سگ ناپولیتن ماستیف

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ نیپلین ماستیف سگی با ظاهری جدی، قدرتمند و عضلانی است. عضلات بدن مسطتیل شکل، صورت بسیار بزگ و پوستی چروک دارد. چروک‌ها در سرتاسر صورت و تا پایان گردن ادامه دارد و آویزان است. فرم اسکلت‌بندی کمر حیوان پهن و صاف می‌باشد، بینی بزرگ و دندان‌های دو فک بصورت منظم بر روی هم قرار می‌گیرند. برای اینکه در گذشته بمنظور جنگ سگ‌ها از این نژاد استفاده می‌کردند معمولاً گوش‌های حیوان را می‌بریدند.

قالباً در رنگ‌های آبی و مشکی یافت می‌شوند. رنگ شکلاتی بسیار کمیاب است. رنگ پوست حیوان می‌تواند بصورت یکپارچه و یا راه راه باشد. مقداری رنگ سفید بر روی پنجه و سینه قابل قبول است اما نباید هیچ رنگ سفیدی بر روی صورت نمایان شود. توله‌ها با چشم‌های آبی به دنیا آمده که با مرور زمان به رنگ تیره‌تری متمایل می‌شود. چشم‌ها در بزرگسالی دقیقاً همرنگ پوشش بدن حیوان می‌شود. در خیلی از کشورها ناخن‌های حیوان را جراحی کرده و به کل بیرون می‌آورند. نیپلین ماستیف دارای گام‌های رها، شل و سست می‌باشد و مانند گربه می‌خرامد.

خلق و خوی سگ نیپلین ماستیف 

علیرقم ظاهر خشمناک و دیو مانند دارای خلق و خویی آرام و بدور از خشم و کینه است. علت پدید آوردن این نژاد داشتن سگی بوده با ظاهری بسیار ترسناک که در مواقع لزوم از هیچ‌چیز ترسی نداشته باشد. با اعضا خانواده بسیار مهربان است. نترس و دارای قدرت دفاعی بالا است. بسیار باهوش و مشتاق برای یادگیری است. ضریب هوشی بالایی در یادگیری دارد و آموزش آن نیاز زیاد به تکرار مکرر ندارد.

نیپلین به خواسته صاحبش بسیار عمل می‌کند. اگر درست تربیت نشود ممکن در بزرگسالی زیاد پارس کند. بسیار خونسرد و آرامند تا زمانی که آنها را تحریک نکنید. با غریبه‌ها رفتار محتاطی دارد. نرها غالباً خشمگین‌تر و سلطه‌گرتر از ماده‌ها می‌باشند. اکثراً ماده‌ها برای نگهداری در بین اعضای خانواده پیشنهاد می‌شوند زیرا حرف شنوایی بیشتری از صاحب خود دارند و با کودکان رابطه بهتری دارند. اگر از تولگی با سایر حیوانات بزرگ شود در بزرگسالی مشکلی نخواهد داشت. اگر از سوی کودکان آزار نبیند رفتار بسیار دوستانه و پرمحبتی با آنها خواهد داشت.

این نژاد به صاحبی قدرتمند و حکمفرما نیاز دارد تا بتواند او را کنترل کند به هر حال این نژاد برای تمامی افراد پیشنهاد نمی‌شود. آموزش‌های لازم باید بصورت جدی و در سنین کم به سگ داده شود. باید به کودکان آموخت تا به او احترام بگذارند. باید از سنین پایین به خوبی اجتماعی شود تا از بروز حالت‌های دفاعی و تهاجمی در سنین بالا جلوگیری شود. ناپولیتن ماستیف را باید از تولگی اجتماعی کرد تا از خوی دفاعی بیش از حد آن جلوگیری کرد. اگر آنها را اجتماعی کنیم بازهم تقریباً خوی دفاعی دارند. آموزش‌های دفاعی به آنها لازم نمی‌باشد زیرا آنها بطور طبیعی سگ‌های نگهبان هستند.

آموزش فرمانبرداری کردن به آنها بسیار لازم می‌باشد. در آموزش حیوان بسیار استوار باشید و هرگز دستوراتی را که از شما اطاعت نمی‌کند را پی در پی تکرار نکنید. بیشتر اوقات آب دهان نرها به مقدار زیاد به بیرون می‌ریزد. آب دهان آنها بیشتر در تابستان و زمانی که آب می‌خورند به بیرون می‌ریزد. ناپولیتن‌های بالغ 10-8 پیاله غذای سگ در روز می‌خورند. اگر شما برنامه‌ریزی کردید تا سگ خود را به نمایش بگذارید، اطمینان حاصل کنید که توله‌ای را انتخاب کنید تا خلق و خوی خوبی با غریبه‌ها داشته باشد.

