مسمومیت اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ توضیح انواع مسمومیت‌ها و علائمشان در اسب از حوصله این مطلب خارج است. ولی دو نوع گیاه سمی شایع وجود دارد که تمام اسب‌دارها باید آنها را بشناسند.

تشخیص درخت سرخدار (TREEYEW) که درخت فراوانی هم نیست بسیار مهم است زیرا بسیار سمی است. علامت مسمومیت با این درخت در واقع مرگ است. اسبانی که حتی مقدار کمی از برگ‌های این درخت را می‌خورند بلافاصله می‌میرند. مرگ حیوان آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که حتی ممکن است مقداری از برگ‌ها هنوز در دهان اسب باشند. از این‌رو هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و اسب‌دار نمی‌تواند هیچ کاری بکند بجز آنکه مطمئن شود که اسبش هیچ گونه دسترسی به درخت سرخدار ندارد.

بیشتر بدانیم:

مکمل‌های الکترولیت برای اسب

مسمومیت با گیاه زلف پیر (REGWORT) فرایند بسیار کندی دارد زیرا آلکالوئید سمی ایجادکننده مسمومیت در واقع یک سم مرکب است. اسب مسموم ممکن است در طول هفته‌ها یا ماه‌ها وزن خود را ازدست بدهد. اگر اسب در طول مدت زمان کوتاهی مقدار زیادی از این گیاه بخورد دچار بیماری حاد می‌شود و به دور خود تلوتلو می‌خورد و دچار خواب آلودگی و عدم هوشیاری از اطرافش می‌گردد. در این هنگام او به دلیل عدم هوشیاری ممکن است به هر کسی که نزدیکش است صدمه بزند یا او را له کند. نهایتاً این اسب به کما رفته و بعد می‌میرد.

تمام قسمت‌های گیاه سرخدار سمی‌اند. حتی وجود یک گیاه به صورت خشک در لابلای علوفه هم سمی است. شما نباید متکی به این باشید که اسبتان به دلیل مزه تلخ آن آن را نمی‌خورد، زیرا ممکن است به واسطه اینکه در آن مقطع زمانی از سال، برگ‌های این گیاه سبزتر از بقیه برگهاست، اسب مبادرت به خوردن آن نماید. پس باید حتماً آنها را پیدا کرده و بیرون بکشید. سمپاشی متناوب گیاه می‌تواند آن را ازبین ببرد. در این حالت تا هنگامی‌که تمام گیاهان مرده را از چراگاه پاک نکرده‌اید مطلقاً نگذارید اسبتان در آنجا چرا کند.

با دست بیرون کشیدن این گیاهان روش مناسبی برای کنترل یک پادوک کوچک است، زیرا با این کار ریشه یا گل گیاه از خاک خارج می‌شود. از مزارع حاوی سرخدار هیچ‌گاه نباید برای کشت علوفه استفاده نمود. کار زیادی برای اسب مبتلا نمی‌توان انجام داد، علی‌الخصوص هنگامی‌که آزمایش خون بیانگر تخریب قابل توجه کبد است. تزریق وریدی محلول گلوکز در موار خفیف می‌تواند مؤثر باشد، اما در اغلب اوقات معدوم کردن اسب به روش انسانی تنها راه کمک به اوست.