۲۰۰قلاده سگ در منطقه کوهستانی درکه واکسینه شدند

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از خبرگزاری مهر، رضا قدیمی در حاشیه اجرای طرح مشترک واکسیناسیون و درمان سگ های محدوده کوهستان که در منطقه درکه انجام شد، گفت: شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران همواره درصدد است تا با اجرای عملیات زنده گیری، عقیم سازی و رهاسازی قلاده های سگ در طبیعت، موضوع کنترل جمعیت این دسته از جانداران را ساماندهی کند.

وی با پرداختن به اینکه به تازگی نیز با همکاری و مشارکت سمن ها و سازمان های مردم نهاد موضوع واکسیناسیون و درمان سگ های کوهستان را به منظور آشنایی مردم با نحوه نگهداری از سگ ها پیگیری می کنیم، تصریح کرد: به همین منظور، همکاران ما طی یک هفته اخیر و فاز اول عملیات زنده گیری، درمان، واکسیناسیون، عقیم سازی و رهاسازی ۲۰۰ قلاده سگ در محدوده کوهستانی درکه تا پلنگچال را انجام دادند و قرار است طی هفته های آتی این طرح در منطقه دربند و سایر مناطق کوهپایه ای اطراف شهر تهران اجرا شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین شاخص های طرح واکسیناسیون و درمان سگ ها در محدوده کوهستان نصب قلاده های مجهز به سیستمبر گردن GPS  آنهاست، افزود: بر این اساس، سگ هایی که در دوره های بعدی نیاز به درمان تکمیلی داشته باشند به راحتی شناسایی شده و به کلینیک های دامپزشکی داخل شهر ارجاع می شوند.

وی با تاکید بر اینکه این نخستین بار است که شهرداری تهران در کنار سمن ها اقدامی مشترک را در راستای دفاع از حقوق حیوانات انجام می دهد، ادامه داد: شهرداری تهران همواره متهم به این بود که سگ ها را می کشد. این در حالی است که طی یک سال اخیر که سازمان های مردم نهاد در ارتباط مستقیم با شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران هستند، به خوبی می بینند که هم در شهر و هم در کوهستان عملیات زنده گیری، درمان، عقیم سازی و رهاسازی سگ ها انجام می شود و خبری ازکشتار سگها نیست.

قدیمی در خصوص اینکه اگر بتوانیم غذای سگ ها را در زیستگاه های طبیعی فراهم کنیم دیگر در فصل سرما و یخبندان شاهد حضور آن ها در سطح شهر نخواهیم بود و مجبور به اجرای عملیات زنده گیری سگ ها در داخل شهر نیستیم، یاد آور شد: بر اساس این رویکرد، در نظر داریم تا در سراسر اسفند ماه بحث آوردن غذای سگ ها به زیستگاه های طبیعی را پیگیری کنیم. البته، این طرح توسط مردم و با حمایت و آموزش سمن ها در کنار شهرداری انجام می شود. 

وی با بیان اینکه ادامه این طرح در دربند و سایر کوهپایه های شهر تهران و رود دره ها ادامه خواهد یافت، اذعان کرد: فاز اول این طرح در کوهستان درکه تا پلنگچال انجام شد و در طول یک هفته ۲۰۰ قلاده سگ زنده گیری و بعد از این زمان کارهای درمانی و قلاده خوردن سگ ها و بازگشت دوباره آن ها به طبیعت و رهاسازی انجام شد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان اینکه فاز بعدی این طرح هفته آینده در دربند انجام می شود، ادامه داد: اگر سگ در فصل سرما غذا داشته باشد، برای تهیه غذا به هیچ عنوان به شهر هجوم نمی آورد.  وقتی در زیستگاه های طبیعی غذای این حیوان را تهیه می کنیم، دیگر نیازی نداریم در شهر عملیاتی برای زنده گیری سگ ها داشته باشیم. این طرح به نوعی مهار از مبدا  و همچنین رعایت حقوق حیوانات است که در این طرح می توانیم به مردم آموزش دهیم که اگر کمکی می خواهند به این حیوان داشته باشند، در زیستگاه طبیعی سگ ها این کار را انجام دهند و این فعالیت کار ما را به عنوان شهرداری که وظیفه کنترل این حیوانات را دارد، سبک تر خواهد کرد.

قدیمی درباره نشان قلاده زرد برای سگ ها و شناسایی آنها توسط مردم گفت: این رنگ طرحی مشترک از سوی ما و NGO های مرتبط بود که نصب GPS  به قلاده ها، قابلیت استفاده برای دوره های بعدی و کنترل جمعیت و سایر کارهای درمانی را نیز در پی خواهد داشت. همچنین حضور ۲۰ دامپزشک از سمن ها بصورت رایگان در این طرح از شاخص های دیگر بوده که این دامپزشکان اعلام آمادگی برای درمان های بعدی را نیز داشته اند.