مرغ-برهما

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مرغ برهما یک مرغ زینتی است و یکی از بزرگترین گونه‌های مرغ است. اندازه بزرگ آن با پرهای زیبا و بسیار پر آن بیشتر برجسته می‌شود. او آرام و مطیع است و همچنین یک مرغ همدم محبوب محسوب می‌شود.

سایز: خیلی بزرگ

وزن: 3 تا 5 کیلوگرم

امید به زندگی: 8 تا 10 سال

دوره بارداری: 21 روز

منشاء و ویژگی‌های مرغ برهما

مرغ برهما، اصالتاً آسیایی و به طور دقیقتر از هند، مطمئناً باشکوه‌ترین مرغ موجود است. اندازه آن تا 60 سانتی‌متر می‌رسد. این مرغ همچنین دارای دارای ویژگی داشتن پر زیاد می‌باشد. پرها سراسر بدن این مرغ از جمله پاهای او را گرفته است. پرهای آن می‌تواند از سفید تا سیاه رنگ‌های مختلفی داشته باشد. در مقایسه با ساختارش، سرش کوچک است. سر او به لطف تاج صافش، ابروهای برجسته و منقار زرد کوتاهش با نوک تیره‌تر قابل تشخیص است. بال‌های کوچکی دارد که به دلیل وزنش به آن اجازه پرواز نمی‌دهد.

مرغ برهما به آرامی رشد می‌کند. او بین 18 تا 24 ماهگی بالغ می‌شود. او یک مرغ بسیار آرام و نه چندان ترسو است. او به راحتی خود را به دام می‌اندازد و حضور مرغ‌های دیگر از نژادهای مختلف را بدون مشکل می‌پذیرد. مرغ برهما تخم‌های بزرگی تولید نمی‌کند اما تعداد تخم‌هایی که می‌گذارد زیاد است (حدود 150 تخم در سال)، به خصوص در زمستان که همتایان او از نژادهای دیگر استراحت می‌کنند.

نر و ماده به دلیل همرنگ نبودن به راحتی قابل تشخیص هستند. انواع مرغ برهما کوتوله نیز وجود دارد که اخیراً ظاهر شده است.

چگونه از مرغ برهما خود مراقبت کنیم؟

مرغ برهما یک نژاد بسیار مقاوم است. از سرما نمی‌ترسد و با همه آب و هواها سازگار است، به جز آب و هوای بسیار گرم به دلیل داشتن پرهای فراوان.

نگهداری از آن نیز بسیار آسان است. حتی یک کودک می‌تواند آن را تحمل کند.

زیستگاه مرغ برهما

جوجه برهما برای رشد به فضای زیادی نیاز ندارد. او چندان مرغ ماجراجویی نیست. از طرف دیگر، چون نمی‌تواند پرواز کند، لازم نیست یک محفظه بلند برای آن در نظر بگیرید.

مانند تمام مرغ‌ها، پناهگاه او نیز نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا باد قرار گیرد. مرغدانی او باید مرتب تمیز شود و مجهز به دانخوری، آبخوری، جعبه‌های تودرتو و سکوهای خواب باشد.

تغذیه مرغ برهما

مرغ برهما همه‌چیز‌خوار و پرخور است. رژیم غذایی آن می‌تواند شامل غذای کامل مرغ، سبزیجات سبز، پوست صدف و غیره باشد. همچنین از کرم‌ها و حشراتی که در اطراف زیستگاه خود می‌یابد تغذیه می‌کند.

سلامتی مرغ برهما

مرغ برهما به دلیل پاهای پردارش می‌تواند مستعد ابتلا به عفونت باشد. بنابراین توصیه می‌شود آن را در مزارع گل آلود پرورش ندهید. در غیر این صورت، او مرغی نیست که مشکلات سلامتی خاصی را تجربه کند.

تولیدمثل مرغ برهما

مرغ برهما یک مادر بسیار خوب است. به طوری که او می تواند تخم های سایر حیوانات مزرعه مانند غازها، بوقلمون ها، اردک ها و غیره را جوجه کشی کند. تخم های بارور شده پس از 21 روز از تخم خارج می شوند.