پرخاشگری-خوکچه-هندی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خوکچه هندی به طور طبیعی مطیع و صلح طلب است و حیوانی تهاجمی نیست. اگرچه او به دلیل ناشیگری یا برای ارضای کنجکاوی شدید خود تمایل به گاز گرفتن دارد، اما به ندرت گاز می‌گیرد مگر اینکه احساس خطر کند. در این مورد، مانند بسیاری از گونه‌های حیوانی دیگر، دندان‌های خود را نشان می‌دهد تا کسی را که به عنوان متجاوز قلمداد می‌کند بترساند. با این حال، اگر همراه کوچک شما بدون دلیل مشخصی رفتار پرخاشگرانه و گزنده‌ای از خود نشان داد، مهم است که برای درک بهتر آن و اجرای راه‌حل‌های مناسب اقدام کنید.

خوکچه هندی یک جونده کوچک، صلح طلب اما کنجکاو است. به طور کلی گزنده نیست، با این حال تمایل دارد در هنگام کاوش در محیط خود، چیزهایی را که علاقه دارد بجود. خوکچه هندی مانند هر حیوان کوچک و مانند بچه انسان به صورت دهانی کشف می‌کند و با چشم و بینی خود مشاهده می‌کند. گاز گرفتن به او این امکان را می‌دهد که بچشد و بهتر بفهمد که چه چیزی در مقابلش است، از جمله دستان سرپرستش!

همانطور که خوکچه هندی رشد می‌کند، این کنجکاوی سیری ناپذیر را حفظ می‌کند و اغلب به همان روش به گاز گرفتن چیزی که او را جذب می‌کند، ادامه می‌دهد، اما بدون اینکه پرخاشگری یا خصومت نشان دهد. ما باید کنجکاوی و ناشیگری او را بدون هیچ نیت بدی ببینیم.

دلیل رفتارهای پرخاشگرانه خوکچه هندی

اگرچه خوکچه هندی حیوانی با خلق و خوی صلح آمیز است، اما با این وجود همچنان یک جونده کوچک آسیب‌پذیر است. غریزه محافظتی آن می‌تواند او را تشویق کند تا در صورت احساس خطر توسط یک شکارچی یا غافلگیر شدن، از خود دفاع کند. دندان‌هایش تنها وسیله برای دفاع از خود و دور نگه داشتن تهدیدها هستند. در حالی که ممکن است یک جویدن ناگهانی هنگام ترس اتفاق بیفتد، وقتی جونده دوباره این کار را انجام می‌دهد و به نظر می‌رسد که این رفتار تهاجمی را اتخاذ کرده است، ارزش نگرانی دارد.

در اینجا دلایل اصلی احتمالی که می‌تواند باعث گاز گرفتن خوکچه هندی شود، آورده شده است.

ترس

همانطور که اشاره کردیم ترس احساسی است که می‌تواند واکنش تهاجمی ایجاد کند. هنگامی که خوکچه هندی احساس آسیب‌پذیری می‌کند، به طور طبیعی به دنبال محافظت از خود در برابر فردی است که آن را به عنوان متجاوز قلمداد می‌کند، گاهی این فرآیند دفاعی تا حد گاز گرفتن پیش می‌رود. با این حال، در محیط زندگی او، بسیاری از عناصر می‌توانند در نگاه او به تهدید تبدیل شوند.

در واقع، هنگامی که خوکچه هندی کوچک به خانه جدیدش می‌پیوندد، ناگهان در محیط جدیدی وارد می‌شود که در آن همه چیز را باید کشف کند و هیچ نقطه مرجعی در آن وجود ندارد. روزی به روز دیگر زندگی روزمره‌اش زیر و رو می‌شود و بدون انتقال از جایی به جای دیگر می‌رود. بنابراین او به یک محیط جدید، با بوهای جدید، صداهای جدید و عادات جدید پرتاب شده است.

