خوراکی های سمی برای خرگوش

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هیچگاه به خرگوش‌ اجازه ندهید که بیش از حد غذا بخورد و این نکته را نیز بدانید که برخی مواد غذایی می‌توانند برای خرگوش کشنده و خطرناک باشند. این مطلب خوراکی‌های ممنوعه برای خرگوش‌ها را معرفی می‌کند.

کمی نان یا بیسکوییت برای خرگوش خطرناک است؟ آیا این دو ماده غذایی مشکلی برای خرگوش به وجود نمی‌آورند؟ در پاسخ به این دو سؤال باید گفت که این دو ماده غذایی هرگز نباید در رژیم غذایی خرگوش قرار بگیرند؛ چراکه در بهترین حالت این دو ماده ممکن است به دیواره روده خرگوش آسیب برسانند و در بدترین حالت ممکن، باعث مرگ او شوند.

- بسیاری از غذاهای انسانی برای خرگوش مناسب نیستند. خوردن هر نوع شیرینی مانند آب‌نبات یا کیک برای خرگوش ممنوع است و خرگوش‌ها به دلیل آسیب ندیدن دیواره روده‌شان هرگز نباید شکلات و تنقلات بخورند. علاوه بر مواد غذایی ذکرشده، شکر، قهوه و چای هم مواد غذایی مناسبی برای خرگوش‌ها نیستند و در بدن آن‌ها عملکردی مشابه سم دارند. شیر و نوشیدنی‌های مصنوعی از مواد نامناسب دیگر برای خرگوش‌ها هستند و مصرف آن‌ها برای یک خرگوش ممنوع است؛ البته این نکته را باید گفت که استفاده از آب‌میوه 100درصد طبیعی و آب برای خرگوش مانعی ندارد.

- سیب‌زمینی از دیگر مواد غذایی ممنوعه در رژیم غذایی خرگوش است. آلکالوئید موجود در سیب‌زمینی که سولانین نام دارد بسیار سمی است و سولانین حاوی آمیدون است. در واقع خرگوش با خوردن سیب‌زمینی دچار اختلالات گوارشی شدیدی می‌شود و باید توجه داشت که مصرف هرگونه سیب‌زمینی برای خرگوش ضرر دارد.

- سیر و پیاز نیز از جمله مواد غذایی‌ای هستند که برای خرگوش قابل‌مصرف نیستند. این دو ماده به گلبول‌های قرمز خون خرگوش آسیب می‌رسانند و در صورت مصرف این دو ماده غذایی خرگوش به دلیل کم‌خونی خیلی سریع با خطر مرگ مواجه می‌شود.

- برگ‌های شلغم و ترب از مواد غذایی مفید برای خرگوش‌ها هستند. برخلاف شلغم و ترب که برای خرگوش‌ها موادی غیرقابل‌هضم هستند، برگ‌های این دو ماده غذایی برای خرگوش‌ها بسیار مفیدند و به فرایند هضم آن‌ها کمک می‌کنند.

- خاصیت تره‌فرنگی درست شبیه به پیاز است و نباید در رژیم غذایی خرگوش قرار بگیرد؛ هم‌چنین قارچ نیز به دلیل اینکه باعث رشد تومور در بدن خرگوش می‌شود از مواد ممنوعه است و هرگز نباید به خرگوش داده شود.

 - ریواس، نخودفرنگی، شقاقل و لوبیا هم به علت داشتن قند بالا و آسیب رساندن به کلیه‌ها، جایی در برنامه غذایی خرگوش‌ها ندارند و نباید توسط خرگوش‌ها مصرف شوند.

علاوه بر مواد غذایی ذکرشده، بعضی میوه‌ها نیز برای خرگوش‌ها سمی و مضر هستند و هرگز نباید در رژیم غذایی خرگوش قرار بگیرند. این میوه‌ها عبارت‌اند از:

- موز: اگرچه این میوه حاوی ویتامین B1 است اما حاوی مقدار زیادی قند نیز است. در واقع، خرگوش در هضم موز دچار مشکل می‌شود.

- هسته زردآلو، ازگیل، هلو و آلو: از آنجا که هسته این میوه‌ها حاوی مقادیری سیانور هستند به‌هیچ‌وجه نباید به خرگوش داده شوند. البته مصرف خود این میوه‌ها نه تنها مشکلی را برای خرگوش ایجاد نمی‌کنند بلکه می‌توانند ویتامین A لازم را به بدن خرگوش برسانند.

- آووکادو: این میوه حاوی سم پرسین است و برای بسیاری از حیوانات از جمله خرگوش میوه‌ای کشنده است.

بیشتر بدانیم:
غذاهای مناسب خرگوش
نکاتی مهم در نگهداری خرگوش‌ها
بیماری های قابل انتقال از خرگوش
کاهش کلسیم خون در خرگوش

گیاهان سمی برای خرگوش

بسیاری از گیاهان برای خرگوش، سمی و کشنده هستند. این موضوع در مورد خرزهره، سرخس، بلادونا، پیچک، سوسن، زنبق، نرگس، شقایق، بابا آدم، لاله، نعناع، ترمس، گل استکانی، کاج، کاکنج، گل عروس و بسیاری دیگر از گل‌ها و گیاهان صادق است.

اکثر گیاهان تزئینی که در خانه نگهداری می‌شوند برای خرگوش سمی هستند و لازم است که این گیاهان دور از دسترس خرگوش نگهداری شوند.

علائم مسمومیت غذایی در خرگوش

اگر خرگوشتان به صورت تصادفی یکی از مواد سمی و مضر ذکرشده را خورد، از خود علائمی بروز می‌دهد و شما با دیدن این علائم باید به سرعت او را به یک مرکز دامپزشکی ببرید. خرگوش بعد از خوردن ماده سمی علائم نارسایی کبد از خود بروز می‌دهد. مسمومیت غذایی می‌تواند به شش‌ها، قلب و مغز خرگوش آسیب برساند و تشنج‌های غیرقابل درمان در او گاهی باعث اوتانازی می‌شوند.

هنگام مسمومیت ممکن است علائمی چون اسهال، انقباض عضلانی، تشنج، از بین رفتن تعادل یا بی‌حالی و حرکت نکردن را در خرگوش مشاهده کنید، و گاهی نیز ممکن است در او ترشح بزاق به وجود بیاید، با دیدن هرکدام ازین حالات سریع به دامپزشک مراجعه کنید.

منبع: ITPet

خوراکی‌های ممنوعه برای خرگوش‌ها