مرغ-مینای-گوشواره-ای

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مینای گوشواره‌ای پرنده‌ای با پرهای سیاه براق و منقاری نارنجی است. اما فرا تر از هیکل او که معمولی به نظر می‌رسد، او بیشتر به دلیل قدرت تقلید فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شود که می‌تواند صدای شما و صداهای اطراف را به بهترین شکل بازتولید کند. پر سر و صدا و بی‌نظم است، با این حال به دلیل شخصیت بسیار اجتماعی‌اش دوست دارد در آغوش گرفته شود و در زندگی خانوادگی شرکت کند. در این مقاله به طور کامل کشف خواهید کرد که مینای گوشواره‌ای کیست، چگونه آن را در خانه پرورش دهیم، چگونه تکثیر می‌شود و به چه مراقبت‌هایی احتیاج دارد.

مینای گوشواره‌ای کیست؟

مینای گوشواره‌ای یا Gracula Religiosa یک پرنده کوچک بومی آسیای جنوب شرقی است. این پرنده، بین 25 تا 30 سانتی‌متر طول و به طور متوسط 160 تا 240 گرم وزن دارد. او پرنده‌ای با پرهای نسبتاً معمولی، مشکی براق، با منقار نارنجی و پاهای زرد است، اما این ظاهر او نیست که بیشتر مورد توجه دوستداران پرندگان قرار می‌گیرد. در واقع، مینای گوشواره‌ای به استعدادهای تقلیدی‌اش معروف است. او می‌تواند صداها را به بهترین شکل بازتولید کند، از صدای انسان گرفته تا صدای جانوران دیگر یا حتی صدای زنگ جلوی در شما. امید به زندگی او به طور متوسط 15 تا 30 سال است.

رام کردن او آسان است، او خیلی راحت صحبت کردن را یاد می‌گیرد، اما توصیه می‌شود او را در سنین جوانی بپذیرید و با او وقت بگذرانید. او عاشق شرکت در زندگی خانوادگی است و باید با شما در اتاقی پر جنب و جوش مانند اتاق نشیمن زندگی کند. اگر فقط یک پرنده را قبول کردید، باید زمان زیادی را به او اختصاص بدهید. در غیر این صورت یک زوج یا چند زوج را قبول کنید.

این حیوان بسیار باهوش دوست دارد با اطرافیان خود ارتباط برقرار کند، اما در عین حال در آغوش گرفته شود. از طرف دیگر، او بسیار فریاد می‌زند که گاهی تحمل کردنش را سخت می‌کند.

ظاهر پرنده تمایز نر از ماده را ممکن نمی‌سازد. لازم است تجزیه و تحلیل DNA پرنده بر اساس پر یا خون آن انجام شود. از طرفی می‌توان پرنده جوان را تشخیص داد، زیرا پرهای آن کدرتر از پرنده بالغ است.

چگونه مینای گوشواره‌ای را در خانه پرورش دهیم؟

قفس

مینا برای پرواز به اتاق و فضا نیاز دارد. برای یک مینای تنها، قفسی با عرض حداقل 80 تا 100 سانتی متر و ارتفاع 1 تا 1.50 متر در نظر بگیرید. پرنده شما به یک ظرف آب و یک ظرف کوچک برای غذای خود نیاز دارد. همچنین نشیمنگاه‌هایی با عرض مناسب نصب کنید تا انگشتان پنجه‌ی آنها به یکدیگر برخورد نکند. آنها را به خوبی مرتب کنید تا از اختلال در حرکات او جلوگیری کنید و از برخورد او در حین پرواز جلوگیری کنید.

صبح به او یک وان حمام کوچک آب ولرم و تمیز بدهید. او می‌تواند در آنجا خود را بشوید و حمام کند و در نتیجه خطر تکثیر باکتری‌ها و کنه‌ها را کاهش دهد.

هیچ چیز شکننده‌ای را در نزدیکی قفس او نگذارید، به خصوص پارچه یا اشیاء غیر قابل شستشو، چرا که او نسبتاً کثیف است. در واقع، مینای گوشواره‌ای هنگام غذا خوردن سر تکان می‌دهد و غذا را به اطراف می‌اندازد. علاوه بر این، منقار خود را با کشیدن آن روی میله‌ها تمیز می‌کند و فضولات مایع و بدبوی زیادی تولید می‌کند. در حالت ایده‌آل، توصیه می‌شود از کل محیط قفس با شیشه یا پلکسی گلاس تا ارتفاع دو سوم محافظت شود. در غیر این صورت از دیوارها و کف اطراف با روزنامه یا ورق‌های پلاستیکی محافظت کنید. در انتهای مخزن، یک لایه بستر ضخیم گیاهی قرار دهید و مرتباً آن را عوض کنید.

