ریزش-موی-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ حتی اگر صاحبان سگ، همدم کوچک خود را عمیقا دوست داشته باشند، باید بدانیم که این واقعیت که موهای آنها به طور مداوم در خانه پخش می‌شود و در پارچه‌ها گیر می‌کند، آزاردهنده است. در حالی که جاروبرقی می‌تواند موهایی را که روی زمین پراکنده شده‌اند از بین ببرد، همیشه حذف آنها از روی منسوجات کافی نیست. خوشبختانه، نکات ساده، کاربردی و موثری برای از بین بردن موهای سگ از روی اثاثیه و لباس وجود دارد.

چرا سگ‌ها ریزش مو دارند؟

همانطور که ما انسان‌ها روزانه چندین تار مو از دست می‌دهیم. یک سگ نیز به طور طبیعی هر روز مقدار مشخصی از موهای خود را از دست می‌دهد. این پدیده ریزش مو در برخی از سگ‌ها در فصل پاییز و بهار اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، زیرا بدن آنها برای آماده شدن برای زمستان و تابستان از بخشی از پوشش خود خلاص می‌شود، پدیده‌ای طبیعی که به آن ریزش مو می‌گویند.

با این حال، زمانی که سگ مقدار بسیار زیادی مو از دست می‌دهد، باید تعجب نمود. بیماری، کمبودها، استرس، اضطراب، اختلالات خواب، عدم مراقبت، حمام کردن زیاد، اختلالات هورمونی و ... علل ریزش موی قابل توجه بسیار زیاد است، اما همه آنها نشان دهنده این واقعیت است که حیوان مطمئناً از سلامت خوبی برخوردار نیست. زمانی که مشکل شروع شد و ادامه پیدا کرد، توصیه می‌شود بدون معطلی با دامپزشک مشورت کنید تا منشا این ریزش مو را بیابید و راه حل مناسب را ارائه دهید.

در هر صورت، موهای سگ شما می‌ریزد و در سرتاسر خانه پخش می‌شود. اگرچه کف خانه به راحتی قابل تمیز کردن باشد، برداشتن موهای سگ از روی اثاثیه و لباس می‌تواند دشوار باشد!

برای درمان موثر این مشکل، ابتدا باید تا حد امکان با این ریزش مو مبارزه کرد، سپس روش‌های موثری برای جمع نمودن آن‌ها از روی پارچه‌ها اجرا نمود.

چگونه با ریزش موی سگ مبارزه کنیم؟

اگر سگ شما موهایش را از دست داد و موهای او در تمام خانه شما پخش شد و به پارچه‌ها چسبید، می‌توانید اقدام کنید. در واقع، راه‌حل های ساده و سالمی وجود دارد که به شما در محدود کردن ریزش مو کمک می‌کند.

- برس کشیدن: پوست سگ خود را خیلی منظم و در صورت لزوم هر روز برس بکشید. با این کار مقدار زیادی از موهای مرده را با برس از بین می‌برید که حداقل از چسبیدن این موها به پارچه جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، برس کشیدن به تحریک گردش خون حیوان کمک می‌کند، که باعث رشد مجدد موهای قوی‌تر و مقاوم‌تر می‌شود و در عین حال از ماهیچه‌های آن مراقبت می‌کند.

- شامپو: ماهی یک بار می‌توانید سگ خود را شامپو بزنید تا پوست او بهتر نفس بکشد. مراقب باشید در استفاده از حمام زیاده‌روی نکنید، زیرا حمام‌ها برعکس باعث ریزش مو می‌شوند.

- رژیم غذایی سالم: حیوان خانگی خود را با یک رژیم غذایی سالم، با کیفیت بالا و متعادل و غنی از اسیدهای چرب ضروری تغذیه کنید. روغن زیتون و روغن کلزا سرشار از آن است. این نوع تغذیه کمک می‌کند موهای سگ متراکم‌تر، براق‌تر و مقاوم‌تر شود.

