کف-دریا

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هنگامی که ما از پرندگان خانگی نگهداری می‌کنیم یا قصد نگهداری از آنها را داریم، اغلب به رژیم غذایی آنها و رفع نیازهای عمومی آنها فکر می‌کنیم. اما برای تکمیل غذای اولیه آنها، اضافه کردن کف دریا به غذای آنها جالب توجه است. کف دریا سرشار از کلسیم و مواد مغذی باکیفیت می‌باشد و در واقع یک مکمل خوب برای رفاه پرندگان است.

اما واقعاً کف دریا چیست؟ از چه چیزهایی تشکیل شده است؟ چرا دادن آن به پرندگان مفید است و چگونه باید آن را انجام داد؟ همه را در این مقاله بخوانید.

کف دریا چیست؟

کف دریا ستون فقرات جسم خشک شده ماهی است که به نام‌های مرکب، سرپاور و خساک شناخته می‌شود. ساختاری سخت، متخلخل و شکننده است که در بدن این نرم تن وجود دارد. این استخوان به نرم تن اجازه می‌دهد تا با تنظیم فشردگی گازهای موجود در آن، شناوری خود را تنظیم کند و در نتیجه در اعماق مختلف دریا بر اساس نیاز خود زندگی کند. این استخوان که عمدتاً از آراگونیت و کربنات کلسیم، منیزیم، آهن، استرانسیوم و کمی روی و مس تشکیل شده است، با رنگ سفید یا مرواریدی و شکل تخته موج سواری یا بدنه قایق قابل تشخیص است.

کف دریا یک جزء شناخته شده و مورد استفاده در طب سنتی چینی و طب سنتی هندی است. در واقع از عملکرد آن در بهبود زخم‌ها و استخوان‌ها استقبال می‌شود. با این حال، محتوای فلزات سنگین آن می‌تواند مشکل‌ساز باشد و همچنین تروپومیوزین و سایر اشکال پروتئین موجود در آن می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

یکی از مزایای استفاده از کف دریا علاوه بر کلسیم، استرانسیوم است. این ماده که کمتر شناخته شده است، برای حفظ استخوان‌ها و به عنوان یک تقویت‌کننده عمل می‌کند و بسیار مفید است. این ماده از طرفی خیلی سریع از طریق ادرار دفع می‌شود و به تنهایی نمی‌توان آن را بلعید، زیرا باعث اختلالات استخوانی می‌شود. برای جلوگیری از مضرات آن و در عین حال بهره‌مندی از مزایای آن، باید آن را با کلسیم ترکیب کرد که در مورد کف دریا صدق می‌کند. بنابراین این ترکیب به تشکیل و توسعه بافت‌ها – پدیده‌ای به نام هیستوژنز - به منظور محدود کردن پوکی استخوان کمک می‌کند.

با توجه به اثرات مشکل ساز استرانسیوم، تحقیقات پزشکی در حال بررسی مزایای کف دریا است که ترکیب این دو جزء را با مزایای بسیار برای اسکلت انسان ممکن می سازد. با این حال، مهم است که از تمام عوارض جانبی احتمالی جلوگیری شود. در حالی که علم در این زمینه در حال پیشرفت است، راه‌های زیادی برای استفاده از پتانسیل متنوع کف دریا و سایر اجزای آن در حال بررسی است. ترکیب سلولز آن با آلژینات کلسیم در زمینه‌های جراحی دندان، تحقیقات مربوط به درمان و همچنین در توسعه درمان‌های دارویی خاص امیدوارکننده به نظر می‌رسد.

چرا باید به پرنده‌های خانگی خود کف دریا بدهید؟

ما دیدیم که کف دریا چقدر برای سلامتی انسان مفید است. آنها همچنین به دلیل محتوای کلسیم برای پرندگان خانگی نیز مزایا دارد. کف دریا منیزیم، فسفر، سدیم و سایر مواد معدنی و عناصر کمیاب را برای سلامتی آنها فراهم می‌کنند.

در واقع، هنگامی که پرنده به کف دریا نوک می‌زند، از این اجزا و فواید آن بهره‌مند می‌شود. بنابراین خوردن آن به طرق مختلف برای پرنده مفید است:

- به حفظ توده استخوانی کمک می‌کند.

- کلسیم را برای ماده فراهم می‌کند تا به تشکیل تخم‌های قوی‌تر کمک کند.

- در نگهداری پرها شرکت می‌کند.

