بارداری-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا به بارداری سگ خود مشکوک یا امیدوارید؟ وضعیت شما هر چه باشد، ممکن است در مرحله خاصی از بارداری متوجه شوید که سگ در انتظار بچه دار شدن است. چه علائمی وجود دارد که نشان‌دهنده بارداری است؟ چگونه بارداری واقعی را از بارداری کاذب تشخیص دهیم؟ بارداری در سگ چقدر طول می‌کشد؟ چه تشخیصی باید با دامپزشک انجام داد؟ بعد چه باید کرد و چگونه از سگ در نقش مادر آینده یا پس از سقط جنین حمایت کرد؟ پاسخ ما را در این مقاله دریابید.

نشانه‌های بارداری سگ چیست؟

هنگامی که یک سگ باردار است، ممکن است چندین علامت از خود نشان دهد. در حالی که برخی از نشانه‌های بارداری در اکثر سگ‌ها قابل مشاهده هستند، برخی از سگ‌های ماده علائم دیگری را نشان می‌دهند که چندان قابل انتظار نیست. در نهایت، مانند زنان باردار، هر سگ ماده، بارداری خود را به روش خود تجربه می‌کند و احتمالاً علائمی را نشان می‌دهد که مختص او هستند، که گاهی تشخیص بارداری را دشوار می‌کند، به خصوص زمانی که صاحب آن در طول جفت‌گیری حضور نداشته باشد.

در سگ‌های ماده، نوسان هورمون‌های استروژن، پروژسترون، پرولاکتین و ریلکسین به طور مستقیم بر علائم و شدت علایم تأثیر می‌گذارد. در هر صورت علائم بارداری عمدتاً با مشاهده پستان و رفتار حیوان قابل دیدن است.

پستان‌های سگ باردار

سگ نیز مانند زنان خیلی زود برای مادر شدن آماده می‌شود. در حدود هفته چهارم یا پنجم بارداری، پستان‌های او جریان شیر را برای تغذیه بچه‌ها به محض تولد آماده می‌کند. بنابراین، آنها سایه تیره‌تری به خود می‌گیرند و به دلیل افزایش طبیعی جریان خون، بزرگ می‌شوند.

متعاقباً، در سگ‌های ماده خاصی، می‌توانیم چند قطره دانه‌های آغوز را در سطح پستان مشاهده کنیم. این مایع شفاف همچنین می‌تواند سفید شود. در همه موارد، ما پستان‌های سگ ماده را فشار نمی‌دهیم یا لمس نمی‌کنیم تا شیردهی آنها را خیلی زود قبل از تولد توله‌ها تحریک نکنیم، خصوصا اینکه خطر ایجاد گرفتگی دردناک وجود دارد.

ترشحات شفاف نیز ممکن است مشاهده شود که از فرج سگ ماده جاری می‌شود. اگرچه آنها طبیعی هستند، هر رنگ دیگری باید به شما هشدار داده و شما را به مشورت با دامپزشک سوق دهد.

افزایش وزن، به نوبه خود، بلافاصله رخ نمی‌دهد. تنها پس از حدود 45 تا 50 روز است که مادر آینده شکم گردتری پیدا می‌کند.

رفتار سگ باردار

سگ باردار به طور کلی از هفته‌های اول رفتار خود را تغییر می‌دهد. مانند زنان، سگ می‌تواند اشتهای بیشتری داشته باشد یا برعکس، دیگر تمایل زیادی به خوردن نداشته باشد.

برخی از سگ‌های ماده تا حدودی افسرده، کم‌تحرک و کم‌انرژی به نظر می‌رسند. برخی از سگ‌های ماده تمایل به آرامش دارند و خود را منزوی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر برعکس سرپرست خود را در همه جا دنبال می‌کنند و در جستجوی کوچکترین نوازشی مانند گربه عمل می‌کنند.

چند روز پیش از زایمان، سگ خود را برای تولد نوزادان خود آماده می‌کند و به اصطلاح می‌گویند لانه‌سازی می‌کند. در واقع، او با کوسن‌ها، پتوها، پارچه‌ها و روتختی‌هایی که می‌تواند از این طرف و آن طرف خانه جمع کند، لانه کوچکی برای اقامت با فرزندانش درست می‌کند.

