سگ-ناشناس

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در حین عبور از کنار سگی که نمی‌شناسید، خواه سگ تنها باشد یا به همراه صاحبش، مهم است که محتاط بمانید و از هرگونه اقدام خودسرانه خودداری کنید. در واقع، در حالی که بسیاری از سگ‌ها بسیار اجتماعی هستند و از ملاقات با افراد جدید خوشحال می‌شوند، دیگران اینگونه نیستند و می‌توانند پرخاشگری نشان دهند. در اینجا چند نکته برای نزدیک شدن ایمن به یک سگ ناشناس را آورده‌ایم.

نزدیک شدن به یک سگ ناشناخته: با مشاهده رفتار آن شروع کنید

اگر با سگی ناشناس برخورد کردید، چه به تنهایی و چه همراه با صاحبش، باید در برخورد خود کمی هوشیار باشید. برای تطبیق رفتار خود، با مشاهده حیوان شروع کنید.

شناخت یک سگ اجتماعی

یک سگ اجتماعی هنگام ملاقات با افراد ناآشنا اعتماد به نفس بیشتری دارد. به طور کلی تمایل دارد به طور طبیعی به سمت آنها پیشروی کند و دم خود را تکان دهد، بدون اینکه دلهره‌ای داشته باشد.

برخی از سگ‌ها حتی ممکن است به دنبال تماس باشند و به پاهای شما بچسبند تا نوازششان کنید.

تشخیص سگ مشکوک

برعکس، سگی که مشکوک‌تر است، کمتر به افراد ناآشنا مراجعه می‌کند. اگر به سمت آنها پیشروی کند، بدنش متشنج می‌شود و دمش به سرعت در حال حرکت است. در برخی موارد، سگ ممکن است سعی کند با درهم کردن خز خود یا نشان دادن گوش‌هایش به سمت جلو، خود را بزرگتر و چشمگیرتر جلوه دهد. او همچنین ممکن است سر یا گوش‌های خود را پایین بیاورد و با نزدیک شدن غریبه دور شود، یا حتی سعی کند از هر گونه تماسی اجتناب کند، به خصوص اگر ترسیده باشد.

اما مراقب باشید، زیرا اگر بخواهید به آنها نزدیک شوید، ممکن است برخی از سگ‌ها غرغر کنند یا حتی پارس کنند. این لزوماً نشانه پرخاشگری نیست، اما ممکن است نشانه‌ای از عدم اعتماد و محتاط بودن سگ در ابتدا باشد، همانطور که برخی از انسان‌ها می‌توانند نسبت به افراد دیگری که برای اولین بار با آنها ملاقات می‌کنند، محتاط رفتار کنند.

این سگ‌ها را دست کم نگیرید چرا که می‌توانند به ترس خود با فرار و همچنین با تهاجم که بیش از هر چیز یک عمل دفاعی است، واکنش نشان دهند. برای جلوگیری از آسیب، بهتر است هوشیار باشید.

چگونه به یک سگ ناشناس نزدیک شویم؟ 

اگر به سگی نزدیک می‌شوید که نمی‌شناسید، مهم است که رفتاری خنثی داشته باشید که حیوان آن را به عنوان یک تهدید بالقوه قلمداد نکند.

برای اینکه حیوان از حرکات شما سوء‌تعبیر نکند، در اینجا به سه نکته مهم اشاره می‌کنیم.

نگاه

به چشمان سگ نگاه نکنید، سعی نکنید به او خیره شوید، زیرا ممکن است این کار را به عنوان یک تحریک تعبیر کند. بهتر است بی‌تفاوت عمل کنید تا حیوان شما را به عنوان یک تهدید بالقوه شناسایی نکند.

تماس

اجازه دهید سگ به سمت شما بیاید تا چند ثانیه شما را بو بکشد. می‌توانید به آرامی با او صحبت کنید، اما اجازه دهید بدون اینکه بخواهید او را لمس کنید، شما را احساس کند.

ژست

تا حد امکان آرام باشید، زیرا حیوان استرس شما را درک می‌کند و در پاسخ به آن خطر تهاجمی شدن را دارد. عجله نکنید و حیوان را مشاهده کنید. اگر به نظر می‌رسد که او به دنبال تماس است، می‌توانید به آرامی دست خود را دراز کنید تا او را نوازش کنید، عمودی و با انگشتان حلقه شده، از سر و پشت او دوری کنید. نوازش زیر چانه را انتخاب کنید، که یک حرکت غیرغالب و ناحیه‌ای است که خطر گاز گرفتن را محدود می‌کند. از در آغوش گرفتن خودداری کنید، چرا که می‌تواند باعث استرس او شود.

