جفتگیری و تخمگذاری کبوتر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بر عکس سایر طیور کبوتران زندگی کاملاً منوگام‌ داشته و در سن 7 - 5 ماهگی به سن بلوغ می‌رسند هر قدر وزن آنها سنگین‌تر باشد به همان نسبت دیرتر بالغ می‌شوند بعد از اینکه کبوتر ماده‌ای نری را به عنوان جفت برگزیند و اعلام آمادگی جنسی و همزیستی نموده اووسیت‌ها در تخمدان شروع به رشد کرده و پس از تقریباً 4- 5روز اولاسیون انجام گرفته و مدت کوتاهی بعد از آن هم جفت‌گیری و انتقال اسپرم صورت می‌گیرد. تقریبا 40-44 ساعت پس از زمان جفتگیری چند ساعت بعدازظهر اولین تخم را می‌گذارد و برعکس سایر طیور گذاشتن فقط دو تخم از لحاظ ژنتیکی تثبیت شده است و هیچگاه افزایش و کاهش ندارد.

تخم کبوترها حدود 20 گرم وزن و 4 سانتی‌متر طول و 5/2 سانتی‌متر پهنا و رنگ سفید دارند. نسبت زرده به وزن تخم با 19 درصد بین سایر طیور در کمترین حد است ولی پوسته آهکی با 10% درصدی اختلافی با دیگر طیور ندارند. لانه‌سازی با همکاری هر دو جنس 3-2 روز قبل از گذاشتن تخم آغاز گشته و حتی پس ازآن نیز ادامه می‌یابد. پس از 17 - 18 روز جوجه‌ها از تخم خارج شده و به ندرت هر دو جوجه با هم متولد می‌گردند. فاصله زمان تولد دو جوجه اغلب 24 - 12 ساعت است. کبوتردر بین طیور تنها پرنده‌ای است که جوجه آشیانه نشین دارد سایر ماکیان در موقع تولد کاملاً لخت هستند و حدوداً پس از یک هفته پرهایشان جوانه می‌زند. جوجه‌ها در حدود 6 هفتگی توسط مادران تغذیه شوند. در 5-4 روز اول تولد غذای جوجه‌ها را شیرابه چینه‌دان تشکیل می‌دهد.

بیشتر بدانیم:
پرورش و نگهداری کبوتر
معرفی چند گونه کبوتر در ایران
جلد کردن کبوترها

این شیرابه بسیار مغذی بوده و توسط سلولهای چین خورده چینه‌دان ترشح می‌شود. چینه‌دان در تعدادی از گونه‌های پرندگان خصوصاً در خانواده کبوترها مولد شیر مخصوص چینه‌دان است و تکثیر سلولهای مخاطی و کنده شدن و تولید شیر توسط آنها به وسیله هورمون پرولاکتین، صورت گرفته و کنترل می‌شود این پرندگان شیر ایجاد شده در چینه‌دان را به دهان بازگردانده و جوجه‌ها را به وسیله آن غذا می‌دهند. ساختمان میکروسکوپیک چینه‌دان مشابه به ساختمان مری است.

ترشح شیرابه تا 8 روز پس از تولد جوجه‌ها نیز می‌تواند ادامه یابد. معمولاً از روز پنجم به بعد تغذیه جوجه‌ها با غذایی که خود پدر و مادر می‌خورند آغاز می‌گردد جیره اکثر پرندگان زینتی، به صورت دانه‌های کامل و نه به صورت خوراک کامل پلیت شده می‌باشد.

 استفاده از خوراکهای کامل پلت شده با مقاومت صاحبان پرنده روبرو شده و در ضمن همه گونه‌های پرندگان نیز چنین خوراک‌هایی را براحتی نمی‌پذیرند. اما با استفاده از پلت‌های اکسترود شده (اکسترودینگ (Extruded) و افزودنیها که پرنده را با استفاده از خوراک کامل تشویق کند مشخص نشده است.

منبع: forum.patoghu.com