آمدن این همسفر کوچولوی کاملاً جدید برای خانواده نیز مایه هیجان است. همه وسوسه می‌شوند که او را نوازش کنند، با او صحبت کنند و او را بغل کنند. این آشفتگی می‌تواند برای حیوان کوچک بسیار دشوار باشد و در نتیجه ناراحت می‌شود. در نگاه او و با وجود حسن نیت شما ممکن است به عنوان یک تهدید ظاهر شوید. او را از خانه‌اش درآورده‌اید تا جای دیگری بگذارید، مانند پرنده‌ای شکاری که او را از زمین می‌درد تا به لانه‌اش ببرد.

البته دور از شماست که این همسفر کوچولو را ببلعید، اما او آن را درک نمی‌کند. بنابراین ضروری است که به او زمان بدهید تا با آرامش به خانه جدیدش عادت کند. حتی اگر می‌خواهید او را در آغوش بگیرید، چند روز به او فرصت دهید تا احساس راحتی کند و بفهمد که در زیستگاه جدیدش امنیت دارد. خودتان را تحمیل نکنید و اجازه دهید از راه دور، با صدا، قبل از دست زدن به شما عادت کند. بگذارید او به سراغ شما بیاید و خودش تصمیم بگیرد که چه زمانی برای اولین تماس آماده است.

اما آگاه باشید که ترس در خوکچه هندی باقی می‌ماند. حتی اگر او برای مدت طولانی در خانه شما زندگی کرده باشد، ترس یک رفلکس محافظ است، یک واکنش غریزی که امنیت را فراهم می‌کند. در مواجهه با یک صدای ناگهانی، یک اتفاق غیرعادی یا به سادگی اگر به طور ناگهانی همراه کوچک خود را بدون اینکه او ابتدا شما را دیده باشد چنگ بزنید، یک واکنش تهاجمی و گاز گرفتن راهی غریزی او برای دفاع از خود است.

عدم رام کردن

برخی از خوکچه‌های هندی خلق و خوی وحشی خود را حفظ می‌کنند. بیشتر اوقات، حیواناتی هستند که به طور انبوه برای فروش در فروشگاه‌های حیوانات خانگی به فروش می‌رسند که این گونه رفتار می‌کنند و به تماس انسان عادت ندارند. بهتر است خوکچه هندی را از یک پرورش‌دهنده با کیفیت که حیوانات را دوست دارد و به آنها احترام می‌گذارد و از قبل مراقبت بوده است تا جونده کوچک را به درستی اجتماعی کند، انتخاب کنید.

وقتی به خانه رسیدید، به او فرصت دهید تا به شما عادت کند. مراحل را نادیده نگیرید. خود شما هم مطمئنا خودتان را به آغوش اولین غریبه‌ای که در خیابان با آن برخورد می‌کنید نمی‌اندازید. خوکچه هندی شما به طور طبیعی به زمان نیاز دارد تا به شما اعتماد کند. بگذارید به محیط جدیدش عادت کند. وقتی آماده شد به سراغ شما می‌آید.

اگر او خیلی تمایلی به نزدیک شدن به شما ندارد، هر از گاهی از دادن خوراکی‌های کوچک به او دریغ نکنید.

اختلال

حیوانات نیز مانند ما انسان‌ها نیازهایی دارند. اگر به خواب همسفر کوچکتان احترام نمی‌گذارید، اگر هنگام خوابیدن، هنگام غذا خوردن، زمانی که احتیاج به تنهایی دارد و می‌خواهد ساکت باشد یا حتی اگر او را بدون رضایت نوازش یا حمل کنید و مزاحم او شوید، ممکن است واکنش پرخاشگرانه نشان دهد. اگر شما در این مورد با کلمات کم و بیش آزاردهنده به فردی که شما را اذیت می‌کند توضیح می‌دهید که رفتارش را عوض کند، خوکچه هندی شما فقط بدنش را دارد که ناراحتی خود را نشان دهد.

