بیماری کتوز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کتوز بیماری است که بر اثر کمبود انرژی در دام ایجاد می‌گردد و یکی از مهم‌ترین اختلالات متابولیکی است و کاهش قند خون دام را نیز به‌دنبال دارد درواقع هنگامی که دام نیاز به انرژی بالایی داشته و این انرژی ازطریق منابع هیدروکربن‌ها تامین نمی‌گردد بدن حیوان به سراغ ذخایر بدن که بیشتر چربی‌های ذخیره شده هستند، می‌رود و باعث افزایش حجم مواد کتونی در خون شده و باعث بروز بیماری کتوز می‌شود.

کتون بادی‌ها به سبب بوی استن در بازدم و خروجی‌های بدن دام قابل تمایز هستند در گوسفندان در اواخر دوران بارداری و بخصوص در اوایل زایمان و در چندقلوها اتفاق می‌افتد که در موارد پیشرفته ممکن است باعث حالت‌های عصبی نیز شود.

عوارض بیماری کتوز 

علایم عصبی در حالت‌های تعادلی بدن، کاهش وزن چشمگیر، کاهش چشمگیر شیر دام‌ها

گوسفندان در ماه‌های نزدیک زایمان حدود ماه چهارم و پنجم و در چندقلوها احتمال اینست که به دلیل محدود شدن حفره شکمی، عدم توازن در مصرف جیره دیده می‌شود، همچنین می‌تواند باعث حالت‌هایی مانند اغما گردد که اگر رسیدگی و درمان نشوند درنهایت به مرگ دام منجر خواهد شد.

بیشتر بدانیم:

بیماری کتوز (Pregnancy Toxemia یا Ketosis)

پیشگیری و درمان بیماری کتوزیس در گاوها

مسمومیت آبستنی در دام

پیشگیری از بروز کتوز در دام

اولین موردی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید از چاق شدن گوسفند قبل از دوره زایمان پیشگیری کرد و همچنین تغییرات در جیره غذایی در ایام قبل از زایمان و بعد از زایمان حتماً با پروسه عادت‌دهی دام و به‌تدریج انجام شود. دقت کنید که حتماً یک سوم از جیره روزانه را علوفه مناسب و باکیفیت تشکیل داده باشد از سیلاژهای اسید بوتریکی و همچنین سیلاژهای بی‌کیفیت استفاده نگردد و تعادل در مصرف مواد مغذی رعایت شود و در ابتدای ابستنی جیره را باید میزان بیست درصد افزایش داد و در همین زمان باید مراقب بود که دام دچار استرس نشود و وعده‌های غذایی روزانه را افزایش داد.

منبع: alivesheepshop