چگونه موهای سگ را از روی پارچه جمع کنیم؟ 

وقتی سگی موهایش را از دست می‌دهد، موهای او به سرعت در سرتاسر خانه پخش می‌شود و به مبل، کوسن‌ها، لباس‌ها و تمام اثاثه یا لوازم داخلی می‌چسبد. البته و مخصوصاً در دوره ریزش، جاروبرقی روزانه یا خیلی منظم به از بین بردن قسمت زیادی از آن کمک می‌کند، اما این دستگاه برای رهایی از این مشکل که می‌تواند ناخوشایند باشد کافی نیست.

در واقع، نه تنها موها در پارچه‌های اثاثه یا لوازم داخلی چسبانده می‌شوند، بلکه به محض اینکه روی آنها بنشینید یا در نزدیکی آنها راه بروید، به لباس‌ها نیز می‌چسبند.

خبر خوب این است که نکات ساده‌ای برای حذف آنها از پارچه و منسوجات وجود دارد.

1- یک جوراب شلواری

نمی‌دانید با جوراب شلواری نخی و قدیمی خود چه کار کنید؟ شما می‌توانید به لطف قدرت تولید الکتریسیته ساکن به آنها یک زندگی دوم ببخشید. آنها را روی پارچه‌های پوشیده از موهای سگ بمالید تا راحت‌تر از بین بروند.

2- دستکش ظرفشویی

اگر از دستکش‌های لاستیکی برای شستن ظرف‌هایتان استفاده می‌کنید، بدانید که آنها می‌توانند به شما کمک کنند موهای سگتان را از روی پارچه‌هایتان پاک کنید. آنها را با حرکات دایره‌ای روی سطوح پارچه‌ای که قرار است تمیز شوند بمالید. موها در گلوله‌های کوچکی جمع می‌شوند که برداشتن آنها آسان‌تر خواهد بود.

3- حوله مرطوب

یک حوله را مرطوب کرده و به صورت دایره‌ای روی پارچه‌های خزدار خود بمالید. سپس فقط باید گلوله‌های موی تشکیل شده را بردارید.

4- دستمال مرطوب

دقیقاً مانند حوله، می‌توانید با استفاده از همین روش، یک دستمال را مرطوب کنید تا موها را از روی منسوجات پاک کنید.

اما این روش برای پیشگیری نیز بسیار مفید است! در واقع، کافیست دستمال را قبل از عبور از روی بدن سگ خود کمی مرطوب کنید. روزی یکبار همسفر کوچک خود را در جهت موها اینگونه نوازش کنید. او از لطافت دستمال استقبال می‌کند و شما می‌توانید یک دسته کامل از موها را قبل از اینکه در خانه شما پخش شوند جمع آوری کنید.

5- اسفنج مرطوب

اگر نمی‌خواهید برای این کار از حوله یا دستمال دستشویی استفاده کنید، می‌توانید به اسفنج را انتخاب کنید. یک اسفنج تمیز  و ترجیحا نو بردارید و آن را مرطوب کنید. سطوح پارچه‌ای را به آرامی در دایره‌های کوچک مالش دهید. خواهید دید که موهای سگتان خیلی راحت کنده می‌شود.

6- اتو

اگر موهای سگ شما به لباس شما چسبیده است، می توانید آن را با اتو جدا کنید. این باعث می‌شود که بعد از آن از بین بردن آنها بسیار آسان‌تر شود.

7- بادکنک

احتمالاً قبلاً بادکنکی را روی موهای خود مالیده‌اید تا با استفاده از الکتریسیته ساکن روی سرتان بایستد. شما می‌توانید همین کار را با موهای سگتان که به پارچه‌هایتان چسبیده انجام دهید. بادکنک را باد کرده و روی سطوح پارچه‌ای پر از موهای سگ بمالید. آنها بدون زحمت به آن می‌چسبند.