چطور در زمستان خانه سگ را گرم کنیم؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ اکثر صاحبان دلسوز سگ‌ها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که سگشان در جایی گرم و راحت آسایش خواهد داشت، حتی زمانی که دمای هوا سرد باشد. انجام این کار برای سگ‌هایی که در خانه هستند راحت است اما برای آنهایی که بیرون از خانه و در حیاط نگهداری می‌شوند کمی دشوار خواهد بود.

بر این اساس صاحبان سگ‌هایی که در فضای باز نگهداری می‌شوند باید اقداماتی انجام دهند تا حیوان را به اندازه کافی گرم نگه دارند. راه‌های مختلفی برای گرم و راحت نمودن لانه سگ وجود دارد که در ادامه به توضیح برخی از آنها می‌پردازیم.

با اینکه یکی از ساده‌ترین راه‌های گرم نگه داشتن لانه سیم‌کشی و استفاده از لوازم برقی است اما باید بدانید که راه خوب و امنی نیست. چراکه برخی از سگ‌ها عادت جویدن اجسام را داشته و ممکن است با جویدن سیم‌ها دچار شوک یا حتی مرگ شوند.

خوشبختانه چند راه دیگر برای گرم نگه داشتن خانه بدون کمک الکتریسیته وجود دارد.

••• روش اول) حفظ حرارت و گرمای موجود

بدن سگ شما همیشه از دمای نسبتاً بالایی برخوردار است، بنابراین بهترین راه برای گرم کردن خانه مهار گرمای بدن خودش است، همان‌گونه که یک پتو عمل می‌کند.

مسلماً این استراتژی ازنظر فنی نمی‌تواند برای گرم کردن خانه سگ استفاده شود اما می‌تواند به حفظ حرارت و دستیابی به مکانی دنج و گرم کمک کند.

پر کردن همه منافذ

اولین نکته این است که همه‌ی سوراخ‌های موجود در لانه را ببندید. مانند توری‌ها، پنجره‌ها، منافذ و درزهای دیوار، سقف و....

باید باتوجه به حفره‌ها، منافذ و فضاهای باز بهترین مصالح را برای پر کردن انتخاب کنید، برای درها و پنجره‌ها می‌توان از ورقه‌های چوبی یا پلاستیکی استفاده کرد، فقط باید مطمئن شوید که هر چیزی استفاده می‌کنید سمی نباشد.

لانه سگ را عایق‌بندی کنید

عایق‌بندی به گرم‌تر نگه داشتن خانه کمک می‌کند، استفاده از فوم تخته‌ها و یونولیت‌هایی که روکش چوبی داشته باشند بهترین انتخاب برای ساخت لانه سگ است، چراکه نصب آسانی داشته و عایق‌های خوبی هستند.

از آنجایی که مواد عایق ممکن است توسط سگ‌ها جویده شوند حتماً باید آنها را در داخل دیوارها به‌کار برده یا با پنل‌ها یا دیوارهای کاذب بپوشانید تا دسترسی سگ را محدود نمایید.

اگر داخل خانه سگ جعبه‌ای برای خواب قرار داده‌اید برای گرمای بیشتر می‌توانید سطوح جعبه را نیز عایق‌بندی کنید.

اضافه کردن یک تخت‌خواب برای سگ

ممکن است زمین لانه نیز بسیار سرد شود پس مهم است که از کف هم عایق‌بندی شده باشد. برای بستر تراشه‌های کاج و سرو بهترین گزینه است. اما حواستان باشد که از میوه کاج و کاه دوری کنید.

پوشاندن لباس به سگ

نمی‌توان برای لباس پوشاندن به برخی از سگ‌ها اعتماد کرد، چراکه لباس را جویده و پاره می‌کنند و تنها لاشه آن‌را تحویل شما می‌دهند.

اما استفاده از ژاکت‌ها و لباس‌های زمستانی زیباترین راه گرم نگه داشتن همدم کوچک شماست، برخی از سگ‌ها اصلاً به آن اهمیت نمی‌دهند با این‌حال بار اولی که لباس به او می‌پوشانید حتماً مراقب بوده و حیوان را زیرنظر داشته باشید.

یک درب اضافه کنید

بیشترین گرمای تولید شده در لانه سگ از درب ورودی خارج می‌شود، بنابراین مهم است که درب مناسبی برای لانه درنظر بگیرید یا ورودی را با کمک پرده‌ای عایق‌بندی کنید.

همچنین مراقب باشید که ورودی خانه به سمت وزش بادهای غالب نباشد و در ضلعی از لانه قرار بگیرد که کمترین وزش باد را دارد.

