اردک-ماندارین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ اردک ماندارین به همراه غازها، قوها و غیره از خانواده Anatidae است که کمتر از 200 گونه دارد. اردک ماندارین مانند بسیاری از پسرعموهایش، پرنده‌ای متوسط تا بزرگ است که در نزدیکی آب زندگی می‌کند. پاهای کوتاه و شبکه‌ای است که به او اجازه می‌دهد با محیط خود سازگار شود. مهمتر از همه، ماندارین یک اردک بسیار زیبا و رنگارنگ با پرهای قابل تشخیص است که به عنوان یک اردک زینتی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

سایز: 40 تا 50 سانتی متر

وزن: 400 تا 500 گرم

امید به زندگی: 10 تا 15 سال

دوره بارداری: 28 تا 30 روز

منشاء و ویژگی‌های اردک ماندارین

اردک ماندارین را به راحتی با رنگ‌های پر زرق و برق آن تشخیص می‌دهند، به خصوص نر، زیرا ماده آن کدرتر یا کاملا سفید است. بالای سرش سبز و قرمز مسی و منقارش قرمز و گونه‌هایش سفید است. همچنین یک دسته پر از پرهای نارنجی بزرگ مانند بادبزن بدن و همچنین روی سر او را پوشانده است.

بدن آن نیز قابل تشخیص است زیرا با دو خط سفید به هم پیوسته به دو خط سیاه روی سینه تزئین شده است که خود قهوه‌ای و سفید رنگ است. بال‌های اردک ماندارین نیز به دلیل طول بال‌ها و رنگ‌هایشان (قهوه‌ای و نارنجی) استثنایی هستند. او دم سیاه نسبتا بلندی نیز دارد.

پس از دوره جفتگیری، اردک ماندارین پوست‌اندازی می‌کند و تمام رنگ‌های زیبای خود را از دست می‌دهد تا شبیه رنگ ماده شود. در پاییز او مجددا رنگ‌های شگفت‌انگیز خود را به دست می‌آورد.

اردک ماندارین یک اردک وحشی است که تقریباً در تمام نقاط جهان یافت می‌شود. این اردک بومی آسیا (به ویژه چین و ژاپن)، در آغاز قرن نوزدهم به عنوان یک اردک زینتی در انگلستان معرفی شد. در فرانسه، اردک ماندارین رایج‌ترین اردک زینتی است. در باغ‌های خصوصی یا پارک‌های عمومی شهر یافت می‌شود.

اردک ماندارین

مراقبت از اردک ماندارین

پرورش اردک ماندارین بسیار آسان است. به عنوان یک اردک زینتی، ارائه یک حوضچه کوچک آب، محیط مطلوب او، با حداقل اندازه 2 متر مربع و عمق 30 تا 50 سانتی متر، و همچنین یک منطقه چمن ضروری است. با این حال، ایده‌آل این است که یک حوضچه داشته باشید. در هر صورت لازم است آب همیشه تمیز و تازه باشد.

اردک ماندارین همچنین به یک محفظه محافظت شده از شکارچیانی مانند سگ، گربه، کلاغ، پرندگان شکاری و غیره نیاز دارد.

زیستگاه اردک ماندارین

در طبیعت، محیط مورد علاقه اردک ماندارین آب شیرین است. او در نزدیکی برکه‌ها، گودال‌ها و دریاچه‌ها یافت می‌شود. عمدتاً روی سطح شنا می‌کند و فقط در صورت خطر در آب شیرجه می‌زند. اردک ماندارین به راحتی در خشکی نیز حرکت می‌کند و دوست دارد روی درختان بنشیند.

اردک ماندارین

تغذیه اردک ماندارین

اردک ماندارین همه‌چیزخوار است. از حشراتی که در آب یا خشکی می‌یابد، و همچنین دانه‌ها یا میوه‌ها تغذیه می‌کند.

سلامت اردک ماندارین

اردک ماندارین به مراقبت خاصی نیاز ندارد. او یک اردک قوی است.

تولیدمثل اردک ماندارین

اردک ماندارین پیش از پایان بهار تولید مثل می‌کند. برای جذب یک ماده، نر با باد کردن پرهای خود و ایستادن خود را نشان می‌دهد. ماده لانه را در تنه درخت توخالی می‌سازد و در آنجا 9 تا 12 تخم می‌گذارد که بین 28 تا 30 روز روی آنها می‌ماند. بچه‌ها به محض تولد لانه را ترک می‌کنند. اردک ماندارین به راحتی در قفس تولیدمثل می‌کند.