اگر علاقه‌ای به تماس ندارد، اجازه دهید در اطراف شما حرکت کند یا بدون اصرار به راه خود ادامه دهد.

اگر حیوان آرام به نظر می‌رسد و می‌خواهد شما را بشناسد، می‌توانید به سمت او خم شوید. با این حال مراقب باشید خیلی ناگهانی یا خیلی زیاد به او نزدیک نشوید، ممکن است این تصور را داشته باشد که شما سعی دارید بر او مسلط شوید. به او فضا بدهید، در فاصله معینی خم شوید تا بتواند به سمت شما بیاید.

مراقب باشید، زیرا حیوان ممکن است آرام به نظر برسد بدون این که لزوماً به این معنی باشد که پرخاشگری نشان نخواهد داد. یک حرکت ساده از طرف شما که خشونت‌آمیز به نظر برسد می‌تواند او را بی‌ثبات کند.

نظر صاحبش را بپرسید

اگر سگی که با آن برخورد می‌کنید صاحبش را همراهی می‌کند، بهترین کار این است که از او بپرسید که آیا می‌توانید همراه کوچکش را لمس کنید. در واقع، او می‌تواند به شما بگوید که آیا ترجیح می‌دهد از تماس خودداری کنید، به‌ویژه اگر سگ پرخاشگر است، و یا اینکه می‌تواند هر دستوری برای نزدیک شدن ایمن به او بدهد.

هنگام نزدیک شدن به سگ ناشناس از چه اقداماتی باید اجتناب کرد؟

با اقدامات درستی که برای نزدیک شدن به سگی که نمی‌شناسیم لازم است، آشنا شدیم، اما برعکس، بررسی کارهایی که نباید انجام دهیم نیز برای ما ضروری به نظر می‌رسد. در واقع، ما نباید فراموش کنیم که دوستان سگ ما چیزها را آنگونه که ما انسان‌ها می‌بینیم درک نمی‌کنند. برای جلوگیری از هرگونه تفسیر نادرست، در اینجا رفتارهایی که باید از آن اجتناب کنید را آورده‌ایم.

سگ پرتنش، عصبی یا استرسی را نوازش نکنید

ممکن است سگی که از کنارش رد می‌شوید نزدیک شود تا شما را بو کند، اما این لزوماً به این معنا نیست که او می‌خواهد نوازش شود. اگر عصبی یا پرتنش به نظر می‌رسد، از دست زدن به او خودداری کنید.

سگ را از "بالا" نوازش نکنید

برخی از سگ‌ها دوست ندارند سر یا پشتشان لمس شود. نوازش آنها به این شکل با نزدیک شدن دست از بالا می‌تواند آنها را در موقعیتی پست و در نتیجه آسیب‌پذیر قرار دهد.

بهتر است صبر کنید. ابتدا با لمس چانه یا پهلوی او از اشتیتاقش اطمینان حاصل کنید.

مستقیم به چشمان سگ خیره نشوید

خیره شدن به چشم‌های حیوان می‌تواند باعث ایجاد احساس ناراحتی شود. حیوان ممکن است آن را به عنوان تلاشی برای تسلط یا ارعاب درک کند و واکنش تهاجمی نشان دهد.

به سمت سگ ندوید

این نوع رفتار برای حیوان استرس‌زا است. رویکرد خیلی سریع بسیار ناراحت‌کننده است. اگر فردی که نمی‌شناسیم ناگهان به سمت ما بیاید تا با ما صحبت کند یا ما را لمس کند، خود ما هم احساس ناراحتی می‌کنیم.

به همین ترتیب، اگر سگ مایل به تماس نباشد، ما اصراری نداریم. شما باید به نیاز او برای آرامش احترام بگذارید.

سگ را در آغوش نگیرید

خم شدن به سمت سگ و در آغوش گرفتن او نشانه تسلط است که نمی‌تواند آن را تحمل کند. بنابراین او احساس آسیب‌پذیری می‌کند و این موقعیت می‌تواند واکنش تهاجمی ایجاد کند.