از طرفی ضروری است که قفس آن در مکانی آفتابی قرار گیرد. آن را از باد و سرما محافظت کنید، زیرا این پرنده به آن بسیار حساس است.

هر روز فضولات و ضایعات غذا را از قفس او تمیز کنید تا از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری کنید. اجازه ندهید غذای تازه در آنجا پوسیده شود و بعد از چند ساعت در صورت نخوردن آن را بردارید.

رژیم غذایی

مینای گوشواره‌ای پرنده‌ای است که دانه نمی‌خورد. پس دادن آن به او فایده‌ای ندارد. از طرف دیگر، او هر روز به مواد غذایی که مخصوص میناها طراحی شده است نیاز دارد. همچنین روزانه به او میوه‌ها و سبزیجات تازه از جمله سیب، گلابی، اسفناج و برگ کلم بدهید. در نهایت، او عاشق حشراتی است که منبع واقعی پروتئین و انرژی هستند. به عنوان مثال به او کرم، جیرجیرک یا ملخ بدهید.

مینای گوشواره‌ای به دو تا سه وعده غذایی در روز نیاز دارد، اما گرایش آن به پرخوری باعث اضافه وزن می‌شود. غذاهای شیرین، چرب و شور را محدود کنید تا زود چاق نشود.

اگر مدفوع او بیش از حد آبکی است، به او غذاهای کامل بدهید که به سفت شدن آنها کمک می‌کند. زغال اکتیو نیز راه حل است.

مینای گوشواره‌ای چگونه تولید مثل می‌کند؟

به ندرت پیش می‌آید که مینای گوشواره‌ای در اسارت تولید مثل کند. با این حال، به شرط رعایت شرایط خاص، می‌توانید آزمایش را امتحان کنید.

مینا فقط از 1 یا 2 سالگی می‌تواند تولید مثل کند، معمولاً دو بار در طول دوره تولید مثل که از آوریل تا آگوست ادامه دارد. در این مدت جفت را جدا کنید و تعداد زیادی حشرات و خزندگان کوچک را برای آنها و جوجه‌هایشان قرار دهید.

ماده هر بار دو یا سه تخم می‌گذارد. آنها حدود 15 روز بعد از تخم بیرون می‌آیند.

در یک ماهگی است که بچه‌ها می‌توانند لانه را ترک کنند.

مراقبت از مینای گوشواره‌ای

رشد ناخن‌های مینای گوشواره‌ای خود را زیر نظر داشته باشید، زیرا مهم است که آنها را زمانی که خیلی بلند هستند کوتاه کنید. همین امر در مورد منقار نیز صدق می‌کند که باید در زمانی که بیش از حد دراز است کوتاه شود. مراقب باشید، زیرا نباید به حیوان آسیب برسانید. این وظایف را به دامپزشک بسپارید و یا از او در مورد نحوه انجام صحیح انجام آنها پرس و جو کنید.

مینا هر روز به ورزش و پرواز نیاز دارد. قفس او را در یک اتاق دربسته و امن نصب کنید و چند ساعت او را رها کنید تا بتواند با خیال راحت و بدون خطر فرار از دست شما در آنجا پرواز کند.

مینای گوشواره‌ای پرنده‌ای مستعد استرس و بسیار حساس است، به همین دلیل مراقبت از آن بسیار مهم است. به منقار و چنگال‌هایش توجه کنید که اگر تلاش کند می‌تواند به شما آسیب برساند. اگر مجبور هستید او را حمل کنید، او را در یک جعبه مقوایی یا یک قفس بسیار کوچک قرار دهید تا زیاد حرکت نکند و خطر آسیب دیدگی نداشته باشد.

به آرامی با او رفتار کنید. با دو دست او را بگیرید و پشتش را در کف دست خود قرار دهید و به آرامی انگشت شست و اشاره خود را دور گردنش بپیچید. انگشتان دیگر خود را روی شکمش تا کنید تا بال ها و پاهایش بی‌حرکت شوند.