درد، بیماری

اگر حیوان خانگی شما بیمار یا آسیب دیده باشد، ممکن است درد داشته باشد. در این حالت، خوکچه هندی با رفلکس و برای جلوگیری از لمس شدن، می‌تواند تهاجمی باشد و گاز بگیرد. مانند بسیاری از حیوانات دیگر، خوکچه هندی در هنگام درد به لمس حساس است و هر کسی را که نزدیک می‌شود دور می‌کند.

اگر به بیماری یا آسیبی مشکوک هستید، بهتر است سریعاً با دامپزشک مشورت کنید تا وضعیت سلامتی او را ارزیابی کنید. در هر صورت سعی کنید کمترین برخورد را با او داشته باشید تا باعث افزایش درد و استرس او نشود.

افسردگی، استرس

اگر خوکچه هندی شما در محیطی زندگی می‌کند که مناسب او نیست، اگر فاقد امکاناتی مثل فضا، بازی، گردش در فضای باز است و یا حتی اگر احساس تنهایی می‌کند، ممکن است دچار استرس و افسردگی شود. خوکچه هندی یک حیوان اجتماعی است که باید در تماس با همسالان خود زندگی کند. بنابراین، همیشه باید حداقل دو خوکچه را قبول کنیم تا هرگز حیوانی را تنها نگذاریم، زیرا در نهایت از خستگی و افسردگی می‌میرد.

ما همچنین مراقب هستیم که محیط و رژیم غذایی برای او فراهم کنیم که نیازهای او را برآورده کند تا از عواقب فاجعه بار مشابه جلوگیری شود. در واقع، خوکچه‌های هندی که احساس امنیت نمی‌کنند، به سرعت تحلیل می‌روند.

در صورت گاز گرفتن خوکچه هندی چه باید کرد؟

اگر خوکچه هندی شما را گاز گرفته است، قبل از هر چیز ضروری است که ناحیه آسیب دیده را با دقت ضدعفونی کنید. در واقع، این جونده کوچک حامل باکتری است و می‌تواند بیماری‌ها را به شما منتقل کند. اگرچه این شرایط نادر است، اما بهتر است احتیاط کنید.

با شستن زخم با صابون شروع کنید، سپس از یک ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. در روزهای بعد زخم را به دقت بررسی کنید و در صورت تورم، قرمز شدن، چروک شدن زخم یا دردناک بودن، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید. عفونت امکان پذیر است.

لطفاً همچنین توجه داشته باشید که اگر خوکچه هندی شما را گاز گرفت، مهم است که به حمله واکنش نشان دهید تا اجازه ندهید این عادت بد را اتخاذ کند. برای جلوگیری از تکرار آن، باید براساس واقعیت عمل کنید. فوراً واکنش نشان دهید و نه بعد، زیرا حیوان کوچک نمی‌فهمد، چرا که برایش غیرممکن است که بین واکنش فعلی شما و عملکرد گذشته خود ارتباط برقرار کند.

به همین ترتیب، او را تنبیه نکنید. آزار دادن او نتیجه معکوس خواهد داشت، زیرا او اعتمادش را نسبت به شما از دست خواهد داد. از نظر او، او فقط از خودش دفاع می‌کند. اگر در پاسخ به او ضربه بزنید، او به این نتیجه خواهد رسید که شما واقعاً تهدیدی برای بقای او هستید. و پس از آن هر رابطه‌ای محکوم به شکست است.

بنابراین ضروری است که نارضایتی خود را فوراً اما به آرامی به او اطلاع دهید. یا به آرامی به سرش فوت کنید تا او را دور کنید، یا انگشت اشاره‌تان را روی پوزه‌اش بگذارید و بگویید «نه!». با تکرار این حرکت در هر بار گاز گرفتن، این جونده کوچک مطیع می‌فهمد که نباید این گونه رفتار کند و این عادت را از دست خواهد داد.