طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از مهم‌ترین منابع تهیه پروتئین حیوانی، تولید گوشت مرغ و پرورش طیور می‌باشد که در طی ۴ دهه اخیر، آغاز و رشد بی‌سابقه‌رای داشته، خصوصا در دهه اخیر که بیش از ۲برابر رشد نموده است.

ولی به موازات این رشد کمی، رشد کیفی در این صنعت صورت نگرفته است و به‌دلیل عدم رعایت اصول علمی و بهداشتی توسط تولیدکنندگان، ضعف هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی، نداشتن ساختار مناسب در مرغداری‌ها و ... سبب شده مرغداران در اثر شیوع بیماری‌های طیور، متحمل زیان‌های مالی و اقتصادی فراوانی شوند و اقدام به استفاده و مصرف داروهای آنتی‌بیوتیکی جهت درمان و جلوگیری از تلفات و خسارات نمایند.

از طرف دیگر در دنیای اقتصادی امروز، بازار رقابت، تغییرات جدی در حوزه‌های برخورد با مشتری، نیازسنجی و بالا بردن کمیت و کیفیت به‌طور همزمان داشته است و قیمت در کنار کیفیت و خدمات‌دهی مناسب در بازار رقابتی حرف اول را در جذب مشتری می‌زنند.

صنعت مرغداری جهان سال‌هاست به نتایج اقتصادی جدیدی در تغییر سامانه مدیریت و تولید مرغ با کیفیت بالا و بدون باقیمانده‌ها نموده است.

لذا باتوجه به این‌که تغذیه ازلحاظ اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی در درجه اول اهمیت جوامع بشری قرار دارد، به طوری که سطح رفاه و پیشرفت هر جامعه‌ای را می‌توان از چگونگی تغذیه اکثریت مردم‌اش مورد ارزیابی قرار داد.

همچنین باتوجه به این که، استفاده از آنتی‌بیوتیک در تولید گوشت مرغ هنوز یکی از بحث‌انگیزترین موضوعات سلامت جامعه در سرتاسر دنیاست و نگرانی‌ها درباره این حقیقت است که مصرف آنتی‌بیوتیک در تولیدات دامی اغلب منجر به افزایش باکتری‌های مقاوم به آن در بدن خواهد شد، لذا اجرای طرح تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتک که می‌تواند گامی بلند در جهت جلوگیری از ایجاد سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک در باکتری‌ها شده بسیار ضروری و لازم می‌باشد.

این حق مردم خوب کشورمان است که مرغی که مصرف می‌نمایند، استاندارد، سالم و عاری از بیماری و داروهای غیرمجاز باشد و امید است درنهایت به هدف غائی که همان داشتن جامعه‌ای سالم است، برسیم.

دلایل جایگزینی گوشت مرغ به جای گوشت قرمز

١- سرعت رشد بالا در طیور و کوتاه بودن دوره پرورش مرغ (۴۰ تا ۴۵ روز) و بازگشت سریع سرمایه.

۲- سهولت نگهداری و تغذیه و نیز صرفه‌جویی در زمین (نیاز به مرتع ندارد).

3- ضریب تبدیل غذائی پائین‌تر نسبت به گاو و گوساله. (در طیور 1 به 1/7 و در گوساله ۱ به ۸ می‌باشد).

۴- پائین بودن افت لاشه پس از کشتار (افت لاشه در طیور ۳۰ درصد و در گاو و گوسفند ۵۰ درصد است.)

۵- کمتر بودن بیماری‌های قابل انتقال به انسان از گوشت سفید (مرغ) نسبت به گوشت قرمز (گاو و گوسفند).

۶- بالا بودن ارزش غذائی گوشت مرغ (تناسب اسیدهای آمینه موجود در آن، کلسترول پائین آن، قابلیت هضم و جذب بیشتر).

۷- سالم و بهداشتی بودن گوشت مرغ.

۸- درنهایت کیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر آن.

تماما سبب افزایش مصرف و قرار گرفتن بیشتر آن در سبد غذائی خانوار شده است. به طوری که در حال حاضر حدود ۵۰ درصد گوشت مصرفی مردم از گوشت مرغ می‌باشد.

روند افزایش مصرف گوشت سفید

جایگزینی گوشت مرغ به جای گوشت قرمز

گزارش وضعیت مرغ گوشتی در استان اصفهان

بیش از ۲۰۰۰ واحد مرغ گوشتی به ظرفیت متوسط 6.000.000 قطعه جوجه‌ریزی در ماه در استان اصفهان وجود دارد و میزان کل جوجه‌ریزی در سال ۱۳۸۹ برابر 69.014.000 بوده است که در یک مقایسه بین سال‌های ۸۲ تا ۸۷ میزان رشد همه‌جانبه صنعت مرغ گوشتی را می‌توان مشاهده کرد.

1- تولید گوشت مرغ از 85.000 تن در سال ۸۲ به میزان 126.000 تن در پایان سال ۸۶ رسیده است.

۲- مصرف سرانه گوشت مرغ در استان اصفهان از ۱۶ کیلوگرم در سال ۸۲ به حدود ۲۰ کیلوگرم در پایان سال ۸۶ افزایش یافته است.

۳- درصد تلفات در پایان سال ۷۷، ۱۵ درصد و در سال ۸۲، ۱۱ درصد و در پایان سال ۸۶ به حدود ۹ درصد رسیده است.

۴- ضریب تبدیل از میزان 2/6 در سال ۷۷ به 2/36 در سال ۸۲ و 2/15 در پایان سال ۸۶ کاهش یافته است.

۵- ظرفیت مرغ گوشتی در دوره در پایان سال ۸2، ۲۳ میلیون قطعه که در سال ۸۶ به بیش از25/5 میلیون قطعه افزایش یافته است.

در حال حاضر استان اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ را در کشور دارا می‌باشد و طی سال‌های فوق در همه زمینه‌ها رشد خوبی را داشته است که در تولید، رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد که همه این افزایش‌ها ناشی از همت و تلاش مرغداران در جهت ارتقاء دانش علمی روز و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید، تلاش تشکل‌ها و مدیران اجرائی، مدیریتی و نظارتی در ارتباط با بکارگیری و هدایت مرغداران به استفاده از ابزار پیشرفته و فنی ازقبیل سامانه‌های گرمایشی، رطوبتی، ساختاری مناسب و ... می‌باشد.

دیگر بخش‌های این مقاله:
پیش نیازهای طرح تولید گوشت مرغ بدون آنتی بیوتیک
دلایل مهم اجرای طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک
اقدامات قبل و پس از کشتار طیور بدون آنتی بیوتیک
اجرای طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در ایران

دکتر محمد کشتکار (دامپزشک)

با همکاری دکتر موسوی، دکتر کیمیائی، دکتر فاتحی، دکتر مقدس، دکتر کرد آبادی، مهندس علمازاده