خلق و خوی سگ نیپلین ماستیف

وزن و ارتفاع

وزن در نرها و ماده‌ها 74 کیلوگرم. بزرگترین ناپولیتن ماستیف نر به 90 کیلوگرم می‌رسد. 

ارتفاع در نرها: (75-65) س.م، در ماده‌ها: (70-60) س.م

مشکلات سلامتی

بیماری دیسپلاسیا (رشد غیرعادی و ناقص)، وقوع دردهایی در بدن هنگام رشد، که این مورد ممکن است در سنین 14-8 ماهگی رخ دهد که این بیماری معمولاً خود به خود ازبین می‌رود. داشتن پلک سوم که باعث ورم کردن چشم و قرمز شدن آن می‌شود که باید آنرا عمل کرد.

سگ نیپلین ماستیف

شرایط نگهداری سگ ناپولیتن

برای نگهداری در آپاتمان مناسب می‌باشد به شرط آنکه در طول روز به او اجازه ورزش و فعالیت بدنی کافی داده شود. اصولاً در داخل خانه آرام است و یک حیاط کوچک مکان مناسبی را برایش فراهم می‌کند. یک خانه سگ همراه با مقدار زیادی ملافه در زمستان برای او کافی می‌باشد. نیپلین‌ها به محیط خشک جهت خواب نیاز دارند که باید جایی نرم باشد تا از فشار آوردن به بدن حیوان که باعث گذاشتن علامت روی آن می‌شود جلوگیری کند. در فصول گرما این حیوان به مقدار کافی سایه و آب تازه نیاز دارد. همیشه در هوای گرم سایه و آب خنک در اختیارش قرار دهید. اصولاً آب و هوای خنک را ترجیح می‌دهد.

فعالیت بدنی

به ناپولیتن ماستیف‌های جوان اجازه دویدن و بازی بیش از حد را ندهید، فعالیت او را محدود کنید زیرا نباید بیش از حد خسته شود. در سنین رشد او را از بازی‌های خشن منع کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام انرژی خود را صرف سلامت استخوان‌ها و رشد عضلاتش کند. ناپولیتن ماستیف بالغ به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد. او باید در روز دو بار پیاده‌روی به مدت طولانی داشته باشد.

شرایط نگهداری سگ ناپولیتن

طول عمر

حدود 10 سال.

تاریخچه سگ ناپولیتن

تمامی ماستیف‌ها در اروپا بوجود آمده نژاد ماستیف تبتی می‌باشند. آنها یکی از قدیمی‌ترین نوع سگ‌ها می‌باشند. محققان در این گمانند که اولین ماستیف آسیایی توسط مرد هندی به نام آلکساندر 300 سال قبل از میلاد به یونان برده شده. یونانی‌ها سگ‌ها را به رومی‌ها معرفی کردند و رومی‌ها از آنها در نبرد سگ‌ها استفاده می‌کرند. کلمه "Mastiff" برگرفته از کلمه لاتین "Masssivus" به معنای بزرگ گرفته شده است. محققان انگلیسی بر این باورند که ماستیف 500 سال قبل از میلاد توسط فنیقی‌ها به بریتانیا آورده شده و از آنجا به تمامی روپا پخش شده است. بعضی‌ها بر این عقیده‌اند که قدمت ماستیف به 20000 سال می‌رسد. ماستیف برای کمک در جنگ‌ها و مسابقه‌های نبرد سگ‌ها در روم پرورش داده می‌شد. امروزه این سگ قدرتمند یک سگ نگهبان خوب و ترسناک شناخته شده است. نیپلین ماستیف برای پلس و ارتش ایتالیا و کشاورزان، کارخانه‌ها مورد استفاده قرار گرفته می‌شده. ولو اینکه نیپلین ماستیف برای اولین بار در سال 1946 در ایتالیا دیده شده است، این نژاد هنوز در آمریکا به ندرت یافت می‌شود.

گروه

ماستیف.

تاریخچه سگ ناپولیتن

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا