تب کریمه کنگو از طریق شیر قابل انتقال نیست

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یک مقام مسئول در سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با فارس، گفت : بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که بر اثر تماس انسان با حیوانات مبتلا ممکن است ویروس بیماری به انسان منتقل شود.

وی با تأکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو قابل انتقال به انسان است، افزود : بیماری مذکور در بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله ایران نوعی بیماری بومی محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی تصریح کرد : تب کریمه کنگو بین مهره داران کوچک مثل خرگوش گردش دارد و می‌تواند از طریق کنه‌های موجود بر روی بدن این حیوانات به انسان و یا سایر حیوانات منتقل شود.

وی افزود : بیش از 35 کشور منطقه دارای این بیماری هستند.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری مذکور گاهی در بین انسان‌ها نمایان و حتی منجر به مرگ می‌شود، تصریح کرد : تب کریمه کنگو در نشخوارکنندگان و حیوانات اهلی علایم خاصی ندارد و ممکن است، به صورت یک تب مختصر در حیوان ظاهر شود.

وی بیان داشت : معمولاً حیوانات مبتلا پس از یک هفته بهبود می یابند و کاملاً به لحاظ بیماری پاک می‌شوند و دیگر قادر به انتقال ویروس نیستند.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو در حیوانات چندان قابل توجه نیست و خسارت خاصی هم به بار نمی‌آورد، تصریح کرد : اما اگر انسان‌ها در معرض ویروس این بیماری قرار بگیرند، به دلیل آثار زیانبار آن از جمله خونریزی ممکن است، جان خود را از دست بدهند.

وی افزود : بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری شغلی به شمار می‌رود و بیشتر در بین افرادی که با دام سروکار دارند، شیوع دارد.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی بیان داشت : افرادی که در کشتارگاهها کار می‌کنند یا به شیردوشی یا پشم چینی مشغول هستند، بیشتر دچار این گونه بیماری‌ها می‌شوند، زیرا این افراد بیشتر در معرض آلودگی با ویروس این بیماری قرار می‌گیرند.

وی گفت : اگر حیوان مبتلا به ویروس تب کریمه کنگو در یک هفته ابتلا به بیماری کشتار شود و جگر حیوان توسط انسان به مصرف برسد، ممکن است انسان را به بیماری مبتلا کند که البته موارد آن محدود است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی با تأکید بر اینکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق مصرف شیر به انسان منتقل نمی‌شود، گفت : در صورتی انسان به این بیماری منتقل می‌شود که مستقیم در معرض ویروس قرار گیرد.

وی افزود : اگر کارگری که مشغول ذبح و قطعه بندی دام است، زخمی بر روی بدنش وجود داشته باشد و در صورتی که رعایت اصول بهداشتی را نکند و تماس با خون حیوان داشته باشد، این ویروس از طریق خون حیوان مبتلا به انسان منتقل می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی با تأکید بر اینکه بیماری مذکور فقط در یک هفته اول ابتلای دام به انسان قابل انتقال است، تصریح کرد : ویروس بیماری تب کریمه کنگو در مقابل حرارت دوام ندارد؛ بنابراین اگر گوشت حیوان مبتلا پخته و جوشانده شود، ویروس از بین می رود و قابل انتقال به انسان نیست.

وی افزود : تأکید سازمان دامپزشکی برای پیش سرد کردن گوشت در دمای بالای صفر درجه به مدت 24 ساعت پس از ذبح دام و انتقال آن بعد از این امر برای مصرف در راستای از بین رفتن این گونه بیماری‌ها و ویروس‌ها است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی گفت : با پیش‌سرد کردن گوشت PH گوشت پایین می‌آید و ویروس از بین می‌رود.