دلایل مهم اجرای طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ دلایل نگرانی در خصوص باقیمانده‌های داروئی در فرآورده‌های غذایی با منشأ دامی به‌ویژه مرغ خصوصا در جوامع پیشرفته شامل موارد زیر می‌باشد.

١- مقاومت داروئی

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها جهت ازبین بردن میکروب‌های بیماری‌زا سبب می‌شود برخی باکتری‌ها نسبت به آن مقاوم شده و نسل جدید میکروب‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها تکثیر شوند که موجب بروز بیماری در دام و طیور می‌شوند.

از طرفی با مصرف بی‌رویه برخی داروها در دام و طیور، این داروها در بدن آنها باقیمانده و ذخیره می‌شود و چنانچه فاصله زمانی بین زمان قطع مصرف دارو و کشتار دام (زمان پرهیز داروئی) رعایت نگردد، با مصرف گوشت آنها، آنتی‌بیوتیک‌های موجود در آن در بدن انسان ذخیره شده و مقاومت دارویی در انسان ایجاد می‌کنند.

بیشتر بدانیم:
مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در مرغداری ها
مبارزه با باکتری های بیماری زا بدون آنتی بیوتیک

۲- ایجاد مسمومیت

داروها در هر صورت نوعی سم محسوب می‌شوند چراکه بایستی انواع باکتری‌ها را که موجودات زنده می‌باشند ازبین ببرند. تجمع این سموم در بدن دام و طیور و نیز مصرف آن توسط انسان خطرات بهداشتی بالقوه‌ای، ازجمله جهش‌زائی ژنیک، ناقص‌الخلقه‌زائی و سرطان‌زائی را به‌دنبال خواهد داشت.

۳- حساسیت داروئی

ممکن است انسان‌ها به داروها و ترکیبات داروئی حساس باشند به‌عنوان نمونه پنی‌سیلین، سبب واکنش‌های آلرژیک در انسان می‌شود حال این احتمال وجود دارد که با مصرف گوشت‌های در معرض بقایای پنی‌سیلین، بعضی از افراد حساس، واکنش‌های بسیار نامطلوبی نشان دهند.

۴- باقیمانده‌های داروئی و موانع تجاری

حضور باقیمانده‌ها می‌تواند در واردات گوشت به‌عنوان یک شاخص غیرقابل پذیرش مطرح باشد. در واقع بسیاری از کشورها با انجام آزمایشات و کنترل‌های لازم، مانع از واردات انواع گوشت و مرغ‌هائی که در آنها مواد داروئی، هورمون‌ها و یا مواد افزودنی وجود دارد، می‌شوند.

برای مطالعه کامل این مقاله کلیک کنید:
طرح تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک