ماهی-قرمز-1

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی‌های قرمز حیوانات بسیار زیبایی هستند و برای زندگی کردن در حوضچه فضای باز مناسب‌اند. آنها بادوام و ارزان اند و در رنگ‌های زیبای نارنجی، قرمز، زرد و سفید عرضه می‌شوند. با این حال، ماهی قرمز در مورد رژیم غذایی، مراقبت، حجم آب و عمق مخزن نیازهای بسیار خاصی دارد.

همچنین ماهی قرمز نمی‌تواند با هیچ گونه‌ای همزیستی کند. حوض زینتی فضایی است که تعادل اکولوژیکی آن شکننده است و برای رفاه ساکنان آن باید مراقبت از آن رعایت شود. در این مقاله به طور کامل کشف کنید که ماهی قرمز حوضچه‌های باغ کیست.

ماهی قرمز کیست؟

ماهی قرمز معمولی حیوانی است که بیشتر در حوضچه‌های بیرونی یافت می‌شود. او در واقع ماهیی بسیار مقاوم است و به راحتی تکثیر می‌شود. ماهی قرمز ارزان است و اندازه متوسط آن در بزرگسالی معمولاً 20 سانتی متر است، برخی از نمونه‌ها می‌توانند به 30 تا 40 سانتی‌متر هم برسند.

ماهی قرمز یک ماهی زینتی است که برای بیش از چهار هزار سال در چین پرورش داده شده و در پایان قرن هفدهم به اروپا وارد شده است.

ما در مورد ماهی قرمز صحبت می‌کنیم، اما در واقع این حیوانات کوچک می‌توانند زرد، نارنجی یا حتی سفید نیز باشند.

انواع مختلفی از ماهی قرمز وجود دارد:

شوبونکین: شوبونکین با رنگ‌های نارنجی، قرمز، سیاه و سفید، گونه‌ای کوچک است که از 20 سانتی متر بیشتر نمی‌شود.

دنباله دار ساراسا: دنباله‌دار ساراسا نیز مانند شوبونکین، نمی‌تواند بیش از 20 سانتی‌متر باشد. این ماهی به دلیل قرمز و سفید بودنش مورد استقبال قرار گرفته است.

برخی از گونه‌ها مانند ماهی تلسکوپی شکننده‌تر، آهسته‌تر و نسبت به سرما حساس‌تر هستند. آنها به جای زندگی در استخر، برای محیط داخل خانه سازگار هستند. با این حال، با فرا رسیدن اردیبهشت می‌توان انها را در حوضچه رها کرد و در پایان پاییز که هوای سرد فرا رسید دوباره آنها را به داخل آورد.

ماهی قرمز نسبتاً آهسته حرکت می‌کند و باعث می‌شود که به راحتی طعمه شکارچیان شود. اگرچه در درجه اول گیاهخوار است، اما ممکن است برخی از حشرات و حیوانات آبزی را به عنوان غذا بخورد.

ماهی قرمز خیلی سریع تکثیر می‌شود، به همین دلیل است که توصیه نمی‌شود تعداد زیادی را در مخزن قرار دهید. این حیوانات به فضا و تعادل نیاز دارند. ازدیاد جمعیت تعادل طبیعی حوضچه را به هم می‌زند و در نهایت می‌تواند باعث ناپدید شدن آنها شود. به هر ماهی 0.2 مترمکعب فضا بدهید تا به راحتی بتواند حرکت کند.

ماهی قرمز می‌تواند در وسط زمستان در برابر دمای بسیار شدید بیرون از منزل یا حتی تشکیل لایه‌ای از یخ روی سطح استخر مقاومت کند. اما برای اینکه بتواند مقاومت کند، لازم است استخر نسبتاً عمیق باشد، حداقل 1 متر، تا بتواند در اعماق آن پنهان شود و در گل و لای که در آنجا می‌نشیند گرم شود. به همین ترتیب، در تابستان، این عمق به او اجازه می‌دهد تا خنک شود و گرمای شدید را بدون رنج تحمل کند. در نهایت، یک استخر عمیق محافظی برای ماهی قرمز شما است، زیرا آنها می‌توانند راحت‌تر از شکارچیانی مانند گربه‌ها و پرندگان دوری کنند.
ماهی قرمز

چه مراقبتی برای ماهی قرمز مناسب است؟

هنگام خرید ماهی قرمز برای استخر خود، آنها را در گروه های حداقل 5 تایی بخرید. همیشه به این مقدار توجه کنید: 5 ماهی قرمز در هر 1000 لیتر آب حوضچه.