- در طوطی‌ها برای حفظ منقار آنها مفید است، زیرا به تمیز کردن آنها و محدود کردن رشد آنها کمک می‌کند.

- هضم را تسهیل می‌کند.

پرندگان رژیم غذایی خاصی دارند، اما هر گونه برای حفظ استخوان‌های خود و اطمینان از تخم‌گذاری به کلسیم نیاز دارد. در صورت کمبود، حیوان ممکن است از نرم شدن منقار، اختلال در راه رفتن، اختلالات رشد، شکستگی‌های بزرگتر، احتباس تخم، تغییر شکل اسکلتی یا حتی تشنج رنج می‌برد.

دادن کف دریا به پرندگان به شما این امکان را می‌دهد که نیازهای کلسیم آنها را بدون خطر کمبود یا ازدیاد آن برآورده کنید. در واقع، اگرچه کلسیم مفید است، اما نیاز به ویتامین D3 دارد تا توسط حیوان تثبیت شود. با این حال، در حالی که می‌توان به پرندگان مکمل‌های غذایی، به ویژه پودر کلسیم محلول در آب آشامیدنی و ویتامین D3 داد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد.

خطر اصلی در واقع به ویتامین D3 مرتبط است، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث بی‌اشتهایی، بی‌حالی، اسهال و مشکلات تولید‌مثل شود. سنتز ویتامین D3، در طبیعت، به لطف قرار گرفتن در معرض نور خورشید، هم برای پرندگان و هم برای انسان ممکن است. اما در خانه‌های ما توسط پنجره‌ها فیلتر می‌شود و اجازه جذب طبیعی را نمی‌دهد. در حالت ایده‌آل، پرندگان باید با یک پنجره باز در معرض نور خورشید قرار گیرند، که امکان پذیر نیست، یا باید لوله‌های فلورسنت تولیدکننده UV را در نزدیکی آنها قرار داد تا از پدیده سنتز طبیعی تقلید کنند و از خطر مصرف بیش از حد جلوگیری شود.

ویتامین D3 را می‌توان از راه‌های دیگری مانند روغن ماهی یا از طریق قرص‌های فروخته شده در داروخانه‌ها در اختیار پرندگان قرار داد. با این حال، خطر مصرف بیش از حد بسیار زیاد است، به سختی می‌توان تعادل مناسب را پیدا کرد، به همین دلیل است که کف دریا یکی از بهترین راه‌ها برای رفع نیازهای پرندگان است و در عین حال خطر مصرف بیش از حد را محدود می‌کند.

چگونه به پرندگان خانگی خود کف دریا بدهیم؟

برای رفع نیاز پرندگان و در عین حال پرهیز از افراط و تفریط، قرار دادن کف دریا در قفس بهترین راه‌حل است. در واقع می‌توان بدون خطر و بدون نیاز به نظارت، کف دریا را به دلخواه مصرف کرد.

با این حال، لازم است آن را در دسترس پرندگان قرار دهید. از قرار دادن آن روی زمین خودداری کنید، زیرا ممکن است خیلی سریع با فضولات و در نتیجه باکتری پوشانده شود. بهتر است آن را روی میله‌ها آویزان کنید تا پرندگان کوچک بتوانند به میل خود آن را نوک بزنند.

چگونه کف دریا را بدست آوریم؟

پیدا کردن کف دریا نسبتا آسان است. شما می‌توانید آنها را در فروشگاه‌های حیوانات خانگی یا در فروشگاه‌های خوراک حیوانات خریداری کنید. 

اگر فرصتی برای رفتن به کنار دریا دارید، می‌توانید آنها را مستقیماً از ساحل بردارید.

مراقب باشید چرا که استخوان‌هایی که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شوند آماده استفاده هستند اما آن‌هایی که از ساحل می‌گیرید یا از عطاری‌ها تهیه می‌کنید، باید پیش از مصرف پرندگان آماده شوند. برای حفظ سلامت پرندگان کوچک، باید کف دریا را حداقل 10 تا 15 دقیقه در آب جوش غوطه‌ور کنید تا آن‌ها استریل شوند و بوی ماهی از بین برود. سپس بگذارید در آفتاب خشک شوند.

پس از قرار گرفتن در قفس، کف دریا را برای مدت طولانی در جای خود رها نکنید. هنگامی که آنها فرسوده شدند باید آنها جایگزین کنید تا از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری شود.