گازگرفتگی-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ حتی شیرین‌ترین سگ هم گاهی می‌تواند به دلیل شگفتی و تعجب یا به این دلیل که احساس می‌کند توسط یک حرکت ناشیانه مورد حمله قرار گرفته است گاز بگیرد. اگرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که از آن در امان هستند، اما این اتفاقات زیاد می‌افتد، به ویژه در مورد کودکان خردسال که از خطر آگاه نیستند. علاوه بر این، این خطر در مورد سگ‌های ناشناخته، وابسته یا ولگرد بیشتر است، که ممکن است به سادگی به دنبال دفاع از خود با گاز گرفتن باشند.

گاز گرفتن سگ بسته به عمق و وسعت یا محل آن ممکن است در نگاه اول جدی یا کم‌اهمیت به نظر برسد، اما به دلیل خطر عفونت، نادیده نگرفتن آن ضروری است. در صورت گاز گرفتن سگ باید چه واکنشی نشان داد؟ چه خطراتی را باید در نظر گرفت؟ برای جلوگیری بروز این حادثه چه اقدامات احتیاطی باید انجام داد؟ بیایید نگاهی به موضوع در این مقاله بیندازیم.

گاز گرفتن سگ: چه خطراتی دارد؟

گاز گرفتن توسط سگ تجربه‌ای است که می‌تواند دردناک و آسیب‌زا باشد، اما در عین حال بسیار جدی است. در حالی که سگ‌های بزرگ، با آرواره‌های بزرگ، بیشترین آسیب را وارد می‌کنند، سگ‌های کوچک نیز می‌توانند صدمات جدی به خصوص به کودکان خردسال وارد کنند. در هر صورت، هر چه زخم عمیق‌تر و گسترده‌تر باشد، در نگاه اول جدی‌تر به نظر می‌رسد. اما این همه ماجرا نیست، زیرا سگ کوچکتر نیز می‌تواند باعث عفونت با عواقب جدی شود.

هنگامی که فردی توسط سگ گاز گرفته می‌شود، چه زخم عمیق باشد یا نه، باید خطر باکتریولوژیکی آن را در نظر گرفت. در واقع، وقتی سگ گاز می‌گیرد، می‌تواند میکروب‌ها و باکتری‌ها را در زخم رسوب دهد که می‌تواند باعث بیماری‌های جدی از جمله هاری شود.

البته نگرانی برای گاز گرفتن صورت و گردن بیشتر است. جدای ازین واقعیت که آنها عمیق هستند یا نه، می‌توانند عواقب ناخوشایندی را برای زندگی به جا بگذارند. عمدتاً کودکان خردسال هستند که به دلیل جثه کوچک در این سطح تحت تأثیر قرار می‌گیرند. علاوه بر این، حرکات گاهی ناشیانه و ناگهانی و یا حتی عدم آگاهی آنها از خطری که آنها را به آزار حیوان سوق می‌دهد (کشیدن دم یا پوستش، مزاحمت او هنگام خواب یا غذا خوردن، تکان دادن، برداشتن اسباب بازی و ...) می‌تواند سگ را بترساند که با گاز گرفتن واکنش نشان دهد. بنابراین ضروری است که خیلی زود به کودک بیاموزیم که با حیوان خوب رفتار کند و به آن احترام بگذارد تا خطر حوادث ناگوار از این نوع را محدود کند.

در بیشتر موارد بزرگسالان از ناحیه دست و پا گاز گرفته می‌شوند.

در هر صورت، عواقب گازگرفتگی سگ را نباید نادیده گرفت، عواقب احتمالی آن به شرح زیر است:

- زخم کم و بیش عمیق و گسترده؛

- خونریزی قابل توجه؛

- عفونت؛

- زخم‌های ناخوشایند؛

- تغییر شکل ناخوشایند؛

- شکستگی استخوان؛

- کزاز؛

- خشم؛

- عوارض روانی

گاز گرفتن سگ: چگونه واکنش نشان دهیم؟

در صورت گاز گرفتگی، ابتدا باید زخم را تمیز کنید. برای انجام این کار، آن را با آب و صابون بشویید و هر گونه جسم خارجی را که ممکن است وجود داشته باشد، در صورت وجود خارج کنید. سپس می‌توانید با یک سرویس اورژانس مانند 115 (یا آتش‌نشانی 125) تماس بگیرید تا از خطر عفونت در صورت زخم عمیق جلوگیری کنید.

با این حال، باید توجه داشت که رفتاری که باید رعایت شود ممکن است بسته به سگ کمی متفاوت باشد.

بعد از گاز گرفتن سگ چه کنیم؟

اگرچه تمیز کردن زخم ضروری است، اما بسته به سگ مهاجم ممکن است عکس‌العمل به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

اگر سگ شناسایی شده (مال شما یا حیوان شناخته شده) و واکسینه شده باشد

در این صورت باید مراحل زیر را انجام دهید:

زخم را همانطور که قبلا ذکر شد تمیز کنید و آن را با یک پانسمان استریل یا گاز استریل بپوشانید.

با سوابق واکسیناسیون مصدوم مستقیماً به نزدیکترین اورژانس دامپزشکی بروید تا بررسی کنید که آیا او به خوبی در برابر خطر کزاز محافظت شده است یا خیر. اگر اینطور نیست، می‌توان واکسن را تزریق کرد.

