ماربوفلوکساسین-ماربوسین

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماربوفلوکساسین یک آنتی میکروبال سنتتیک و متعلق به خانواده فلوروکینولون‌‌ها است که خاصیت باکتریوسایدی دارد. مکانیسم اثر آن مهار  DNAgyrase می‌باشد. این دارو علیه باکتری‌های گرم مثبت، گرم منفی و مایکوپلاسما موثر است. ماربوفلوکساسین دامی با نام تجاری ماربوسین محصولی از شرکت داروسازی نصر فریمان می‌باشد.

شکل دارویی:

محلول استریل تزریقی

گروه دارویی:

آنتی بیوتیک

ترکیب دارو:

هر میلی لیتر حاوی 100 میلی گرم ماربوفلوکساسین فعال می‌باشد.

فارماکوکینتیک:

بعد از تزریق یک دوز از ماربوفلوکساسین دامی به روش عضلانی به میزان 8 میلی گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن، دارو به سرعت جذب شده و در مدت کمتر از یک ساعت حداکثر غلظت پلاسمایی ماربوفلوکساسین ایجاد می‌شود. میزان در دسترس بودن دارو (Biovailability) تقریبا 100% است.

در حدود 30% دارو با پروتئین‌های پلاسما ترکیب می‌شود. ماربوفلوکساسین به آرامی دفع می‌شود که عمدتا به صورت شکل فعال از طریق ادرار و مدفوع می‌باشد.

موارد مصرف:

گاو: درمان بیماری‌های دستگاه تنفس ناشی از گونه‌های حساس پاستورلا مولتوسیدا، مانهیمیا همولیتیکا، هیستوفیلوس سومنی و مایکوپلاسما بوویس، درمان ورم پستان حاد ناشی از گونه‌های حساس اشرشیا کولی در طی دوره شیرواری

درمان متریت و اسهال عفونی در گوساله

مقدار و روش مصرف:

درمان عفونت‌های دستگاه تنفس: ۲ میلی گرم ماربوفلوکساسین دامی به عنوان داروی بیماری تنفسی دام به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۱ میلی لیتر به ازای هر ۵۰ کیلوگرم وزن بدن. یکبار در روز به مدت ۳ تا ۵ روز به روش زیرپوستی یا عضلانی یا یکبار تزریق بمیزان ۸ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۲ میلی لیتر به ازای هر ۲۵ کیلوگرم وزن بدن به روش عضلانی.

درمان ورم پستان‌ها: ۲ میلی گرم ماربوفلوکساسین نصر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۱ میلی لیتر به ازای هر ۵۰ کیلوگرم وزن بدن. یکبار در روز به مدت ۳ روز متوالی به روش زیر پوستی یا عضلانی.

درمان متریت و اسهال عفونی: ۲ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۱ میلی لیتر به ازای هر ۵۰ کیلوگرم وزن بدن یکبار در روز به مدت ۳ روز متوالی به روش زیر پوستی.

عوارض جانبی:

تجویز ماربوفلوکساسین دامی ممکن است باعث واکنش‌های موضعی زودگذر از قبیل درد و التهاب در محل تزریق گردد.

موارد منع مصرف:

در دام‌هایی که به فلوروکینولون‌ها مقاوم بوده‌اند یا نسبت به آن‌ها واکنش‌های ازدیاد حساسیت نشان می‌دهند، استفاده نگردد.

دوره پرهیز از مصرف:

گوشت: ۳ روز پس از آخرین تزریق

شیر: ۷۲ ساعت پس از آخرین تزریق

شرایط نگهداری:

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی:

این دارو در ویال‌های 20،50 و 100 میلی لیتری عرضه می‌گردد.

فقط برای مصرف دامپزشکی