عوارض تغذیه نامناسب در دام

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در این نوشته قصد داریم به اختلالاتی که در بدن دام با تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود اشاره نماییم. مشکلاتی که به آنها اشاره خواهیم کرد معمولاً بین نشخوارکنندگان مشترک هستند بنابراین برای تمام دامداران و افرادی که اقدام به خرید گوسفند زنده می‌نمایند تا آنها را پرواربندی کنند، مفید و قابل توجه می‌باشد.

اختلالات تغذیه‌ای دام عبارت است از علایم غیرطبیعی بوجود آمده متاثر از تغییرات نامطلوب در درون بدن دام زنده که باعث تغییر فرایندهای متابولیکی می‌گردد.

تعادل قسمت‌های مختلف در بدن دام، از طریق ترشح هورمون‌ها و آنزیم‌های خاص انجام می‌شود که باعث تنظیم میزان قند خون و انسولین و کلسیم می‌گردد. عناصر مختلفی مانند کلسیم و فسفر در بدن دام وجود دارد که در فرایندهای گوناگون کمک‌رسان هستند و مصرف می‌شوند اما ایجاد اختلال در میزان یکی از آنها یا عاملی که مانع مصرف و جذب آن‌ها گردد، می‌تواند باعث افزایش آن‌ها در بدن و ایجاد مشکلات و بیماری‌هایی در دام شود.

بر فرض در دستگاه گوارش که وظیفه انجام عمل تخمیر را بر عهده دارد، کربوهیدرات‌های سهل‌الهضم زیادی وارد شود، اتفاقی که به دلیل عدم رعایت تعادل در جیره غذایی و عدم وجود فیبر کافی در آن بروز می‌کند، در این حالت برای دستگاه گوارش می‌تواند مشکلات حادی را بوجود بیاورد و یا اینکه دستگاه گوارش نتواند به دلایلی مواد غیرتغذیه‌ای موجود را ترکیب کرده که باعث تولید سم در دستگاه گوارش می‌گردد.

اختلالات گوارشی که در اثر تغذیه نامناسب بروز می‌کند:
جسم خارجی در دستگاه گوارش و انسداد مری
بیماری اسیدوز
نفخ در دام بیماری کتوز

بعد از دستگاه گوارش دومین اندام موثر، کبد است. همانطور که می‌دانیم در نشخوارکنندگان همه‌ی انرژی لازم برای تامین شیر در کبد تولید می‌شود و یا تمام گلوکز مورد نیاز بدن را کبد تامین می‌کند، پس هرگونه اختلال تغذیه‌ای در فرایندهای انجام شده در کبد می‌تواند باعث بروز مشکلات متابولیکی حادی در بدن دام گردد.

سومین مکانی که وظیفه برقراری تعادل را دارد اسکلت بدن دام است که تعادل مواد معدنی را به عهده دارد و اختلال در آن می‌تواند مشکلات متابولیکی برای دام ایجاد کند.

موضوع دیگری که در رابطه با خوراک دام باید مورد توجه قرار گیرد مدیریت پرواربندی است. گیاهانی که در خاک شور می‌رویند و یا آبی که به علوفه‌ها داده شده است می‌توانند در بدن دام سم تولید کنند. عوامل بیرونی مانند تغییرات شدید اقلیمی، آب و هوایی و همچنین استرس‌های محیط نیز می‌توانند برهم زننده تعادل‌های متابولیکی در بدن دام باشند.

بنابر تجربه و مشاهدات علمی به‌طور حتمی می‌توان گفت؛ دام‌هایی که دارای تغذیه مناسب هستند در برابر انگل‌ها و بیماری‌های انگلی و همچنین بیماری‌هایی که حاصل از باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌باشند، مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند زیرا تغذیه مناسب باعث ترشح آنتی‌بادی‌های مناسبی شده و بدن را برای مبارزه با موارد فوق آماده می‌کند.

دامی که تغذیه مناسب داشته باشد تحمل بالاتری برای مقاومت در برابر سموم ایجاد شده در بدن و زمان لازم برای دفع آن از بدن را دارد. همچنین تغذیه مناسب باعث تولید خون بیشتری در بدن دام می‌شود.

باتوجه به مطالب فوق می‌توان گفت دامی که دارای تغذیه مناسب، باکیفیت و استاندارد باشد بازدهی تولید را در پرواربندی گوسفند زنده افزایش خواهد داد. باید بدانیم که 85درصد از مشکلات ایجاد شده در دام‌ها به دلیل تغذیه نامناسب است.

منبع: alivesheepshop