سپس زخم با استفاده از یک ضدعفونی کننده مناسب ضدعفونی می‌شود.

به دلیل خطر انتقال میکروب یا مواد عفونی از حیوان، ممکن است زخم شما بلافاصله بخیه نشود. در واقع بهتر است برای جلوگیری از خطر عوارض صبر کنید. به طور متوسط سه روز تاخیر قبل از قرار دادن بخیه توصیه می‌شود. در این بین، زخم با یک پانسمان چرب پوشانده می‌شود که باید مرتباً تعویض شود. از طرف دیگر، در صورت گازگرفتگی صورت، بخیه فوری لازم است.

اگر زخم عمیق باشد، ممکن است جراحی لازم باشد.

در عین حال، اگر به سگ خود یا صاحب سگ مهاجم مربوط می‌شود، با دامپزشک خود تماس بگیرید تا بررسی کنید که واکسیناسیون‌های حیوان به روز است، به خصوص در مواجهه با خطر آلودگی به هاری.

اگر سگ ناشناس باشد

در این صورت موارد زیر را به یاد داشته باشید:

- زخم را همانطور که قبلا ذکر شد تمیز کنید و آن را با یک پانسمان استریل یا گاز استریل بپوشانید.

- فوراً با سوابق واکسیناسیون مصدوم به نزدیکترین اورژانس بروید تا بررسی کنید که آیا او به خوبی در برابر خطر کزاز محافظت شده است یا خیر. در غیر این صورت، می‌توان واکسن را به عنوان یک اقدام احتیاطی تجویز کرد.

- مصدوم بلافاصله به نزدیکترین سرویس واکسیناسیون ارجاع داده می‌شود تا واکسن هاری تزریق شود. در واقع، اگر بیماری شیوع پیدا کند، درمان آن غیرممکن خواهد بود.

- با پلیس یا آتش نشانی تماس بگیرید و در صورت نداشتن صاحب شناخته شده سگ متجاوز را شرح دهید تا در صورت امکان بدون کشته شدن، جمعآوری شود. در اصل، حیوان پس از آن باید به دامپزشکی سپرده شود که آن را بررسی و نظارت کند.

با سگ متجاوز چه کنیم؟

رفتار با سگ متجاوز بسته به موقعیت متفاوت است.

- اگر سگ شناخته شده‌ای با سابقه واکسیناسیون به روز و تایید شده باشد، حیوان باید به مدت 14 روز تحت نظر باشد. ارائه آن به دامپزشک 24 ساعت پس از گاز گرفتگی، 7 روز پس از گاز گرفتگی و 14 روز پس از آن ضروری است.

- اگر سگ ناشناخته یا سگ ولگرد باشد، خطر ابتلا به هاری را نباید نادیده گرفت. انتقال مصدوم به مرکز ضدهاری جهت واکسیناسیون فوری ضروری است.

- اگر سگ مرده باشد باید معاینه شود تا بررسی شود که آیا ناقل هاری است یا خیر

سرپرست سگ و مسئولیت او

در صورت گاز گرفتن، این صاحب سگ است که مسئول شناخته می‌شود. بنابراین تأمین هزینه‌های نظارت دامپزشکی ضروری است. 

صاحب سگ همچنین باید سوابق واکسیناسیون حیوان خود را به دامپزشک ارائه دهد و سه نوبت معاینه لازم را طی دو هفته پس از گازگرفتگی حفظ کند تا مورد احتمالی هاری تشخیص داده شود.

دامپزشک همچنین می‌تواند در صورت لزوم صاحب سگ را به مشورت با یک رفتارشناس دامپزشکی توصیه کند.

گاز گرفتن سگ: چه اقدامات احتیاطی باید انجام دهید؟

متأسفانه، گاز گرفتن سگ ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد. بنابراین، همیشه رعایت احتیاط‌های خاصی عاقلانه است. در اینجا چند توصیه وجود دارد:

- به سگ ناشناس دست نزنید یا خیلی به آن نزدیک نشوید.

- به سگ شناخته شده یا ناشناخته‌ای که ترسیده به نظر می‌رسد نزدیک نشوید.

- صورت خود را نزدیک دهان حیوان (به ویژه کودکان خردسال) قرار ندهید.

- در اطراف سگ شناخته شده یا ناشناخته بازی نکنید یا هیجان زده نشوید.

- سگ بسته را نوازش نکنید.

- کودک را بدون نظارت با یک سگ، حتی سگ خودتان، رها نکنید.

- به چشمان سگ خیره نشوید، زیرا این امر توسط حیوان به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود.

- مزاحم سگی که در حال خواب، غذا خوردن، بازی یا خاراندن است نشوید.

- سگ را به ویژه با حرکات ناگهانی نترسانید.

- به سگی که از توله‌هایش مراقبت می‌کند نزدیک نشوید.

- بین دو سگ جنگنده قرار نگیرید، بهتر است صدایی غیرعادی ایجاد کنید تا حواس آنها پرت شود.

- از سگی که هنگام روبرو شدن با شما عقب می‌نشیند، سعی می‌کند فرار کند، پوزه‌اش را مدام لیس می‌زند، سرش را می‌چرخاند، خمیازه می‌کشد، دندان‌هایش را نشان می‌دهد، غرغر می‌کند یا پارس می‌کند دور شوید.