قرقاول-طلایی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ قرقاول طلایی یا قرقاول بلژیکی پرنده‌ای زینتی است که به دلیل رنگ‌های زیبای قرمز روشن و طلایی‌اش مورد استقبال قرار می‌گیرد. این پرنده کوچکترین نوع قرقاول از بین بیش از 50 گونه مختلف آن است.

سایز: 60 تا 110 سانتی متر

وزن: 500 تا 900 گرم

امید به زندگی: 7 تا 15 سال

دوره بارداری: 22 تا 25 روز

خاستگاه و ویژگی‌های قرقاول طلایی

مانند تمام گونه‌های قرقاول (۵۲ مورد)، قرقاول طلایی از آسیای مرکزی، به‌ویژه از مناطق کوهستانی چین و ویتنام می‌آید، جایی که آثار آن را از دوران باستان می‌یابیم. در اروپا، و برای اولین بار در بریتانیا، قرقاول طلایی در قرن 18 ظاهر شد.

قرقاول طلایی یکی از پرندگان گالیفرم (پرندگان خشکی) مانند مرغ، طاووس، بوقلمون، بلدرچین و حتی کبک است. ویژگی اصلی آن که عمدتاً مربوط به نر می‌باشد، پرهای بسیار رنگارنگ آن است. بدن آن در واقع با سایه‌های قرمز روشن، زرد، آبی، سبز و طلایی تزئین شده است. قرقاول طلایی نر دارای یک تاج طلایی بسیار زیبا بر روی سر خود است و همچنین اطراف سر آن نارنجی و سیاه می‌باشد. وقتی پوست‌اندازی می‌شود (در پایان بهار یا اوایل تابستان) رنگ‌های زیبای خود را از دست می‌دهد و سپس دوباره به دست می‌آورد. ماده، به نوبه خود، دارای پرهای کدرتر، قهوه‌ای راه راه با سیاه است.

قرقاول طلایی نر با دم بلندش که دو برابر دم ماده است، قابل تشخیص است. اگرچه او می‌تواند پرواز کند اما راه رفتن، دویدن یا پریدن را ترجیح می‌دهد.
قرقاول طلایی

چگونه از قرقاول طلایی خود مراقبت کنیم؟

قرقاول طلایی نیاز به مراقبت ویژه یا نگهداری زیادی ندارد. اگر در فضای باز زندگی می‌کند، مهم است که به خوبی از آن محافظت کنید، زیرا بسیاری از شکارچیان در کمین قرقاول طلایی و همچنین بچه‌های آن هستند.

زیستگاه قرقاول طلایی؟

در طبیعت، قرقاول طلایی در مناطق انبوه جنگلی یا بوته‌ای زندگی می‌کند.

به عنوان یک پرنده زینتی، قرقاول طلایی می‌تواند به راحتی در یک قفس زندگی کند به شرطی که به اندازه کافی بزرگ باشد و از آب و هوای بد، به ویژه باد محافظت شود. 
قرقاول طلایی 2

چه غذایی به قرقاول طلایی بدهیم؟

قرقاول طلایی همه‌چیزخوار است. از گیاهان (جوانه، برگ، گل، میوه، دانه و غیره) و همچنین حشرات، کرم‌ها یا نرم‌تنان تغذیه می‌کند. در قفس، می‌توان از غلات یا مواد غذایی خاصی که برای قرقاول‌ها در فروشگاه‌های تخصصی موجود است، استفاده نمود.

سلامتی قرقاول طلایی

قرقاول طلایی به ویژه به جریان هوا حساس است. بنابراین لازم است از آن در برابر هوای سرد محافظت شود تا از التهاب غشای مخاطی مجاری بینی (کوریزا) یا مشکلات چشمی جلوگیری شود. همچنین باید به طور منظم با کرم‌زدا در برابر کک‌ها محافظت شود.

تولیدمثل قرقاول طلایی

در طول دوره تولید مثل (از اواسط اسفند تا اواسط اردیبهشت)، قرقاول طلایی نر از طریق نمایش خواستگاری، ماده را اغوا می‌کند که در طی آن فریاد می‌زند، ژست می‌گیرد و پرهای رنگارنگ خود را نشان می‌دهد.

ماده بین 5 تا 15 تخم می‌گذارد که سپس به مدت 20 روز در لانه‌ای که روی زمین ساخته شده است، اغلب در پناه علف‌های بلند قرار می‌گیرد. پرهای کدرتر ماده نسبت به پرهای نر این امکان را به آن می‌دهد تا در طول دوره جوجه‌کشی بهتر مخفی شود و در نتیجه از شکارچیان، به ویژه موش‌هایی که بچه قرقاول می‌خورند و همچنین روباه، فرار کند. جوجه‌‌ها پس از 4 ماهگی که تقریبا بالغ شده‌اند، لانه را ترک می‌کنند.