لانه را پر کنید

حتماً لانه سگ را به اندازه‌ای درنظر می‌گیرید که به اندازه کافی جادار باشد اما باید بدانید که هرچه لانه جمع‌وجورتر باشد راحت‌تر گرم می‌شود.

یک لانه خنک و راحت در تابستان باید بزرگ و جادار بوده و لانه‌ای که برای زمستان سگ انتخاب می‌کنید باید تا حد امکان کوچک باشد.

می‌توانید از کوزه، جعبه، بالش‌های بزرگ و ... برای کاهش فضای لانه استفاده کنید. بد نیست بدانید که سگ‌ها نیز از این فضای دنج و کوچک لذت خواهند برد.

کف لانه را بالا بیاورید

درکنار مواردی چون فراهم کردن بستر مناسب، بالا بردن کف لانه نیز می‌تواند برای گرم کردن آن مفید باشد.

البته این مورد قطعی نیست، برای اینکه تشخیص بدهید که بالا بردن کف می‌تواند مفید باشد باید مواردی را درنظر بگیرید.

اگر زمین به گونه‌ایست که سریع‌تر از هوای اطراف گرما را از لانه سگ خارج می‌کند عاقلانه است که کف را از زمین بالاتر بیاورید. برعکس این مورد نیز صدق می‌کند درمواردی زمین می‌تواند در هوای سرد به‌عنوان یک سطح خوب و گرم عمل کند.

اگر مطمئن نیستید که این استراتژی مناسب با منطقه آب وهوایی شما هست یا خیر بهتر است با مهندس برق یا گاز منزلتان مشورت کنید، آنها می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

(به‌نظر مترجم: زمینی از جنس خاک و خشک، می‌تواند گرم و مناسب باشد)

جرم و توده حرارتی را افزایش دهید

هرکسی که پس از غروب آفتاب بر روی سنگی که در زمان روشنایی در معرض تابش خورشید بوده، دراز کشیده باشد می‌تواند اهمیت و شگفتی جرم حرارتی را درک کند.

یک سنگ نسبتاً آهسته گرم یا سرد شده بنابراین می‌تواند گرمای روز را در مدت طولانی‌تری در خود نگه دارد و در هنگام تاریکی به گرم شدن لانه کمک کند. مصالح مناسب می‌توانند ناحیه اطراف را کمی گرم‌تر و ازنظر حرارتی پایدارتر کنند.

درواقع برخی از مصالح مانند آجر و سیمان از هدایت حرارتی پایینی برخوردار بوده و مصالح مناسبی برای ساخت لانه سگ هستند.

بیشتر بدانیم:
سگ ها تا چه حد سرما را تحمل می کنند؟
حفظ حیوانات خانگی از سرمای زمستان
سگ های معروفی که تحمل آب و هوای سرد را دارند

••• روش دوم) استفاده از گرمای طبیعی خورشید

اگرچه تابش خورشید در زمستان زیاد گرم نیست بااین‌حال راه مناسبی برای جلوگیری از سرد شدن لانه است. با روش‌های زیر می‌توانید بیشترین استفاده را از گرمای طبیعی خورشید ببرید.

قرار دادن لانه سگ در مسیر تابش آفتاب

ممکن است کار دشواری باشد اما انتقال لانه به جایی که بیشترین ساعت تابش خورشید را دریافت کند می‌تواند دمای داخل لانه را افزایش دهد.

علاوه بر این باید توجه کنید که بزرگترین، یکدست و صاف‌ترین اضلاع را در مسیر تابش قرار دهید تا کمترین سایه‌اندازی را داشته و بیشترین گرما را دریافت کنید.

لانه سگ را رنگی تیره کنید

اجسام تیره در اثر تابش خورشید بیشتر گرم می‌شوند، بنابراین پیشنهاد می‌شود با کمک رنگ و قلمو سطح خارجی دیوارها و سقف را تیره رنگ کنید.

لازم نیست حتماً آنرا سیاه رنگ کنید، رنگ‌های سبز یا آبی تیره می‌تواند ظاهری زیباتر داشته باشد.

••• روش سوم) اضافه کردن وسایل گرمایشی به لانه

با اینکه استفاده از الکتریسیته را محدود کرده‌ایم اما هنوز هم راه‌هایی گرمایشی دیگری وجود دارد.

گرچه اگر توجه کنید متوجه می‌شوید که برخی از این روش‌ها به نیروی برق نیاز دارد اما بدون سیم‌کشی اطراف و درون لانه سگ انجام می‌شود، بنابراین احتمال خطر را بسیار کاهش می‌دهد.

