تهیه سند ملی اصلاح نژاد میگو کلید خورد

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: به منظور برگزاری کلاس های آموزشی اصلاح نژاد میگو، یکی از متخصص خبره این امر از کشور برزیل وارد ایران شده است.

دکتر محمد پورکاظمی تصریح کرد: کارگاه های آموزشی هم اکنون با حضور پرورش دهندگان بخش خصوصی و کارشناسان شیلات، کارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، کارشناسان دامپزشکی و دانشگاه ها در بوشهر توسط این خبره در امر اصلاح نژاد میگو در حال برگزاری است.

وی یکی از دیگر اهداف سفر این خبره اصلاح نژاد میگو به کشورمان را کمک در راستای تدوین سند ملی اصلاح نژاد میگوی کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این کارشناس برزیلی هفت روز در ایران حضور خواهد داشت، ادامه داد: ایشان دو سال پیش به ایران سفر کرده بود و در خصوص نحوه مدیریت مزارع میگوی جنوب کشور آشنایی دارد.

به گفته دکتر پورکاظمی، این کارشناس برزیلی هم اکنون در هشت کشور جهان از جمله فیلیپین، اندونزی، اکوادور، برزیل و تایلند طرح اصلاح نژاد میگو را هدایت و مدیریت می کند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور بیان کرد: ما نیز امیدواریم با بهره گیری از دانش این کارشناس بتوانیم از تجربیات سایر کشورها در امر اصلاح نژاد میگو در مقابله با بیماریهایی نظیر لکه سفید نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی گفت: در راستای مقابله با شیوع بیماری ها به ویژه بیماری لکه سفید از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پژوهشکده میگوی بوشهر اقدامات بسیار چشمگیری صورت گرفته است.

دکتر پورکاظمی بیان کرد: قصد داریم با کسب دانش های روز دنیا، با تولید مولد های عاری از هر گونه بیماری توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی در امر این امر خودکفا عمل کنیم. به این ترتیب دیگر مجبور نخواهیم بود برای پرورش میگو، مولدین مورد نیاز را از سایر کشورها وارد کنیم و در نتیجه احتمال شیوع بیماری بسیاری کمتر خواهد شد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اذعان داشت: در مدت هفت روزی که این کارشناس برزیلی در ایران حضور دارند، مقدمات تهیه اصلاح نژاد میگوی آماده خواهد شد.

به گفته وی، پس از تهیه این سند ملی در زمینه تولید میگو، طرح مولد سازی را بر اساس آن به مدت سه سال آغاز خواهیم کرد.

وی خاطرنشان ساخت: پس از اتمام پروژه دستیابی به دانش فنی تولید مولد میگوی عاری از بیمار یهای خاص که سال گذشته در پژوهشکده میگوی کشور به اتمام رسید، یکی دیگر از موارد تدوین برنامه راهبردی پرورش میگو، به گزینی اصلاح نژاد میگوهای پرورشی است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: امیدواریم با حضور این کارشناس خبره که در کشور برزیل به فعالیت های شیلاتی اشتغال دارد و استفاده بهینه از تجربیات وی بتوانیم پروژه به گزینی اصلاح نژاد میگوهای پرورشی را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

دکتر پورکاظمی اعلام کرد: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، طی سه ماهه پایانی سال جاری، این پروژه کلان تحقیقاتی کشور را در راستای ارتقای صنعت پرورش میگوی کشور آغاز خواهیم کرد.

وی اظهار امیدواری کرد بتوانیم با در اختیارداشتن امکانات و اعتبارات لازم ظرف مدت کوتاهی پروژه به گزینی اصلاح نژاد میگوهای پرورشی دست یابیم.

به گفته این مقام مسئول در موسسه علوم تحقیقاتی کشور، تکنیک های تکثیر، تکنیک های تغذیه، صادرات و بازاریابی از جمله پروژه های تحقیقاتی دیگری هستند که به ترتیب اولویت به منظور تدوین برنامه راهبردی صنعت پرورش میگوی کشور انجام خواهند شد.

وی دستیبابی به دانش فنی اصلاح نژاد میگو را یکی از مهمترین اقدامات لازم برای ایجاد امنیت سرمایه گذاری در امر پرورش میگو ی کشور دانست