سلامتی-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آیا همراه کوچک شما خوشحال و سالم به نظر می‌رسد یا برعکس، نگران وضعیت او هستید؟ مبهم بودن سلامت حیوان خانگی کاملا طبیعی است، زیرا آنها می‌توانند علائم مختلفی را در طول روز نشان دهند. با این حال، برای اینکه به شما کمک کنیم تا مسائل را واضح‌تر ببینید 13 علامتی که نشان می‌دهد سگ شما در سلامت کامل به سر می‌برد را مرور می‌کنیم.

1- چشمان سالم

چشم‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به سرعت متوجه شوید که آیا سگ شما از سلامت خوبی برخوردار است یا خیر، زیرا آنها به طور مستقیم به سیستم عروقی و عصبی متصل هستند. 

از سویی، اگر چشمان همراه کوچک شما تحریک شده است، اگر ترشحات مایل به زرد، سفید یا سبز داشته باشد، اگر نقاط زرد رنگی در سفیدی چشم دیده می‌شود، ممکن است سگ شما به بیماری‌های چشمی مانند ورم ملتحمه یا انواع بیماری‌ها با منشا ویروسی یا باکتریایی دچار شده باشد. در صورت وجود ظاهر شیشه‌ای، تورم یا قرمزی، تاری دید یا لکه‌های خونی، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

2- گوش‌های تمیز و سالم

هر از گاهی، مهم است که به گوش‌های سگ خود نگاه کنید تا هر گونه ناهنجاری را تشخیص دهید و همچنین بتوانید آنها را تمیز کنید. رنگ گوش سالم صورتی روشن، بدون قرمزی یا ترشحات غیرطبیعی است. جرم گوش انباشته شده را می‌توان هر چند وقت یکبار به سادگی با کمپرس مرطوب شده با آب ولرم یا سرم فیزیولوژیکی پاک کرد.

از سوی دیگر، اگر متوجه تحریک، قرمزی، وجود انگل (کنه، شپش، کک و غیره)، ترشحات غیرطبیعی یا زیاد، وجود جسم خارجی یا حتی زخم شدید، یا حتی اگر سگ شما اغلب سر خود را کج می‌کند و خراش می‌دهد، مهم است که بدون تاخیر با دامپزشک مشورت کنید تا از ضایعات و عفونت گوش جلوگیری کنید. حساس باشید، زیرا عواقب آن می‌تواند جدی باشد.

3- دندان‌های سالم و لثه‌های زیبا

لثه‌ی سگ سالم صورتی است و دندان‌هایش در جای خود قرار دارند و هیچ نشانه‌ای از لق شدن ندارند. مهم است که با تمیز کردن منظم دندان‌های همراه کوچک خود از بهداشت دهان و دندان او اطمینان حاصل کنید تا پلاک‌های دندانی ته نشین شده را از بین ببرید، زیرا این امر باعث تحریک تکثیر باکتری‌ها می‌شود که سپس وارد جریان خون می‌شوند و در سراسر بدن پخش می‌شوند و به اندام‌های خاصی مانند ریه‌ها، قلب، کبد، کلیه‌ها و غیره آسیب می‌رسانند. مسواک سگ، محلول‌های نوشیدنی و ... تکنیک‌های زیادی برای حفظ دندان سگ شما وجود دارد!

همچنین همیشه توجه داشته باشید که لثه‌های سگتان  سالم و تمیز بمانند، چرا که این امر به محدود کردن خطرات بیماری پریودنتال و التهاب لثه کمک می‌کند. از بوی بد دهان نیز غافل نشوید، زیرا می‌تواند نشانه‌ای از عدم تعادل گوارشی باشد.

4- بینی مناسب!