دمیدن هوای گرم

وقتی درمورد گرم کردن هوای لانه سگ صحبت می‌کنید، واقعاً منظورتان این است که می خواهید هوا را گرم کنید. بنابراین می‌توان از هوای گرم خانه خود استفاده کرده و آنرا وارد لانه سگ کنید.

برای انجام این کار باید خلاق باشید، فقط باید یک مکان امن و مناسب برای خروج هوای گرم از خانه خود پیدا کرده و با کمک لوله یا کانالی به لانه سگ منتقل کنید.

استفاده از یک فن به عبور بهتر هوا کمک خواهد کرد، گرچه سرمای لانه سگ خودبخود به جریان هوای گرم  به‌سمت لانه کمک خواهد کرد، اما به آرامی.

جوراب پر شده از برنج

اگرچه این یک راه‌حل کوتاه مدت است اما به‌طرز خیره‌کننده‌ای موثر می‌باشد؛ مقداری برنج نپخته را درون یک جوراب کهنه ریخته و آنرا ببندید و به مدت 5 دقیقه داخل ماکروفر یا غیرمستقیم روی بخاری قرار دهید، می‌توانید قبل از ریختن برنج‌ها داخل جوراب آنرا به روش‌های مختلف گرم کنید.

هنگامی که به دمای مناسب رسیدید جوراب گرم را درون لانه سگ قرار دهید مراقب باشید خیلی داغ نباشد. با اینکه این جوراب طولانی‌مدت گرم نمی‌ماند اما می‌تواند چند ساعتی به گرم شدن سگ و لانه‌اش کمک کند.

توجه داشته باشید که می‌توانید از بطری‌های آب گرم یا کیسه‌های نمک هم استفاده کنید.

کیسه‌های آب گرم

بسیاری از انواع کیسه‌های آب گرم در بازار موجود هستند که برخی از آنها قابلیت گرم شدن در ماکروویو را داشته و مانند کیسه برنج و نمک عمل می‌کنند.

استفاده از آنها راحت بوده و برای مدت طولانی‌تری گرما را حفظ می‌کنند، بنابراین ارزش امتحان کردن دارند.

در برخی فروشگاه‌های لوازم حیوانات خانگی تشکچه‌هایی با این قابلیت وجود دارند.

لوله‌کشی آب گرم

اگر می‌خواهید سیستمی مطمئن و بسیار کارآمد بدون استفاده از الکتریسیته، برای گرم کردن لانه سگ ایجاد کنید و هیچ ترسی از پروژه‌های پیچیده و سخت ندارید؛ می‌توانید آب گرم را با لوله‌کشی به لانه سگ بیاورید.

اجرای این سیستم نیازمند اندکی تخصص و تجهیزات بوده و انجام آن برای همه صاحبین سگ‌ها راحت نیست، اما یکی از موثرترین راه‌ها برای تبدیل لانه سگ به کلبه‌ای دنج و راحت است.

برای این لوله‌کشی باید قواعدی را رعایت کنید. در اصل عبور لوله‌های آب گرم از لانه، هوا را نیز گرم می‌کند، فقط باید حواستان باشد که لوله‌ها درجایی قرار گیرند که سگ با آنها تماس مستقیم نداشته و دچار سوختگی نشود.

برای اجرای این سیستم می‌توانید با لوله‌کش تماس گرفته و با اندک هزینه‌ای خانه سگ را کاملاً گرم و راحت کنید.

لانه سگ را چسبیده با خانه خودتان قرار دهید

اگر یکی از دیوارهای بیرونی خانه‌تان بلامصرف است می‌توانید لانه سگ را به این دیوار بچسبانید، این کار به دو روش به افزایش دمای لانه سگ کمک می‌کند:

1- لانه سگ را عایق کرده و آنرا از یک طرف دربرابر وزش باد حفظ می‌کند.

2- گرمای عبور کرده از دیوارها به گرم شدن لانه سگ کمک می‌کند.

با این کار دمای لانه سگ تغییر چندانی نمی‌کند اما انجام آن آسان است و هزینه‌ای ندارد و از نفوذ سرمای بیشتر به لانه جلوگیری می‌کند.

بر دمای لانه سگ خود نظارت داشته باشید

اگر واقعاً نگران دمای لانه همدم کوچکتان هستید می‌توانید دماسنج‌هایی در خارج و داخل لانه سگ قرار دهید که انواعی از این دماسنج‌ها وجود دارند که قابلیت بررسی از  راه دور داشته و هرزمان که بخواهید می‌توانید آنرا کنترل کنید تا کمی آرامش داشته باشید.


منبع: k9ofmine

ترجمه: مهسا احمدزاده