به آنها یک رژیم غذایی مناسب برای ماهی قرمز، قابل هضم و سبک، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی پیشنهاد دهید. ماهی‌های قرمز غذای کمی می‌خورند، بنابراین روی یک غذای باکیفیت و متعادل برای نیازهایشان سرمایه گذاری کنید تا سالم رشد کنند و عمر طولانی‌تری داشته باشند.

ماهی قرمز نیازی به غذای روزانه ندارد. شما می‌توانید بدون نیاز به برنامه‌ریزی برای توزیع غذا برای او دو یا سه روز غیبت کنید. از طرف دیگر، فراتر از آن، یک ماشین خودکار برنامه ریزی کنید یا از یک همسایه یا خویشاوند مهربان خدمات بخواهید.

در زمستان، سرما تقریباً باعث خواب زمستانی ماهی قرمز می‌شود. بنابراین او باید کمتر غذا بخورد. یک بار توزیع در هفته به طور کلی کافی است، یا حتی بسیار کمتر.

تهیه حوضچه مناسب برای ماهی قرمز

حوضچه شما باید با نیازهای ماهی قرمز شما سازگار باشد تا به آنها اجازه دهد در آنجا احساس خوبی داشته باشند و رشد کنند.

عمق مناسب

همانطور که گفتیم، ماهی قرمز شما به عمق کافی برای زندگی در حوضچه نیاز دارد. در حالت ایده آل 1 متر در نظر بگیرید، در هر صورت کمتر از 80 سانتی متر نباشد. این عمق آنها را از سرما در هنگام یخبندان، از گرما در تابستان و از شکارچیان در تمام طول سال محافظت می‌کند!

حجم کافی آب

ماهی قرمز شما نیاز به فضا دارد تا خوب زندگی کند. فراموش نکنید که آنها به سرعت رشد می‌کنند و طول آنها به 20 سانتی متر یا حتی برای برخی به 40 سانتی متر می‌رسد! در حالت ایده‌آل، اجازه دهید 0.2 متر مکعب به ازای هر ماهی باشد.

همچنین بسته به گونه‌ای که ماهی قرمز شما با آن همزیستی دارد به فضا نیز توجه کنید! در واقع، ماهی کپور کوی حداقل به 1 متر مکعب در هر نمونه نیاز دارد و ماهیان خاویاری به 20 متر مکعب!

نگهداری خوب

ماهی قرمز شما به آب تمیز، یک حوضچه باغ طبیعی به خوبی نگهداری شده با تعادل اکولوژیکی ایده‌آل نیاز دارد. پس به یاد داشته باشید که به طور مرتب برگ‌های مرده را جدا کنید تا فرصت پوسیدگی و ته نشین شدن را نداشته باشند. گل و لای اضافی را نیز از بین ببرید. به یاد داشته باشید که همیشه مقداری را نگه دارید تا ماهی قرمز شما در جستجوی غذا به آنجا بلغزد و در صورت لزوم در آنجا پنهان شود.

مراقب ماهی‌های دیگر باشید!

می‌توانید گونه‌های ماهی را در حوضچه خود مخلوط کنید، اما همه با ماهی قرمز شما کنار نمی‌آیند! قبل از خرید به دقت تحقیق کنید، زیرا برخی از گونه‌ها ماهی قرمز می‌خورند. علاوه بر این، هر کدام از نظر فضا، حجم و قدرت نیازهای منحصر به فردی دارند. 

از ماهی‌های قرمز شکننده اجتناب کنید

برخی از انواع ماهی قرمز به سرما بسیار حساس هستند و ممکن است در زمستان سخت دوام نیاورند. بنابراین ماهی قرمز کلاسیک یا شوبونکین را انتخاب کنید، که می‌توانید آنها را با انواع ماهی‌ها مخلوط کنید و از دنباله‌دارها اجتناب کنید.