کنترل انرزی در مرغداری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ تامین انرژی یکی از پرهزینه‌ترین بخش‌ها در صنعت مرغداری است. در این خبر قصد داریم راهکارهایی که می تواند هزینه های مصرف انرژی در مرغداری‌ها را به حداقل برساند عنوان کنیم.

1- عایق‌بندی سالن‌های مرغداری:

سالن و وسایل مرغداری را به بهترین شکل نگهداری نمایید و اگر نیازی به تغییر و یا تعمیر دارند انجام دهید. جهت ممانعت از، از دست دادن گرمای بیش از حد مرغداریتان را عایق بندی کنید.

2- نصب و ایجاد سد بخار:

ارزش R بیشتر مواد عایق بندی وقتی که مرطوب باشند شدیدا کاهش می یابد جهت جلوگیری از مرطوب شدن عایق باید فضای مرده‌ای بین لایه‌های آن تعبیه شود. این فضا را سد بخار می‌نامند.

3- نوار درز جهت جلوگیری از عبور هوا استفاده نمایید.

4- تایمرها و ترموستات‌ها را جهت صحتشان چک کنید.

5- از اتلاف آب جلوگیری نمایید:

رطوبت بستر را با تهویه صحیح کاهش داده و اگر نشتی در لوله‌های آب می‌باشد تعمیر نمایید. چون در صورت نشتی آب نیاز به گرمای اضافی جهت تبخير داریم. همچنین فیلترها را از لحاظ تمیزی چک نمائید.

6- تهویه صحیح انجام دهید:

افزایش سرعت تهویه اغلب برای کنترل رطوبت بستر و جایگاه ضروری می باشد (البته اینکار را تنها در گرمترین زمان‌های روز انجام دهید) چون تبخیر رطوبت دمای جایگاه را شدیدا افزایش می دهد.

7- نگهداری و پرورش صحیح:

به دقت از پیشنهادات برنامه کمپانیتان (به خصوص در طی سه هفته اول) پیروی نمائید. همواره پرورش خوب بستگی به وسایل دارند که مورد استفاده قرار می گیرند.

8- دما را به تدریج کاهش دهید:

بعد از برقرار کردن دمای اولیه مناسب دما را ۲ تا ۳ درجه هر ۳ تا ۴ روز کاهش دهید. بهتر است تا اینکه ۵ درجه بعد از یک هفته کاهش تدریجی شرایط راحت بدون اتلاف انرژی را فراهم می کند.

9- جهت نشت گاز دستگاهها را تست نمائید:

قبل از شروع پرورش هر دستگاهی را جهت نشت گاز چک نمائید. از نشست گاز به واسطه استفاده اختصاصی از لوله گاز توصیه شده برای پرورش جلوگیری کنید.

10- فشار گاز مناسب ایجاد کنید:

فشار گاز مناسب تعیین شده توسط سازنده وسایل با کمپانی گازتان ایجاد نمائید.

11- رگلاتورها کنترل شوند:

تحت هیچ گونه شرایطی رگلاتورهای مخزن گاز را خودتان تنظیم نکنید. از کمپانی گاز برای کنترل رگلاتورهایتان کمک بخواهید.

12- مصرف زیاد نور را کاهش دهید:

بیشتر مرغداری‌ها بیشتر از نیازشان نور مصرف می نمایند جوجه‌های گوشتی وقتی که نور کافی در دسترس باشد به خوبی کارشان را انجام می دهند برای پیدا کردن غذا و آب Foot Candle ۱/۲ از نور کافی است.

13- کارایی چراغها را افزایش دهید:

غالبا لامپ‌های روشنایی را تمیز کرده و لامپ‌های کم نور را با لامپ‌های کارآمدتر جایگزین نمائید. همچنین منعکس‌کننده‌های نور می‌توانند مقدار نوری که به پرنده می‌رسد دو برابر کرده و هزینه نور را به نصف کاهش دهند.

در پایان باید بدانیم اگر رکوردهای صحیح از مصرف انرژیتان نداشته باشید ذخیره انرژی موفق نمی‌باشد. در ضمن اگر شما مقدار سوخت مصرف موتور، گاز، بنزین، و الکتریکی را ندارید از صورتحساب سوخت خریداریتان استفاده نمائید. رکوردهای مصرف سوخت ماهیانه‌تان را برای تعیین نتیجه برنامه بکار گرفته شده مقایسه نمائید.