اغلب و به اشتباه صاحبان گمان می‌کنند که بینی سگ آنها باید تازه و مرطوب باشد. با این حال، هیچ تحقیقی نمی‌گوید که این امر نشانگر سلامتی است، همانطور که بینی خشک و گرم لزوماً نشان‌دهنده ناراحتی نیست. وضعیت بینی سگ شما در طول روز متفاوت است. سرد، گرم، مرطوب یا خشک، مهم نیست! مهم است که حال همسفر کوچک شما خوب باشد!

با این حال، اگر گرم است، باید نگران باشید، زیرا ممکن است نشان دهنده تب باشد، یا اگر با خلط مسدود شده باشد، یا ترشحات فراوان و غلیظ وجود داشته باشد نیز نگران‌کننده است.

5- موهای زیبا

موی سگ شما نشانه خوبی برای سلامت اوست. هنگامی که براق و ابریشمی است، به طور یکنواخت در بدن پخش می‌شود و بدون شوره یا انگل است، نشانه سلامتی است. برای حفظ آن، حتماً پوست همراه کوچک خود را مرتب برس بکشید و هر از گاهی یک شامپوی پاک کننده ملایم که مخصوص سگ‌هاست به او بدهید (از محصولاتی برای انسان، نوزاد یا گربه که مناسب اپیدرم سگ نیستند استفاده نکنید).

وجود انگل‌ها، شوره، قرمزی یا حتی نواحی پراکنده‌تر باید به شما هشدار دهد!

6- پوست زیبا

پوست شبنم‌دار، بدون قرمزی یا سوزش و به خوبی آبرسانی شده، نشانه سلامتی است! رنگ آن در واقع تا زمانی که عادی است مهم نیست. صورتی، مشکی، قهوه‌ای، صاف یا خالدار، فرقی نمی‌کند، زیرا تا زمانی که ظاهر خوبی داشته باشد، همه چیز خوب است!

برای اینکه بدانید آیا سگ شما به خوبی هیدراته شده است، پوست پشت گردن او را بین انگشت اشاره و شست خود فشار دهید. باید بسیار کشسان باشد و به محض رها کردن آن به شکل اولیه خود بازگردد. اگر نه، ممکن است نشانه کم آبی بدن باشد.

به همین ترتیب، وجود انگل، شوره، قرمزی، جوش، پلاک، پوسته، چرک، ضایعات یا هر پدیده غیرطبیعی دیگری باید به شما هشدار دهد.

7- اشتهای خوب

سگی که مشتاق غذا خوردن است و محتویات ظرف خود را در یک زمان معمولی (کمتر از 15 دقیقه) می‌بلعد، به طور کلی از سلامتی خوبی برخوردار است. اگر عادات یا وعده‌های غذایی او را تغییر ندهید، او باید همیشه به همان شکل و با اشتهای خوب غذا بخورد.

با این حال، اگر غذا یا عادات و روال غذا خوردن او را عوض کنید، ممکن است بیشتر بی‌میل باشد و جیره خود را رد کند. اگر همه چیز خوب پیش رفت، نیازی به وحشت نیست. در صورت تغییر رژیم غذایی، به یاد داشته باشید که یک انتقال مناسب را برای جلوگیری از مشکلات گوارشی مرتبط با یک تغییر خیلی ناگهانی ایجاد کنید. در واقع، فلور گوارشی سگ‌ها بسیار حساس است. هنگامی که با یک رژیم غذایی جدید مختل می‌شود، ممکن است تحریک شود، که می‌تواند باعث استفراغ، اسهال، نفخ و سایر حالات ناخوشایند برای حیوان و صاحبش گردد. بنابراین باید به تدریج غذای جدید را در جیره روزانه او وارد ‌کنیم، در حالی که به تدریج غذای قدیمی را در یک دوره ده روزه کاهش می‌دهیم.

همچنین نسبت به افزایش ناگهانی اشتها، که ممکن است نشانه‌ای از بیماری یا استرس عاطفی باشد، هوشیار باشید.

