گاو-شیری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ شیری که برای بسیاری از محصولات لبنی مانند پنیر و ماست استفاده می‌شود از گاوهای شیری به دست می‌آید که نژادهای خاصی از گاوها هستند که به دلیل توانایی آنها در تولید مقادیر زیاد شیر برای مصرف انسان پرورش داده می‌شوند. برای اینکه گاوهای ماده شیر تولید کنند، باید دائماً بارور شوند و متأسفانه، برای بسیاری از گاوهای شیری در سراسر جهان، زندگی آسان نیست. آنها در طول پرورش فشرده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این حیوانات باهوش و جذاب هستند! درباره گاوهای شیری چه می‌دانید؟

10 نکته مهم در ارتباط با گاوهای شیری

1- گاوها دید 360 درجه‌ای دارند و می‌‎توانند رنگ های زرد، سبز و آبی را درک کنند. آنها در درک رنگ قرمز مشکل دارند.

2- امید به زندگی طبیعی گاوهای شیری 20 سال است. در برخی از گاوها حتی به 25 سالگی نیز می‌رسد. می‌توان سن تقریبی گاو را با نگاه کردن به دندان‌های آن و همچنین تعداد حلقه‌های روی شاخ آن تعیین کرد. در صنایع لبنی، گاوها به طور متوسط تنها 5 سال عمر می‌کنند.

3- گاوهای شیری به خواب زیادی نیاز ندارند. آنها در روز فقط 30 دقیقه به صورت عمیق می‌خوابند که به 6 تا 10 دوره کوتاه تقسیم می‌شود. با این حال، آنها تا 10 ساعت در روز در حالت خواب هستند.

4- گاوها حس بویایی بسیار قوی دارند و می‌توانند بوها را تا شعاع 10 کیلومتری حس کنند.

5- شنوایی گاو شیری در محدوده فرکانس پایین و بالا بسیار بهتر از شنوایی انسان است.

6- گاوها در هنگام چرا دائما حرکت می‌کنند و می‌توانند 13 کیلومتر را در روز طی کنند.

7- گاوهای شیری بسیار اجتماعی هستند. آنها قادرند 50 تا 70 نفر از همنوعان خود را بشناسند و با دیگر اعضای گله خود دوستی عمیقی برقرار کنند. لیسیدن یکدیگر پیوندهای آنها را با حیوانات دیگر تقویت می‌کند و در عین حال به آنها اجازه می‌دهد تا آرامش پیدا کنند.

8- گاوهای شیری معادل یک وان حمام پر از آب (100 لیتر) در یک روز آب می‌نوشند.

9- دوره بارداری آنها مانند انسان 9 ماه است. گاوها فقط زمانی شیر می‌دهند که گوساله‌ای برای تغذیه داشته باشند.

10- گاوها برای برقراری ارتباط از حالت‌های مختلف بدن (از طریق وضعیت سر، اندام‌ها و دم) و حالات چهره استفاده می‌کنند.