بارداری واقعی یا بارداری کاذب: چگونه تشخیص دهیم؟

این امکان وجود دارد که سگ ماده علائم بارداری زیادی را نشان دهد. ممکن است پستان‌هایش قرمز و متورم باشد، ممکن است شیر داشته باشد، منزوی یا پرانرژی باشد، شروع به لانه‌سازی کند و با این حال باردار نباشد. ما در مورد حاملگی عصبی، حاملگی کاذب یا شبه حاملگی صحبت می‌کنیم.

این پدیده که زنان نیز می‌توانند آن را تجربه کنند، یک بیماری نیست، بلکه اختلالی است که هیچ پیامد واقعی برای سلامت سگ ندارد. با این حال، افزایش شیر می‌تواند برای حیوان دردناک باشد و گاهی اوقات تحمل تغییر در رفتار برای اطرافیان آنها دشوار است، به خصوص اگر این پدیده تکرار شود.

اغلب دشوار است که تشخیص دهیم آیا یک سگ واقعا باردار است یا نه. فقط سونوگرافی انجام شده توسط دامپزشک می‌تواند ما را مطمئن کند. اگر توله‌ای وجود نداشته باشد، پزشک حاملگی کاذب را تایید می‌کند. سپس لازم است که جریان شیر را با مهارکننده‌های تجویز شده توسط پزشک مسدود کنید. علاوه بر این، اگر سگ ماده برای پرورش در نظر گرفته نشده است، بهتر است برای جلوگیری از عود، او را عقیم کنید.

بارداری در سگ چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص بارداری

اگر در سگ خود مشکوک به بارداری هستید، تشخیص رسمی توسط دامپزشک ضروری است.

از 21 روز پس از جفت‌گیری می‌توان سونوگرافی انجام داد که کم و بیش تعیین تاریخ زایمان و شمارش تعداد توله‌های تشکیل دهنده بستر را ممکن می‌سازد.

از 25 روزگی، دامپزشک می‌تواند ضربان قلب توله‌ها را با استفاده از نوار قلب یا گوشی پزشکی بشنود، اما نمی‌تواند آنها را از یکدیگر متمایز کند. 

از 30 روز به بعد، پزشک می‌تواند برای تعیین سطح هورمون‌های مختلف، از جمله ریلکسین، آزمایش خون انجام دهد که امکان تشخیص مطمئن‌تری را فراهم می‌کند. معمولاً تنها چند دقیقه طول می‌کشد تا نتیجه پس از تجزیه و تحلیل به دست آید.

موعد مقرر

باید بدانید که حاملگی در سگ‌ها بسته به تاریخ در نظر گرفته شده برای محاسبه بین 57 روز تا 72 روز طول می‌کشد.

اگر تاریخ آخرین تخمک گذاری را مبنای خود قرار دهیم، 63 روز (دقیقاً 62 تا 64 روز) طول می‌کشد. این مطمئن‌ترین روش است، اما نیاز به مشاوره‌های مکرر در طول فحلی و آزمایش خون سگ برای تعیین سطح هورمون دارد.

اگر تاریخ تولید مثل را در نظر بگیریم 57 تا 70 روز طول می‌کشد. در واقع، تأخیر طولانی‌تر است، زیرا اسپرم سگ نر می‌تواند تا 7 روز در رحم سگ ماده در انتظار تخمک‌گذاری زنده بماند. بنابراین مستقیماً بستگی به زمان جفت گیری در طول چرخه دارد. باید بدانید که هر چه اسپرم‌ها بیشتر منتظر بمانند تعداد توله‌ها کمتر می‌شود زیرا بسیاری از آنها قبل از لقاح از بین می‌روند.

اگر این دو تاریخ نامشخص باشد، برای تعیین تاریخ زایمان باید سونوگرافی یا عکس برداری با اشعه ایکس انجام شود. در هر صورت، تعیین این تاریخ برای حمایت بهتر از مادر آینده و اقدام در صورت نیاز، به ویژه برای مداخله فوری (مثلاً اگر بارداری بیش از حد طول بکشد) بسیار مهم است.

لمس توله‌ها

اگرچه لمس کردن شکم سگ برای تشخیص توله‌های کوچک داخل آن وسوسه‌انگیز است، اما انجام لمس بدون حضور دامپزشک توصیه نمی‌شود، زیرا کوچک‌ترین بی‌احتیاطی می‌تواند برای توله‌های کوچک خطرناک باشد.

