نحوه صحیح پیاده‌روی سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تمامی سگها در هر سایز و نژادی، احتیاج به پیاده‌روی روزانه دارند، چه قدم زدن چه دویدن. بردن سگ برای پیاده‌روی یکی از مهمترین کارها در نگهداری از سگ می‌باشد. یک سگ بعنوان یک حیوان، بطور غریزی موجودی است برای راه رفتن. گروه سگ‌ها صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوند شروع به راه رفتن می‌کنند. داشتن یک حیاط بزرگ برای سگ، این غریزه او را تکمیل نمی‌کند. از دیدگاه سگ شما، این حیاط بزرگ همانند یک تنگ آب بزرگ ماهی می‌ماند که در آن به دام افتاده‌اند. ماهی‌ها شنا می‌کنند، پرندگان پرواز و سگ‌ها راه می‌روند.

شما باید بعنوان صاحب حیوان، سگ خود را برای سلامتیش روزانه به پیاده‌روی ببرید تا انرژی جسمی و روانی او آزاد شود. روش درست راه رفتن به این گونه است که سگ بغل شما یا پشت شما راه بیاید هرگز جلو شما نباید باشد. شاید این عمل به نظر انسانها چیز مهمی نباشد، اما برای سگ بسیار پر معنی است. غریزه سگ به او می‌گوید رئیس جلو راه می‌رود. کمبود فعالیت بدنی و آزاد نشدن انرژی روانی باعث بروز مشکلات رفتاری در سگ می‌شود. راه بردن سگ به روش صحیح بعنوان یک رئیس آنقدر که بنظر می‌رسد کار مشکلی نیست، حتی راه بردن سگهایتان. (بله، شما می‌توانید همزامان بیشتر از یک سگ را راه ببرید.)

وقتی که آماده می‌شوید تا سگ را برای راه بردن بیرون ببرید، او را صدا بزنید تا به سوی شما بیاید، هرگز برای انداختن قلاده دور گردنش به سوی او نروید. بعد از آنکه سگ پیش شما آمد به جای اینکه به زور قلاده را به گردنش بیاندازید او را وادار کنید تا آرام بنشیند سپس قلاده را دور گردنش بیاندازید.

بیشتر بدانیم: هشت نشانه از سگ‌هایی که نیاز به توجه بیشتر صاحبانشان دارند

نکات مهمی که باید قبل از پذیرفتن مسئولیت سگ‌ها بدانید.

سگ خود را جلوی درب خروجی برده و درب را باز کنید. سگ خود را وادار کنید تا آرام بنشیند، نگذارید از خانه بیرون بدود. سگ احتاج دارد ببیند که شما آنکسی هستید که باید تصمیم بگیرید چه زمانی وقت ترک کردن منزل است.

موقعی که سگ شما جلوی درب خروجی آرام نشست، زمان ترک منزل است. اطمینان حاصل کنید که شما قبل از سگتان از درب خارج می‌شوید.

قلاده باید بالای گردن بسته شده باشد، زیرا باعث می‌شود کنترل شما بر روی سگ بیشتر شود. هیچ گونه کشش و زوری هنگام راه بردن سگ نباید وجود داشته باشد. نگذارید سگ شما را بکشد و همچنین شما دائماً او را نکشید، راحت باشید.

قلاده باید کوتاه و افتاده باشد. اگر سگ شروع به کشیدن شما کرد قلاده را به یک طرف بکشید تا سگ کنترل خود را از دست بدهد و بایستد. اگر سگ بسیار هیجانی شد و شما نتوانستید او را در پشت یا بغل خود راه ببرید بایستید و او را بنشانید. صبر کنید تا او آرام شود سپس دوباره راه رفتن را شروع کنید. زمانی که دوباره شروع به راه رفتن کردید سگ را صدا نزنید، فقط شروع به راه رفتن کنید. رئیس گروه هیچ وقت گروه را هنگام حرکت صدا نمی‌زند تا گروه دنبال او بیاید. گروه به طور غریزی او را دنبال می‌کنند. سگ نیاز دارد تا یاد بگیرد که دارد بدنبال شما می‌آید. هیچ وقت بخاطر اینکه دارد به آرامی شما را دنبال می‌کند تشویقش نکنید. این کار باعث شور و هیجان او شده و باعث می‌شود از حالت آرام بودن (سربزیر، مطیع) در آید.

