درس‌هایی که از ویروس کرونا می‌گیریم

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر به شرایطی که با شیوع جهانی ویروس کرونا که از «ووهان» در چین آغاز شد بیاندیشیم، آیا می‌توانیم درس‌هایی برای صنعت مرغداری فرا بگیریم؟

نخستین درس این است که در همه‌جا می‌باید بازار فروش جانوران وحشی را کاملاً از بازار فروش دام و طیور جدا کنیم.

درس دوم برای صنعت مرغداری، از مدیریتی به دست می‌آید که بدانیم مقامات مسؤول و سیاستمداران کشورها، با چنین پیشامد ناگهانی چگونه برخورد می‌کنند، زیرا شیوه برخورد در کشورهای گوناگون تأثیر گسترده‌ای روی سرنوشت آینده صنایع گوناکون مانند صنایع غذایی بر جای می‌گذارد. آیا دولت‌ها توانسته‌اند به درستی، این ویروس خطرناک را مهار کنند؟ یا اینکه سخن یک نفر، یا اقدام کسی در یک کشور به مشکل ویرانگری تبدیل شده است.

در پایان گرفتاری با ویروس کرونا (کوید 91)، پرسش‌هایی برای مقایسه چگونگی پیشامدها، روش‌های مقابله، عملکرد دولت‌ها و مقامات مسئول، روش‌ها و عملکردها مطرح می‌شوند که تجربه سودمندی برای بخش مرغداری خواهد بود. برای نمونه:

• چرا شرایط شیوع بیماری در ایالت «ووهان» از بقیه ایالت‌های چین بدتر بوده است؟

• کشتی تفریحی که در ساحل ژاپن کناره گرفت و قرنطینه شد، آیا در شیوع بیماری در ژاپن مؤثر بود، یا این که در ایجاد قرنطینه جدی، نقایصی وجود داشت؟

• چرا ایتالیا در میان همه کشورهای اروپایی درگیری شدیدتری با این بیماری پیدا کرد؟

• چرا در ایران بیش از 20 نفر از سیاستمداران از بیماری کرونا درگذشتند؟

برخی از این تفاوت‌ها میان کشورها را می‌توان باتوجه به تفاوت‌های فرهنگی و ملی، برای نمونه شدت کنترلی که دولت می‌تواند بر شهروندانش اعمال کند، توضیح داد. یکی دیگر از این تفاوت‌های فرهنگی، شیوه احوال‌پرسی مردم یک کشور با یکدیگر به هنگامی است که به‌هم می‌رسند و به‌هم خوشامد می‌گویند.

یک عامل دیگر نیز این است که بدانیم آیا ویروسی که از ووهان سرچشمه گرفت، در روند انتقال به دیگر کشورها و قاره‌ها، شدت و شیوه بیماری‌زایی‌اش تغییر کرده است یا نه؟ آیا می‌باید شیوه برخورد متفاوت برای کنترل آن بکار برده می‌شد؟

ما نیاز داریم به رویکردهای گوناگونی که برای کنترل این ویروس بکار گرفته شدند نگاه کنیم و ببینیم چه درسی می‌توانیم از این رویکردهای متفاوتی بیاموزیم، و ببینیم کدام بخش از کارها را می‌توانیم برای درک بهتر از بیماری‌های ویروسی آنفولانزا در آینده بکار ببریم.

افزون بر این‌ها، بگذارید سخنانی را که به روشنی برای جامعه اطمینان بخش هستند شناسایی کنیم، و از سخنانی که سردرگمی می‌آورند و یا مردم را دچار استرس می‌کنند در شرایط مشابه بپرهیزیم.

بیشتر بدانیم:
کروناویروس و تاثیر آن بر صنعت طیور
گزارش یک دامپزشک از شرایط اجتماعی و اقتصادی در دوران کورونا
آموزش سگ‌های کرونایاب

در چین

نگاهی به تحول ویروس آنفولانزای طیور

یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران، چندی پیش به بررسی و مقایسه ساختار تجارت طیور زنده در همه ایالت‌های چین پرداخت.

در نمونه‌هایی که از بافت‌های طیور در بازار مرغ‌ها تهیه کردند ژن‌هایی از ویروس آنفولانزای طیور (H5N1) یافته شد که برای پژوهشگران جالب بود. پژوهشگران پی بردند که خط نسل ویروس‌ها از ایالتی به ایالت دیگر که از نظر جغرافیایی به‌هم نزدیک‌تر هستند حرکت می‌کند، و این، نشان‌دهنده تداوم روند جابجایی ویروس است.

افزون بر این، از حجم تجارت طیور که میان دو منطقه عمده انجام می‌گیرد، می‌توان پخش شدن ویروس را پیش‌بینی کرد و نیز این که این چنین جابه‌جایی (انتقال) میان دو منطقه، بیشتر وقت‌ها با تنوع تحولات ژنتیکی همراه خواهد بود.

دردسر مرغداری‌ها – در چین

تعطیل کردن و جلوگیری از رفت و آمد مردم در چندین ایالت چین برای کنترل ویروس کرونا ضربه سختی به زنجیره تأمین تولیدات مرغداری‌ها زده است.

محدودیت حمل و نقل، رسیدن برخی از مواد ضروری جیره مرغ‌ها مانند دانه سویا را با مشکل روبرو ساخته است؛ و سرانجام این وضعیت و نرسیدن خوراک به گله‌ها، به‌زودی میلیون‌ها مرغ را با خطر نابودی روبرو خواهد کرد.

حتی اگر برخی از تولیدکنندگان محلی خوراک مرغ، بتوانند با مدیریت خود، فعالیت تولیدی‌شان را ادامه دهند، محدودیت وسایل حمل و نقل برای انتقال خوراک، و دانه سویا به کارخانه‌های خوراک، صنعت مرغداری را با زیان سنگینی روبرو خواهد ساخت.

منبع: نیکوتک

سرمقاله مجله International Poultry Production