بتائین در خدمت تغذیه میگو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در این بخش از مقاله به بررسی نقش بتائین در پرورش میگو خواهیم پرداخت.

1. افزایش مقاومت میگو به شوری آب با مصرف بتائین:

در صنعت پرورش میگو، یکی از مشکلات اساسی که بر رشد و حیات میگو تأثیر می‌گذارد، نوسان درجه حرارت و شوری آب است. اگرچه میگو قادر به برقراری تعادل یونی و اسمزی سلول‌های خود می‌باشد ولی شوری زیاد، باعث تغییر و برهم زدن این تعادل می‌شود.

تحت چنین شرایطی حیوان مجبور است با صرف مقادیر زیادی از انرژی مورد نیاز بدن خود، تعادل اسمزی را برقرار نماید و به این ترتیب مقدار زیادی از انرژی موجود در منابع غذایی که باید به مصرف رشد و تولید حیوان برسد، از دسترس حیوان خارج خواهد شد، به‌علاوه، در حالت استرس اسمزی پرفشار، سطح اسیدهای آمینه آزاد خون میگو افزایش می‌یابد که دلیل اصلی آن به افزایش هیدرولیز پروتئین ذخیره شده در بدن باز می‌گردد که این عارضه به‌شدت بر رشد بدن تأثیر منفی می‌گذارد.

لازم به ذکر است که تحت شرایط تنوع شدید اسمزی، میگو به‌وسیله پوست‌اندازی‌های مکرر، این استرس اسمزی را تحمل می‌کند، به‌دلیل اینکه پوسته نرم اطراف بدن حیوان به‌شدت نسبت به آب و یون‌ها نفوذپذیر است.

آزمایشات متعددی بر روی محصولات فرعی چغندرقند، بویژه بتائین در تغذیه انواع میگو صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که کاربرد بتائین در تغذیه میگو، باعث بروز اثرات مثبت و معنی‌داری برروی صفاتی مانند افزایش وزن بدن و بازده غذایی می‌شود.

در جیره‌های غذایی که حاوی سطوح بالایی از منابع پروتئین گیاهی می‌باشند، بتائین باعث افزایش مصرف غذا و افزایش وزن بدن می‌شود، که دلیل بروز این پدیده به اثرات متابولیکی آن بازمی‌گردد.

نتایج تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که بتائین به عنوان یک حمایت‌کننده اسمزی، باعث حفظ تعادل اسمزی سلول‌های بدن میگو به ویژه در طول دوره پوست‌اندازی (در این دوره میگو نسبت به عدم تعادل اسمزی بسیار حساس می‌باشد) و تغییر شرایط اسمزی محیط زندگی حیوان می‌شود.

این عملکرد بتائین مشابه تأثیری است که بتائین در تطابق‌پذیری ماهی قزل‌آلا با تغییر محیط زیست از آب شیرین به آب شور برجای می‌گذارد.

علاوه بر این بتائین به‌عنوان یک گروه متیل‌دهنده، می‌تواند جایگزین بخشی از خاصیت متیل‌دهندگی کولین و متیونین شود. همچنین بتائین به‌عنوان یک عامل محرک، در سنتز فسفولیپیدها نقش مؤثری دارد.

٢. نقش بتائین در کاهش پرت خوراک و افزایش راندمان غذایی میگو:

از عوامل مهم در تغذیه میگو در محیط محصور، طبیعی بودن مواد اولیه تشکیل‌دهنده خوراک آنهاست که ضمن تسهیل در روند رشد، از بروز اثرات نامطلوب و ایجاد شرایط حاد جلوگیری کند.

بتائین یکی از ترکیبات موثر بر ایجاد مقاومت میگوها در شرایط نامساعد می‌باشد. این ماده در بهبود مصرف غذا که ازطریق تحریک حواس بویایی و چشایی تأثیر می‌گذارد باعث افزایش سرعت یافتن غذا شده و زمان باقی ماندن پلت غذایی را در آب و مصرف خوراک را کاهش می‌دهد که از آلودگی محیط زیست آبی جلوگیری بعمل می‌آید.

درنتیجه غذا با حداقل ضایعات، راندمان و بازده بالایی را خواهد داشت و پیامد آن بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش هزینه خوراک و در نهایت اقتصادی‌تر شدن جیره غذایی است.

بنابراین به‌طورکلی بتائین در آبزیان موجب افزایش خوش خوراکی، بهبود سرعت رشد و ضریب تبدیل غذایی، کاهش درصد چربی و افزایش پروتئین لاشه، کاهش استرس ناشی از تغییرات محیط پرورش و تحریک آبزیان به تغذیه می‌گردد.

برای مطالعه کامل این ماله کلیک کنید:
بتائین (Betaine)