سگ شما همچنین باید به طور منظم در طول روز آب بنوشد و همیشه آب تمیز و تازه در دسترس داشته باشد. هیدراتاسیون خوب نشانه سلامتی است.

8- هضم طبیعی

اگر سگ شما همیشه همان غذا را می‌خورد و به خوبی هیدراته می‌شود، باید ادرار شفاف و مدفوع ثابت، قهوه‌ای و خوش فرم تولید کند. این نشانه آن است که دستگاه گوارش و کلیه‌های او به خوبی کار می‌کنند.

برعکس، استفراغ، نفخ، اسهال یا یبوست می‌تواند نشانه مشکلات گوارشی یا عدم تعادل باشد. همچنین مراقب بوی بد دهان باشید!

9- وزن طبیعی

حیوان خانگی شما وزن نرمالی دارد که به طور معمول تا زمانی که غذایی یکسان را در مقادیر یکسان دریافت کند باید آن را حفظ کند. فعالیت بدنی خوب نیز به شما امکان می‌دهد این وزن را حفظ کنید.

در صورت افزایش یا کاهش وزن، این موضوع باید تحت نظر باشد. هرگز از اضافه وزن که می‌تواند به سرعت به چاقی تبدیل شود، غافل نشوید. این‌ها آفت‌های واقعی هستند که باعث بیماری‌ها و ضعف‌هایی مانند دیابت، اختلالات مفصلی و استخوانی و غیره می‌شوند. با این حال، کاهش وزن سگ نیز دشوار است. یک رژیم غذایی سالم و باکیفیت که به خوبی متعادل باشد و به نسبت‌های مناسب داده شود می‌تواند خطرات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

10- مدفوع و ادرار طبیعی

همانطور که گفتیم، مدفوع قهوه‌ای رنگ و خوش فرم حداقل یک بار در روز نشانه سلامتی است. برعکس، مدفوع اسهالی نیاز به مشاوره دارد و همینطور عدم وجود مدفوع که می‌تواند نشانه یبوست یا بدتر از آن انسداد باشد.

ادرار به نوبه خود باید به رنگ زرد روشن و بدون بوی نامطبوع باشد. 

اگر سگ شما خیلی زیاد یا خیلی کم ادرار می‌کند منتظر مشورت نمانید. مشکلات ادراری می‌تواند جدی باشد.

11- دمای طبیعی بدن

دمای طبیعی بدن سگ بین 38 تا 39.2 درجه سانتی گراد است. با این حال، مانند انسان، تغییرات در طول روز ثبت می‌شود. علاوه بر این، دمای سگ شما ممکن است در موارد خاص کمی کمتر از 38 درجه سانتیگراد باشد، به خصوص اگر او برای مدت طولانی روی یک کاشی سرد دراز کشیده باشد، یا برعکس، اگر دمای محیط بالا باشد یا اگر او به تازگی فعالیت بدنی انجام داده باشد دمای دمای بدن آن از 39 درجه سانتیگراد بیشتر می‌شود.

اگر شک دارید دمای آنها را اندازه بگیرید. از یک دماسنج با نوک نرم استفاده کنید و آن را به صورت مقعدی بخوانید، قابل اطمینان ترین است! در صورت افزایش غیرطبیعی یا قابل توجه، بدون تاخیر با دامپزشک مشورت کنید.

12- ضربان قلب طبیعی

ضربان قلب طبیعی سگ بسته به سایز سگ بین 50 تا 130 ضربه در دقیقه متغیر است. هرچه حیوان کوچکتر باشد، سریع‌تر است.

اگر متوجه کاهش یا شتاب ضربان قلب او، یا بی‌نظمی‌های مکرر شدید، با دامپزشک خود مشورت کنید.

13- رفتار عادی

شما دوست کوچک خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید، بنابراین به راحتی می‌توانید علائم سلامتی را تشخیص دهید. هر تغییری در رفتار او باید به شما هشدار دهد، حتی پیش پا افتاده‌ترین آنها.