سر یا انگشت خود را به سمت سگ دراز نکنید

از قرار دادن صورت خود خیلی نزدیک به سگ خودداری کنید و دست خود را با انگشتان کشیده دراز نکنید. بهتر است انگشتان خود را جمع کنید و کف دست یا مشت خود را همیشه به آرامی و با احتیاط نشان دهید.

مراقب کودکان باشید!

اگر در کنار فرزندانتان با سگ ناآشنا روبرو شدید، بسیار مراقب باشید. بچه‌های کوچک در واقع اغلب وسوسه می‌شوند که به سمت سگ‌ها بدوند تا آنها را لمس کنند، اما این حرکت می‌تواند خطرناک باشد.

به عنوان والدین، از همان ابتدا به فرزندان خود بیاموزید که بدون اجازه گرفتن از صاحب سگ، به سگ ناشناس نزدیک نشوند. مسئله ترساندن فرزندانتان نیست، بلکه آموزش احترام به همه و به ویژه نیاز یک حیوان به آرامش است. به فرزندان خود توضیح دهید که چگونه در اطراف سگ یا هر حیوان دیگری رفتار مناسبی داشته باشند. سگ‌هایی که با آنها روبرو می‌شوید حیوانات عروسکی نیستند، با دادن آگاهی از گاز گرفتن یا حمله سگ جلوگیری کنید.

اگر سگ پرخاشگر باشد چه باید کرد؟

مهم است که بدانید در مواجهه با یک سگ ناشناخته تهاجمی چگونه رفتار کنید تا عصبی شدن حیوان را تحریک نکنید.

در مواجهه با یک سگ پرخاشگر چه کاری نباید انجام داد

سعی نکنید او را تهدید کنید، بر سر او فریاد بزنید یا حرکاتی برای ترساندن او انجام بدهید، زیرا او آن را به عنوان یک تحریک و تلاش برای تسلط تلقی می‌کند. برعکس، اولین حرکت او خطر حمله‌ای برای دفاع از خود دارد. همچنین به چشمان او خیره نشوید.

اغلب، سگ‌های کوچک عصبی‌تر و پرخاشگرتر هستند. این رفتار را می‌توان با کوچک بودن آنها توضیح داد. برای دفاع از خود، آنها باید خطرناکتر از آنچه هستند به نظر برسند، که آنها را به غر زدن، پارس کردن یا پریدن برای ترساندن یا حتی گاز گرفتن وادار می‌کند. دندان‌های آنها را نیز دست کم نگیرید.

البته از هر گونه حرکت یا فریاد ناگهانی خودداری کنید. شما فقط به حیوان استرس بیشتری می‌دهید که حتی باعث می‌شود که بیشتر احساس خطر کند. دستان خود را در جیب خود نگه دارید تا از آنها محافظت کنید و به هیچ وجه فرار نکنید، زیرا غریزه شکار سگ را تحریک خواهید کرد و ممکن است شروع به تعقیب شما کند.

در مواجهه با یک سگ پرخاشگر چه کنیم؟

تا جایی که ممکن است آرام باشید. سعی کنید ترس خود را پنهان کنید تا او آن را نبیند، زیرا این باعث افزایش احساس استرس و پاسخ تهاجمی او می‌شود. به حیوان احترام بگذارید تا بداند دلیلی برای ترسیدن از شما ندارد.

اگر حیوان از قلمرویی که شما بدون اطلاع از آن وارد شده‌اید محافظت می‌کند، بهتر است راه خود را ادامه ندهید. بدون پشت کردن و بدون عجله بیرون بیایید. همچنین می‌توانید با آرامش و ملایمت با او صحبت کنید تا او را آرام کنید.

می‌توانید سعی کنید سگ را با دستورات محکم، اما بدون پرخاشگری، آرام کنید. اگر حیوان آموزش دیده باشد، به حرف شما گوش خواهد داد.

در صورت حمله چه باید کرد؟

اگر سگ به شما حمله کرد، از دست‌ها و صورت خود محافظت کنید. همچنین مراقب باشید! در صورت گاز گرفتن، سعی نکنید اندام گاز گرفته را به طور ناگهانی بکشید، زیرا این عمل باعث می‌شود که سگ محکم‌تر گاز بگیرد. در عوض، سعی کنید آهسته عمل کنید و آرام صحبت کنید تا او را آرام کنید، این آسیب را محدود می‌کند.