مرغ-آراکانا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ مرغ آراکانا بیشتر به دلیل تخم‌های منحصر به فردش شناخته شده است زیرا رنگ آنها آبی تا سبز است. این مرغ اصالتاً اهل آمریکای جنوبی است، کمیاب است و تکثیر آن آسان نیست.

سایز: متوسط

وزن: 1.6 تا 2.5 کیلوگرم

امید به زندگی: 12 تا 15 سال

دوره بارداری: 21 روز

خاستگاه و ویژگی‌های مرغ آراکانا

مرغ آراکانا اصالتا از آمریکای جنوبی و به ویژه از شیلی می‌آید که در پایان قرن نوزدهم توسط هندی‌هایی به نام آراکان که این مرغ نام خود را از آنها گرفته است، پرورش داده شد. ریشه او از مرغ‌های کولونکا و کوتروس تبار است.

ویژگی اصلی مرغ آراکانا به دلیل یکی از ژن‌های آن است که باعث می‌شود که تخم‌های بسیار مقاومی بگذارد که پوسته آن‌ها به رنگ سبز و آبی است. رنگ غیرمعمول آنها از رنگدانه‌ای به نام "اووسیانین" در صفرای آنها می‌آید. این تخم‌مرغ‌ها فاقد کلسترول (یا بسیار کم) هستند.

مرغ آراکانا سایزی متوسط و بدنی گرد و پوشیده از پرهایی با ظاهری پف کرده دارد که در کناره‌های سرش مشخص‌تر است و نوعی توپی را تشکیل می‌دهد. همچنین دارای پشتی متمایل به عقب است که ظاهری ظریف و متمایز به آن می‌دهد. چشمان درخشان آن قرمز یا نارنجی است و یک تاج شبیه به مغز گردو روی سر خود دارد. با این حال، برخلاف اکثر مرغ‌های دیگر، هالتر (نوعی پوسته گوشتی که در اطراف منقار آویزان است) ندارد.

مرغ آراکانا همچنین دم ندارد. انواع مختلفی از آن وجود دارد که از نظر رنگ متفاوت هستند، از سفید تا سیاه، حتی آبی، گندمی و یا قرمز.

مراقبت از مرغ آراکانا

مرغ آراکانا حتی اگر شخصیت نسبتاً سرسختی داشته باشد، پرورش راحتی دارد. در هر جمعی، او به ویژه خروسش، تمایل دارد مبارز باشد. بنابراین مدیریت حضور سایر مرغ‌ها دشوار است. مرغ آراکانا همچنین مرغی قوی است.

برای رشد و نمو خوب به فضایی به مساحت حداقل 1 متر مربع در مرغداری نیاز دارد.

تخم مرغ آراکانا

زیستگاه مرغ آراکانا

مرغ آراکانا بیش از هر چیز به علف تازه نیاز دارد و از آن استقبال می‌کند. به همین دلیل است که اگر او در محوطه‌ای زندگی می‌کند، باید مرتباً آن را جابجا کرد تا همیشه علف تازه دسترسی داشته باشد.

مرغ آراکانا مانند اکثر مرغ‌ها به گرما، رطوبت و طوفان حساس است. بنابراین توصیه می‌شود از مرغداری خود در برابر این خطرات محافظت کنید، به ویژه با بالا بردن آن از سطح زمین به منظور جداسازی آن

تغذیه مرغ آراکانا

مرغ آراکانا مانند تمام مرغ‌های تخمگذار، غلات از جمله گندم و جو و همچنین ذرت را دوست دارد. اینها تقریباً 70 درصد رژیم غذایی او را تشکیل می‌دهند. همه چیزخوار است، همچنین به پروتئین به شکل برنج، گوشت چرخ کرده یا ماهی نیاز دارد.

سلامتی مرغ آراکانا

پرورش مرغ آراکانا از نظر بهداشتی آسان است. فقط تولید مثل آن پیچیده‌تر است. با این حال، مانند همه جوجه‌ها، می‌تواند در معرض بیماری‌های انگلی روده، سرماخوردگی مرغ (کوریزا) و هجوم شپش‌های سیاه و قرمز به پرهای خود قرار گیرد.

تولید مثل مرغ آراکانا

تولید مثل مرغ آراکانا دشوار است. نوعی ناهنجاری فیزیکی اجازه نمی‌دهد خروس به طور کامل با ماده جفت شود و در نتیجه شانس لقاح خوب را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که مرغ آراکانا کمیاب است. علاوه بر این، مرغی است که دارای ژنی است می‌تواند منجر به مرگ جنین شود.

مرغ آراکانا در سال 140 تا 170 تخم می‌گذارد و به مدت 21 روز روی آنها می‌ماند.