طوطی-گرینچیک

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ طوطی گرینچیک پرنده‌ای دوست داشتنی و بسیار اجتماعی است. او از بودن در زندگی خانوادگی و شرکت در همه فعالیت‌ها، از جمله بی‌اهمیت ترین‌ها، لذت می‌برد. او پرنده‌ای کنجکاو، پویا، شاد و دوست داشتنی و در عین حال بسیار برونگرا است. شما باید دائماً او را سرگرم کنید و هر روز زمان زیادی را به او اختصاص دهید تا مطمئن شوید که او احساسات خود را بروز داده است. با خصوصیات این پرنده زیبا و توصیه ما برای پرورش آن در خانه آشنا شوید.

طوطی گرینچیک کیست؟

طوطی گرینچیک (Pyrrhura molinae) یک پرنده باشکوه بومی آمریکای جنوبی، به ویژه برزیل، آرژانتین و بولیوی است. او در طبیعت، در جنگل، در بالای درختان، در گروه‌های حدود بیست نفری زندگی می‌کند. او حیوانی کوچک با اندازه 26 سانتی‌متر و وزن 70 گرم است که می‌تواند حدود سی سال در قفس زندگی کند.

این پرنده زیبا به استثنای کمی قرمزی در شکم و دم، برنز در سینه، سیاه در سر و آبی در بال‌ها تقریباً منحصراً پرهایی سبز دارد. گونه‌های آن همانطور که از نامش پیداست به طور مشخص سبز است و چشمانش توسط حلقه‌ای بدون پر احاطه شده است. نرها و ماده‌ها پرهای یکسانی دارند.

طوطی گرینچیک پرنده‌ای مهربان و دوست داشتنی است که از در آغوش گرفته شدن و جای گرفتن در دست و گردن خانواده خود لذت می‌برد. او پرنده‌ای پر سر و صدا، شاد، پرانرژی و بسیار کنجکاو است. بنابراین مهم است که بتوانیم زمانی به او اختصاص دهیم و بر او نظارت کنیم، زیرا کنجکاوی او می‌تواند او را به انجام کارهای احمقانه سوق دهد. در واقع، این ماجراجوی کوچک خطرناک به ندرت از خطر آگاه است. حوادث متأسفانه در مورد سیم‌های برق، لوازم خانگی، گیاهان و همچنین پتوها و ملحفه‌هایی که در آن جای می‌گیرد تا مخفی شود، غیرمعمول نیست.

اگرچه این پرنده بسیار اجتماعی است، اما نیاز دائمی به شرکت در تمام فعالیت‌های خانه دارد. او یک پرنده تعاملی است و به همه چیز علاقه‌مند است. بنابراین، برای رفاه او، مهم است که او را در بیشتر فعالیت‌ها بگنجانید. باید گفت که او از هوش ویژه‌ای برخوردار است و زود خسته می‌شود. بنابراین ضروری است که آن را به طور منظم چه از نظر جسمی و چه از نظر ذهنی تحریک کنید. به او بیاموزید چند کلمه را تکرار کند، جعبه‌ها را با اشیاء کوچک خالی و پر کند و غیره.

اگرچه می داند چگونه خود را به گوش دیگران برساند، اما پرنده ای آرام است که به ندرت فریاد می‌زند. از طرفی وقتی فریاد می‌زند، چیزی اشتباه است. او بدین ترتیب ناراحتی، کسالت یا احساس رها شدن خود را بیان می‌کند.

چگونه طوطی گرینچیک را در خانه پرورش دهیم؟

یک قفس بزرگ

طوطی گونه سبز نیاز زیادی به حرکت و ورزش دارد. بنابراین او به یک قفس بزرگ و ایمن مجهز به اسباب‌بازی‌های متعدد نیاز دارد. او از کشف مداوم فعالیت‌های جدید لذت می‌برد. مراقب کیفیت اسباب‌بازی‌ها باشید، زیرا او دوست دارد آنها را بجود و خرد کند.

در ارتفاعات مختلف نشیمنگاه تهیه کنید تا پرنده بتواند از همه جا بالا برود. همچنین به کاسه‌های آب و غذای او فکر کنید.

علاوه بر این، طوطی گرینچیک باید چندین ساعت در روز از قفس خود خارج شود تا بال‌های خود را دراز کند. اتاقی که او را در آن آزاد می‌کنید باید به خوبی ایمن باشد تا از حوادث جلوگیری شود. بدون این رفت و آمدهای روزانه، پرنده خسته می‌شود و نمی‌تواند رشد کند. او در معرض خطر ایجاد یک شخصیت تهاجمی و شروع به جیغ زدن و/یا گاز گرفتن است.

هشیار باشید، زیرا طوطی گرینچیک پرنده‌ای است که همیشه از نظر دیگران تمیز نیست! در واقع، او قفس خود را با انداختن تمام قطعات کوچک میوه و سبزیجات به بیرون، به ویژه روی دیوارها و کف خانه تمیز می‌کند. او مدفوع خود را در تمامی ارتفاعات رها می‌کند، که تمایل دارد آنها را در اطراف قفس پراکنده کند و در همه منابع آبی، حتی اگر تمیز نباشند، حمام می‌کند. برای رفع نیازهایش و محدود کردن خطر عفونت باکتریایی، یک ظرف آب تمیز به او بدهید.

یک رژیم غذایی متنوع

طوطی گرینچیک باید در قفس مانند طبیعت تغذیه شود. برای سالم بودن، او به یک رژیم غذایی متنوع و متعادل نیاز دارد. هر روز به او میوه‌ها و سبزیجات تازه، مخلوط بذر متناسب با نیاز او و در صورت تمایل، گهگاه حشره بدهید.