آموکسیل

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آموکسی سیلین یک پنی سیلین نیمه سنتیک است که خاصیت باکتریوسیدی دارد و با تداخل در فعالیت آنزیم ترانس پپتیداز و استحکام دیواره سلولی باکتری‌ها اثر ضدمیکروبی خود را اعمال می‌کند. آموکسیل محصولی جدید از کارخانه نصر فریمان می‌باشد.

شکل دارویی آموکسیل:

پودر استریل قابل تزریق 

گروه دارویی:

آنتی بیوتیک 

ترکیب دارو:

هر ویال حاوی ۵۰۰ میلی گرم آموکسی سیلین سدیم می‌باشد. 

فارماکوکینتیک: 

وقتی آموکسی سیلین به روش وریدی تزریق شود سریعاً از طریق ادرار دفع می‌گردد. در سگ و گربه نیمه عمر دارو در حدود ۹۰ دقیقه است. بعد از تجویز خوراکی، آموکسی سیلین در برابر اسید پایدار است و به خوبی جذب می‌شود. این نکته مخصوصا در مقایسه با آمپی سیلین واضح است بطوریکه غلظت پلاسمایی آموکسی سیلین در مقایسه با آمپی سیلین در دوز یکسان تقریباً ۲ برابر است.

دفع آموکسی سیلین از طریق کلیه است لذا غلظت آن در کلیه‌ها و ادرار بسیار بالا است. بطوریکه غلظت آن حتی ۱۰۰ برابر غلظت سرمی است. آموکسی سیلین بخوبی در معایعات بدن پخش می‌شود. 

موارد مصرف آموکسیل: 

درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی از جمله: عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های پوست و بافت نرم، عفونت‌های روده‌ای و عفونت‌های دستگاه ادراری تناسلی. 

نحوه آماده سازی دارو: 

۲ میلی لیتر آب مقطر قابل تزریق به پودر استریل اضافه نمایید و بخوبی تکان دهید تا محلول شفاف یکنواختی جهت تزریق آماده گردد. 

مقدار و روش مصرف: 

۱۱ تا ۲۲ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۳ تا ۴ بار در روز به مدت ۳ تا ۵ روز. 

عوارض جانبی آموکسیل: 

واکنش‌های ازدیاد حساسیت (آلرژیک)، اسهال و واکنش‌های موضعی در محل تزریق گزارش شده است. 

موارد منع مصرف: 

پنی سیلین‌ها مانند سفالوسپورین‌ها در خرگوش، همستر و خوکچه هندی خاصیت ازدیاد حساسیتی دارند. تجویز خوراکی در گربه‌ها بخاطر حضور باکتری‌های تولید کننده بتالاکتاماز ممنوع است. 

موارد هشدار:

به دلیل احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک حیوان باید نیم ساعت بعد از تزریق دارو تحت نظر قرار گیرد. دارو حتماً بایستی توسط دامپزشک و با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی لازم تجویز شود. 

دوره پرهیز از مصرف آموکسیل: 

تعریف نشده است. 

شرایط نگهداری: 

در دمای اتاق کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود. 

بسته بندی: 

این دارو در ویال‌های ۵۰۰ میلی گرمی عرضه می‌گردد.