ماهی-قرمز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ با نزدیک شدن به شب عید بازار خرید ماهی قرمز بیش از هر موقع دیگری داغ است. اگرچه این ماهی سردآبی است و پرورش آن نسبتاً آسان است، اما ماهی قرمز نیازهایی دارد، که با یک آکواریوم با اندازه مناسب، آب با کیفیت و رژیم غذایی متناسب با معده‌اش شروع می‌شود. در این مقاله می‌توانید توصیه‌های سایت «لوموند» فرانسه برای پرورش ماهی قرمز را بخوانید.

ماهی قرمز کیست؟

ماهی قرمز (Carassius auratus) یک ماهی آب شیرین است که از خانواده بزرگ Cyprinidae است. پرورش و تغذیه این ماهی آسان است و همگان بر این باورند که قادر به خوردن هرچیزی هست و در هر تنگ و ظرفی می‌توان از او نگهداری نمود. خوشبختانه امروزه فروشندگان این ماهی‌های کوچک بیشتر به فکر اطلاع‌رسانی به خریداران هستند و عموماً افراد توجه بیشتری به نیازهای آنها دارند.

در طبیعت، ماهی قرمز در واقع به رنگ خاکستری تا طلایی است. اگر ماهی‌هایی که در فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنیم با انواع تناژهای قرمز آراسته شده‌اند، این امر به سادگی ثمره انتخاب‌هایی است که برای قرن‌ها در محوطه‌های پرورش انجام شده است. در واقع، این امپراتوران چین بودند که به این ماهی‌های کوچک علاقه نشان دادند و آنها را در حوضچه‌های بزرگ پرورش دادند.

چراکه ماهی قرمز در واقع ماهی است که برای رشد طبیعی باید در حوضچه‌های باغ زندگی کند. ماهی‌هایی که ما تهیه می‌کنیم به این دلیل که در ظرف‌های کوچک و تنگ هستند نمی‌توانند به راحتی رشد کنند. زندگی در این فضاهای محدود مانع رشد آنها می‌شود و می‌تواند به رفاه آنها آسیب برساند. پس طول عمر ماهی قرمز به طور متوسط 30 سال است و طول آن به 25 تا 30 سانتی‌متر می‌رسد. اما در آکواریوم‌های ما این امر آرمانی است، حتی اگر بتوان در شرایط پرورش خوب به طول عمر 10 تا 15 سال دست یافت.

ماهی‌های قرمز به طور کلی به زندگی گروهی عادت دارند. یک ماهی نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند و بدون در نظر گرفتن جنسیت، به حداقل یک همراه و در حالت ایده‌آل، چندین همراه نیاز دارد. از طرفی ترجیح داده می‌شود که گونه‌ها بیش از حد با هم مخلوط نشوند تا نیازهای خاص ماهی قرمز از نظر غذایی و محیطی راحت‌تر برآورده شود.

آکواریوم ایده‌آل برای ماهی قرمز

ماهی قرمز در بین مبتدیان آکواریوم‌داری بیشترین فروش را دارد. این به دلیل قیمت پایین آن و این واقعیت است که نیازهای آن خیلی زیاد نیست. این ماهی که در اصل یک ماهی آبگیر است، آب سرد را به خوبی تحمل می‌کند و به تجهیزات کمی نیاز دارد.

اندازه آکواریوم

ماهی قرمز به فضا نیاز دارد. در طبیعت، همانطور که اشاره کردیم، این ماهی به صورت گروهی زندگی می‌کند. بنابراین لازم است حداقل دو ماهی داشته باشیم و آنها را با هم بزرگ کنیم. بنابراین برای یک زوج، باید یک آکواریوم با حداقل حجم 100 لیتر برنامه‌ریزی کنید. این حداقل اندازه‌ای است که به آنها اجازه می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن رشد کنند و در بهترین شرایط ممکن زندگی کنند. برای هر فرد اضافی، در حالت ایده‌آل باید 50 لیتر ظرفیت اضافه شود.

لوازم جانبی آکواریوم

ایده تنگ ساده را که از دیرباز مرسوم است فراموش کنید. برای اینکه حیوان در شرایط خوبی زندگی کند، به آکواریومی نیاز دارد که به درستی نیازهای آن را برآورده کند. بنابراین باید به لوازم جانبی زیر مجهز شود:

- فیلتر باکیفیت برای از بین بردن فضولات آلوده‌کننده آب و حفظ خلوص آن؛

- توری برای از بین بردن زباله‌های بزرگی که فیلتر نمی‌تواند جمع‌آوری کند.

- نور برای حفظ چرخه‌های طبیعی روز و شب و برای رفاه گیاهان؛

- گیاهان اجباری نیستند، اما به شما این امکان را می‌دهند که فضا را به روشی طبیعی‌تر تزئین کنید و اضطراب ماهی قرمز را که می‌تواند در آنجا پنهان شود و استراحت کند، کاهش دهید.

- یک حباب برای اکسیژن‌رسانی به آب در صورتی که تعداد گیاهان واقعیتان کم است و یا اینکه هیچ گیاهی ندارید.