در هر صورت، توله‌های متولد نشده از 21 تا 28 روزگی قابل لمس هستند. بسته به نژاد، توله‌ها در این مرحله به اندازه یک گیلاس یا به اندازه یک توپ گلف هستند. دامپزشک می‌تواند از طریق لمس، ضخیم شدن رحم سگ و کیسه‌های کوچک آمنیوتیک که شامل نوزادان است توله‌ها را احساس کند.

با این حال، لمس برای تعیین قابل اعتماد تعداد توله سگ‌ها کافی نیست. سونوگرافی گویاترین خواهد بود.

سگ من باردار است: چه کنم؟

هنگامی که تشخیص بارداری توسط دامپزشک تایید شد، اتفاق بعدی به تصمیم شما بستگی دارد. همه چیز به این بستگی دارد که آیا می‌خواهید بچه‌ها را نگه دارید یا به بارداری سگ خود پایان دهید.

اگر می‌خواهید توله‌ها را نگه دارید

اگر می‌خواهید سگ شما توله‌ها را نگه دارد، باید قرار ملاقات‌های مختلف نظارت بر بارداری را با دامپزشک خود ترتیب دهید. اما این همه ماجرا نیست! کارهایی هست که شما باید برای حمایت از مادر آینده انجام دهید.

نظارت بر بارداری: دامپزشک باید به طور مرتب سگ شما را معاینه کند تا مطمئن شود که بارداری به خوبی پیش می‌رود. در حدود روز 45، او یک سونوگرافی انجام می‌دهد تا تعداد دقیق توله سگ‌ها را مشخص کند و خطرات احتمالی عوارض را شناسایی کند.

حمایت از سگ: شما باید با فراهم کردن راحت‌ترین و آرام‌ترین فضای ممکن به سگ خود در بارداری کمک کنید. از منابع استرس دوری کنید و پیاده‌روی‌‌ها را به صورت منظم انجام دهید اما از فعالیت‌های سنگین و بیرون رفتن‌های طولانی اجتناب کنید.

رژیم غذایی سگ: از دامپزشک خود مشاوره بگیرید، اما رژیم غذایی سگ شما باید با شرایط او تطبیق داده شود. 

لانه سازی: می‌توانید با تهیه پتوها و کوسن‌های راحت، نرم و تمیز به مادر آینده کمک کنید تا لانه خود را در روزهای آخر بارداری برپا کند.

جست‌وجوی خانواده‌: اگر خودتان مراقب همه بچه‌های کوچکی نیستید که می‌آیند، به دنبال خانواده‌هایی که به دنبال آنها هستند بگردید. این به شما این امکان را می‌دهد تا کسانی را که دوست داشتنی‌ترین و با انگیزه‌ترین به نظر می‌رسند برای پذیرایی از یک همراه کوچک در بهترین شرایط ممکن انتخاب کنید. از صحبت با دامپزشک خود دریغ نکنید. اما به یاد داشته باشید که واگذاری یا فروش سگ قبل از 8 هفتگی یا در حالت ایده‌آل 10 هفتگی ممنوع است! توله سگ در واقع باید از شیر گرفته شود تا مادرش را ترک کند.

اگر می‌خواهید بارداری را خاتمه دهید

اگر توله سگ‌ها را نمی‌خواهید، باید یک سقط پزشکی را برنامه‌ریزی کنید که به بارداری سگ شما پایان می‌دهد. بسته به مرحله بارداری، دامپزشک قادر خواهد بود راه‌حل‌های مختلفی را اجرا کند. با این حال، توجه داشته باشید که به طور کلی سقط جنین پس از 45 روز بارداری غیرممکن است.

اگر حاملگی زود تشخیص داده شود، سقط جنین ماده آسان‌تر خواهد بود و عواقب کمتری برای سلامتی‌اش خواهد داشت.

اگر نمی‌خواهید سگ شما بچه‌دار شود، بهتر است عقیم‌سازی را در نظر بگیرید. احتمالاً دامپزشک شما این کار را به شما پیشنهاد خواهد کرد. این عمل باعث جلوگیری از عود و به طور کلی حفظ سلامت ماده می‌شود. هرچه زودتر انجام شود - به عبارت دیگر هر چه دوره‌های فحلی سگ قبل از عمل کمتر باشد - خطر ابتلا به سرطان و عفونت‌های دستگاه تناسلی و زنجیره پستانی را محدودتر می‌کند.