم آمپی سیلین سدیم می‌باشد.

فارماکوکینتیک: 

آمپی سیلین دامی بعد از تجویز به روش خوراکی در اکثر دام‌ها بخوبی جذب می‌شود و حداکثر غلظت سرمی آن ۲ ساعت بعد از تجویز دارو ایجاد می‌شود. اگر دوز دارو ۲ برابر شود حداکثر غلظت دارو نیز دو برابر می‌شود. نیمه عمر دارو ۱ تا ۱/۵ ساعت می‌باشد. مطالعات بر روی دام‌ها نشان داده که آمپی سیلین دامی در سراسر بافت‌های بدن پخش می‌شود و بیشترین محل جذب در کبد و کلیه می‌باشد.

تنها مقدار کمی وارد مایع مغزی نخاعی می‌شود. آمپی سیلین دامی بدون تغییر از طریق ادرار دفع می‌گردد. مطالعات در گاو و موش نشان داده که آمپی سیلین در قسمت بالای روده کوچک جذب می‌شود و در مدت ۳ ساعت با غلظت بالایی در صفرا دفع می‌گردد. ممکن است غلظت در صفرا تا ۴۰ برابر مقدار پلاسما برسد.

این نکته به این معنی است که آمپی سیلین دامی ممکن است بعد از تجویز به روش خوراکی از طریق گردش روده‌ای - کبدی انتروهپاتیک از لومن روده‌ای تغییر مسیر دهد. این فاکتور در درمان باکتری روده‌ای که ممکن است هم در روده و هم کیسه صفرا باشند باارزش است. 

موارد مصرف آمپی سیل دامی: 

آمپی سیلین دامی دارای خاصیت آنتی باکتریال علیه ارگانیسم‌های گرم مثبت و گرم منفی از جمله ارگانیسم‌های روده‌ای پاتوژن کلبسیلا، درمان عفونت‌های ایجاد شده توسط E-coli، سالمونلا، پروتئوس و مانهیمیا همولیتیکا می‌باشد. 

نحوه آماده‌سازی دارو: 

۱/۵ میلیلیتر آب مقطر قابل تزریق به پودر استریل اضافه نمایید و بخوبی تکان دهید تا محلول شفاف و یکنواختی جهت تزریق آماده گردد. 

مقدار و روش مصرف آمپی سیل: 

۱۱ تا ۲۲ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۳ تا ۴ بار در روز به مدت ۳ تا ۵ روز.

عوارض جانبی: 

واکنش‌های ازدیاد حساسیت (آلرژیک)، اسهال و واکنش‌های موضعی در محل تزریق گزارش شده است. 

موارد منع مصرف آمپی سیل دامی: 

پنی سیلین‌ها مانند سفالوسپورین‌ها در خرگوش، همستر و خوکچه هندی خاصیت ازدیاد حساسیتی دارند. تجویز خوراکی در گربه‌ها بخاطر حضور باکتری‌های تولیدکننده بتالاکتاماز ممنوع است.

تداخل دارویی:

اگر آمپی سیلین در حیوانات دچار عملکرد ضعیف کلیوی همزمان با یک آمینوگلیکوزید مصرف شود، اثر آمینوگلیکوزید از بین می‌رود. از مصرف همزمان آمپی سیلین با داروهای باکتریواستات‌ها مانند کلرامفنیکل، اریترومایسین یا تتراسایکلین بدلیل اینکه احتمال کاهش خاصیت باکتریوسیدی آمپی سیلین وجود دارد، جلوگیری شود. 

موارد هشدار:

به دلیل احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک، حیوان باید نیم ساعت بعد از تزریق آمپی سیلین دامی تحت نظر قرار گیرد. دارو حتما بایستی توسط دامپزشک و با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم تجویز شود. 

دوره پرهیز از مصرف آمپی سیل:

تعریف نشده است. 

شرایط نگهداری:

در دمای اتاق کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود. 

بسته بندی: 

آمپی سیلین دامی در ویال‌های ۵۰۰ میلی گرمی عرضه می‌گردد.