- باکتری‌های خوب اغلب به شکل مایع فروخته می‌شوند تا در آب ریخته شوند و به تعادل آب در آکواریوم کمک کنند.

- یک اسکاج یا آهنربا برای تمیز کردن پنجره‌ها و حذف جلبک‌ها.

- سنگریزه کافی برای پوشاندن قسمت پایینی به ارتفاع 3 تا 4 سانتی‌متر. ترجیحاً گرد شکل باشد تا خطری ساکنان را تهدید نکند.

آب آکواریوم

ماهی قرمز یک حیوان آب سرد است، آب آکواریوم باید بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد باشد. در نتیجه، تجهیز آکواریوم به بخاری مفید نیست و باید از نور بیش از حد قوی که خطر گرم شدن آب و همچنین نزدیکی رادیاتور، پنجره یا نور مستقیم خورشید را به همراه دارد، اجتناب کرد.

سطح pH آب باید خنثی باشد، یعنی بین 7 تا 8 و سطح سختی 5 تا 9. این داده‌ها به راحتی و به طور منظم با استفاده از کیت‌های تست فروخته شده در فروشگاه‌های حیوانات خانگی اندازه گیری می‌شوند.

چگونه ماهی قرمز را وارد آکواریوم جدیدش کنیم؟

ناگفته نماند که آکواریوم باید برای ورود ماهی قرمز شما آماده باشد. همه چیز را به طور همزمان نخرید، زیرا باعث استرس بیش از حد می‌شود که ممکن است منجر به مرگ زودرس ماهی شود. در حالت ایده‌آل، آکواریوم خود را آماده کنید و بگذارید سه تا چهار هفته قبل از نصب اولین ماهی خود خالی بماند تا باکتری‌های خوب در آن مستقر شوند و فضا را آماده کنند.

هنگامی که ماهی قرمز خود را خریداری کردید، آنها را به آرامی در کیسه‌ای که حاوی آب آکواریوم اصلی آنها است، بگذارید. نور آکواریوم خود را خاموش کنید تا به آنها فشار وارد نشود و کیسه‌ها را روی سطح قرار دهید. اجازه دهید 30 دقیقه تا 1 ساعت شناور شوند تا به خوبی با اختلاف دمای فضای قدیمی و جدید خود سازگار شوند.

سپس بریدگی‌های کوچکی در کیسه‌ها ایجاد کنید تا آب آکواریوم از آن عبور کند. سپس ماهی شما می‌تواند به تدریج به مدت 30 دقیقه تا 1 ساعت دوباره به آب جدید خود عادت کند.

سپس زمان آن فرا می‌رسد که به آنها اجازه دهیم به محیط جدید خود بروند. برای انجام این کار، از ریختن محتویات کیسه به داخل آکواریوم خودداری کنید، زیرا اگر آب فروشگاه حیوانات خانگی آلوده به باکتری باشد، آنها در مخزن شما رشد می‌کنند. در عوض، از تور استفاده کنید تا ماهی خود را به آرامی به فضای جدید خود منتقل کنید.

چند دقیقه صبر کنید سپس چراغ را روشن کنید.

هر بار که یک یا چند ساکن جدید را به آکواریوم خود اضافه می‌کنید، همین کار را انجام خواهید داد.

به یاد داشته باشید که هر هفته حدود یک سوم آب را عوض کنید و سطح pH را به طور مرتب چک کنید. همچنین باید فیلتر را به طور مرتب بشویید تا ضمن حذف ناخالصی‌ها، باکتری‌های خوب رشد کنند.

چگونه به ماهی قرمز در آکواریوم غذا دهیم؟

ماهی قرمز به خوردن هر چیزی شهرت دارد، اما به این باور غلط نباید اعتماد کرد زیرا می‌تواند آنها را به شدت بیمار کند و آنها را بکشد. این ماهی‌های کوچک باید یک یا دو بار در روز به مقدار کم تغذیه شوند.

از تغذیه بیش از حد ماهی خودداری کنید زیرا ممکن است بمیرد. بهتر است هر بار مقدار کمی غذا به آنها بدهید.

غذای مخصوص ماهی قرمز را از فروشگاه حیوانات خانگی بخرید. از مصرف محصولات فرموله شده برای گونه‌های دیگر ماهی خودداری کنید. بنابراین می‌توانید غذاهایی را به شکل دانه‌ها یا تکه‌های خشک شده در انجماد پیدا کنید که بهتر است قبل از دادن به ماهی‌ها در یک کاسه آب خیس شوند تا از تورم آنها در معده حیوان جلوگیری شود. شما همچنین می‌توانید لارو پشه، کرم خشک شده در انجماد یا میگوی آب نمک زنده را هر از گاهی به آنها بدهید.

بهتر است ماهی خود را یک بار در صبح و یک بار عصر در ساعات معینی هر روز و در همان مکان تغذیه کنید. فقط حداقل چیزی را که ماهی قرمز می‌تواند در یک دقیقه بخورد برای او بریزید. مواد باقی مانده باید خارج شود تا ماهی‌ها بیش از حد و تا جایی که معده‌شان بیش از حد پر شود غذا نخورند و تلف نشوند.