راه بردن یا پیاده روی سگ

سگ اجازه ندارد هر جایی را که دوست داشته باشد بو کشیده و دستشویی کند. تمرکز او در هنگام راه رفتن باید به کسی که در حال راه بردن او است باشد. فقط شخصی که در حال راه بردن سگ است می‌تواند تصمیم بگیرد که چه زمانی سگ اجازه دارد بو بکشید یا دستشویی کند، نه سگ. مشکلی وجود ندارد اگر به سگتان اجازه دهید تا دور و برش را بو بکشد و هر کاری که دوست دارد انجام دهد، اما فقط در زمانی که شما به او اجازه می‌دهید. سگ باید بداند که شما هدایت‌گر او هستید نه او هدایت‌گر شما. هرچند وقت یکبار سگ را به گردش بدون قلاده ببرید و به او اجازه دهید تا هرجایی میخواهد برود و بو بکشد.

اگر شما در هنگام راه رفتن با سگتان به یک سگی که در حال وا واق کردن است یا دیگر عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شود مواجه شدید، به راه رفتن خود ادامه دهید. اگر حواس سگ شما به آن چیز پرت شد، قلاده او را بکشید تا دوباره حواس او سر جایش برگردد. اگر کشیدن قلاده کارساز نشد و سگ شروع به کشیدن شما کرد، ایستاده و سگ را وادار کنید تا بنشیند. هرگونه رفتار هیجان زده‌ای که بر گرفته از چیزی است که موجب حواس‌پرتی می‌شود را اصلاح کنید. وقتی که دیدید حواس سگتان به چیزی پرت شده یا از دیدن چشمهایش فهمیدید که می‌خواهد به چیزی غرغر یا واق واق کند قلاده او را کشیده یا با دستتان گردن او را گرفته و بکشید. زمان در اینجا بسیار مهم است. این کار باید قبل از تغییر رفتار سگ یا دقیقاً زمانی که رفتارش تغییر می‌کند انجام داده شود. اگر زمان زیادی طول بکشد تا شما بخواهد رفتار سگ خود را اصلاح کنید، سگ ممکن است اصلاً صدای شما نشنود زیرا او به چیزی که حواسش را پرت می‌کند زیاد متمرکز می‌شود.

با گامهای آهسته و موزون راه بروید، شانه‌های خود را به سمت بالا نگاه دارید. سگ می‌تواند نیرو یا کمبود اعتماد بنفس را حس کند. مغرورانه راه بروید درست همانند یک رئیس قوی. سگ این را حس می‌کند و به آن واکنش نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که هیچ زوری در کشیدن قلاده به کار نمی‌رود و قلاده سر گردن سگ قرار دارد.

من دوست دارم زمانی که نزدیک خط عابر پیاده می‌ایستم، سگم بنشیند و .... این کار ضروری نیست، به هر حال آرام ماندن سگ بسیار ضروری است. سگ دوست دارد زمانی که صاحبش جهت صحبت کردن می‌ایستد دراز بکشد.

قرار دادن سگ در پشت گروه یکی از راه‌های معنادار در راه رفتن می‌باشد، با این عمل یک کار را برعهده سگ می‌گذارید. گذاشتن چند بطری آب در کیسه‌ای متصل به سگ باعث پیشرفت در فعالیت بدنیش می‌شود و همچنین باعث می‌شود تا آهسته‌تر راه برود. این کار برای برخی از نژادهای پر جنب و جوش مناسب است.

اگر شما می‌خواهید بدلیلی کل روز خانه را ترک کنید، باید قبل از آن سگ خود را برای پیاده‌روی بیرون ببرید. این کار باعث می‌شود مدتی که شما منزل نمی‌باشید سگ وقتش را صرف استراحت کردن کند. همچنین سگ‌ها باید قبل از اینکه غذا بخورند راه بروند، غریزه سگ به او می‌گوید که برای بدست آوردن غذا کار کند.

تمامی سگ‌ها، از هر نوع و نژادی، آنهایی که به راه رفتن روزانه برده می‌شوند و آنهایی که وادار به راه رفتن پشت و بغل صاحبانشان شده‌اند، بسیار کمتر مخرب و عقده‌ای و دچار اضطراب از جدایی و سلطه‌گری می‌شوند. سگ‌هایی با انرژی زیاد، بیشتر احتیاج به راه رفتن و فعالیت بدنی دارند، برخی از آنها 2 تا 3 بار در روز. برای سگ، راه رفتن جزو غریزه اصلیش می‌باشد. تکمیل کردن این احتیاج در سگ باعث خوشحال شدن او و صاحبش می‌شود

منبع: کانال آموزش آنلاین دامپزشکی