آموزش سگ‌های کرونایاب

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از «تابناک»، باتوجه به شیوع گسترده ویروس کرونا، دستگاه‌ها و نهادهای زیادی در جستجوی راهکارهایی مفید برای کنترل آن هستند راه‌هایی که با کمک آن بتوان موارد مبتلا به کرونا یا محیط‌های آلوده به این ویروس را تشخیص داده و شناسایی کنند.

یکی از تازه‌ترین اقدامات اخیر، اعلام آمادگی یکی از مراکز آموزش سگ‌های «جستجو و نجات» است که در همکاری مشترک با ارتش، درپی انجام پروژه‌ای برای آموزش سگ‌ها برای تشخیص موارد ابتلا به کرونا می‌باشد.

حمیدرضا شیری، مسئول روابط عمومی پروژه‌ای است که «تشخیص ویروس کرونا» نام گرفته، که با همکاری مدرسه آموزش سگ‌ها و ارتش درحال انجام می‌باشد.

ایشان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: درگذشته نیز برای تشخیص ویروس مالاریا و ویروس‌های دیگر از سگ‌ها کمک گرفته شده است، باتوجه به اینکه سگ‌ها قادرند بو را ۲۰هزار برابر بیشتر از انسان‌ها تشخیص دهند، قبلاً هم قابلیت تشخیص برخی از ویروس‌ها را داشتند؛ ازآنجایی‌که ویروس کرونا ناشناخته بوده و دارای جهش‌های زیادی است، محققان تاکنون به انجام پژوهش را فکر نکرده بودند. اکنون ما ریسک این پروژه را قبول کرده و ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز ما را در این زمینه پشتیبانی کرده است.

سگ کرونایاب

وی در ادامه اظهار نمود: تا امروز دو مرحله از آموزش‌های سگ در مدرسه SK9 انجام شده است و مرحله نهایی آن در دژبان مرکز ارتش، در محدوده بیمارستان امام رضا انجام شده است تا طی چند نوبت، ویروس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌شکلی که به ضعیف نشده یا ازبین نرود به دست ما می‌رسد. در راستای همین پروژه و در همان مرحله اولیه تحقیقات ثابت کرد که سگ‌ها به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند، زیرا حدود دو هفته می‌گذرد که سگ‌ها مستقیماً با ویروس‌ها در تماس بوده و کار می‌کنند اما پس از چند مرحله تست‌های انجام شده، تاکنون هیچ موردی از انتقال ویروس از سگ به مربیان گزارش نشده است، بنابراین سگ‌ها نمی‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند.

بیشتر بدانیم:
راه‌اندازی مرکز تربیت سگ‌های موادیاب
آموزش سگ‌های خانگی کلید خورد
سگ های زنده یاب + تصاویر

شیری اظهار امیدواری کرده است که تا ۱۰ روز آینده اعلام خواهند کرد که سگ‌ها می‌توانند کرونا را تشخیص دهند همچنین اظهار نمود: با انجام تست‌های مربوطه، سگ‌ها قادرند از میان ۱۰ نمونه، که ۹ نمونه منفی و یک نمونه مثبت می‌باشد، موفق به شناسایی ویروس شوند. امیدواریم خیلی زود بتوانیم این را به دنیا ثابت کنیم.

مسئول روابط عمومی مجموعه سگ‌های SK9 اظهار نمود: باتوجه به این که اقدام پژوهشی و تحقیقاتی کرونایاب، پروژه‌ای جدید است بنابراین ما نمی‌دانستیم که کدام نژاد توانایی بیشتری در تشخیص ویروس خواهد داشت، بنابراین از نژادهای مختلفی چون لابرادور، گلدن رتریور، ژرمن شپرد و بوردر کالی استفاده کردیم.

وی پس از بیان اینکه این اقدام هنوز در هیچ‌جای دنیا شروع نشده است گفت: پژوهش‌های عملی چنین تحقیقاتی تاحال در دنیا آغاز نشده است، انگلستان نیز درصدد شروع این عملیات است اما همچنان در مرحله تحقیقاتی بوده و هزینه‌ای که آن‌ها برای انجام این پروژه درخواست داشته‌اند حدود ۱۷ و نیم میلیارد تومان است، ولی ما با حمایت ارتش جمهوری اسلامی ایران و در مرحله اول ثابت نمودیم که سگ نمی‌تواند ناقل باشد و ویروس را به انسان انتقال نمی‌دهد.

شیری عنوان کدر: استفاده از سگ‌ها جهت تشخیص ویروس کرونا شامل دو فاز خواهد بود، فاز اول آن کمک گرفتن از سگ‌ها برای تشخیص مبتلا بودن افراد خواهد بود، اگر سگی آموزش‌های لازم را ببیند قادرست حدوداً 700 نفر را در ساعت چک کرده و ابتلا یا عدم ابتلای آنها را تشخیص دهد. فاز دیگر هم در تلاش است تا سگ‌ها را آموزش دهد که در مکان‌های شلوغ مانند مراکز تجاری، پادگان‌ها، فرودگاه‌ها و.. افراد ناقل را از سالم تفکیک کنند.

در خاتمه ایشان اظهار داشت: این پژوهش ریسک بسیار بالایی داشته و ویروس در ۲۰ سانتی‌متری مربیان قرار می‌گیرد، پروژه تحقیقاتی و پژوهشی آموزش سگ‌های کرونایاب با همکاری مدرسه SK9، ارتش جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه علوم پزشکی ارتش، دژبان مرکز ارتش و بیمارستان امام رضا درحال پیشرفت است.

تربیت سگ‌های کرونایاب

سگ‌های بویاب در انگلیس برای تشخیص کرونا

انگلستان نیز مشغول بررسی موضوع تشخیص کرونا از طریق بو توسط سگ‌هاست و سازمان سگ‌های بویاب پزشکی با همکاری دانشکده بهداشت و طب استوایی لندن و دانشگاه دورهام (Durham) در تلاشند تا آزمایشات لازم جهت بررسی قابلیت سگ‌ها در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس (مانند سایر بیماری‌ها) را انجام دهند و در صورتی‌که تحقیقات اولیه موفقیت‌آمیز باشد شش قلاده سگ را برای تشخیص افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تربیت کرده و آموزش دهند.

آموزش این سگ‌ها در انگلستان به این روش است که ماسک بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ را در اختیار سگ‌ها قرار داده تا با بو کشیدن تشخیص دهند که آیا این بیماری بوی خاصی دارد و آیا سگ‌ها قادر به تشخیص آن هستند؟

طبق گفته‌های محققان بررسی‌ها و آزمایشات چندین هفته طول خواهد کشید که پس از این مدت محقان درمی‌یابند که آیا سگ‌ها قادر به تشخیص بیماری کرونا از راه حس بویایی هستند یا نه؟

به گزارش ساینس الرت، رئیس دپارتمان دانشکده بهداشت و طب استوایی لندن اعلام کرد: هنوز مشخص نشده است که بیماری کووید-۱۹ دارای بوی خاصی است یا خیر، اما طبق بررسی‌های پیشین دانشمندان ثابت کرده‌اند که دیگر بیماری‌های تنفسی بوی بدن را تغییر می‌دهد و به احتمال زیاد این ویروس نیز همین قابلیت را خواهد داشت.