اسپری و رنگ فحل یاب
اسپری یا رنگ فحل یاب زوفا با استفاده از عمل سوار شدن سایر گاوها بر روی گاو فحل قادر به تشخیص گاوهای فحل می باشد.

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در این روش در صورتی که گاو قبلا به درستی رنگ آمیزی شده باشد، در طی دوره فحلی پس از سوار شدن سایر گاوها رنگ ساییده می‌شود.

بنابراین در این روش پس از رنگ آمیزی در صورتی که رنگ ساییده شده باشد به معنی این است که به احتمال زیاد گاو قبلا فحل شده است و در صورتی که تغییری در رنگ ایجاد نشده باشد به معنی این است که به احتمال زیاد گاو به فحلی برنگشته است.

اسپری یا رنگ فحل یاب زوفا تنها یک فحل یاب ساده نمی‌باشد زیرا به دلیل داشتن تنوع رنگی قادر به گروه بندی گله مانند گروه PG خورده، گروه تلقیح شده، گروه آبستن و غیره می‌باشد. بنابراین در این روش با یک نگاه اجمالی شرایط تولید مثل گله را می‌توان مشاهده نمود. همچنین احتمال اشتباهات کارگری از قبیل تزریق PG به گاوهای آبستنی که بعضا مورد سواری بقیه گاوها قرار گرفته و به اشتباه به عنوان گاو فحل تشخیص داده می‌شوند کمتر خواهد شد.

روش استفاده از اسپری و رنگ فحل‌یاب

قبل از مصرف قوطی را به خوبی تکان دهید. قبل از استفاده محل اسپری تمیز و خشک بوده و موهای شل و کود با دستمال از محل پاک گردد. جهت استفاده یک نوار بر روی استخوان پشتی که طول آن از بالای دم به طول 30 سانتی متر باشد، 3 تا 4 بار به فاصله 20 سانتی متر از پوست بر روی موها اسپری نمایید. حداقل 2 بار در روز صبح و بعد از ظهر رنگ را بررسی و در صورتی که رنک ساییده یا شکسته شده باشد گاو به احتمال زیاد در فحلی می‌باشد. بعد از مصرف اسپری، قوطی را به حالت برعکس نگاه داشته و آنقدر اسپری نمایید تا رنگ خارج نگردد. این کار جهت پاک نمودن خروجی اسپری می‌باشد.

بسته به سیاست دامداری بعد از دوره استراحت بعد از زایمان و یا تزریق PG منجر به تلقیح و یا در گاوهای تازه زا، رنگ اول استفاده می‌گردد. در روزهای بعد رنگ بررسی شود. گاوهایی که رنگشان مخدوش و یا پاک شده در سیکل فحلی بوده و تلقیح می‌شوند سپس رنگ دوم استفاده می‌گردد. صبح و بعد از ظهر بررسی شده در صورتی که رنگ پاک شده بود دوباره تلقیح و رنگ دوم دوباره استفاده گردد. سه هفته بعد از تلقیح اگر بدون تغییر ماند، گاو آبستن است و رنگ سوم استفاده شود. اگر رنگ سوم مخدوش یا پاک شد این گاوها به فحلی برگشته اند و آبستنی با شکست مواجه شده است.

در صورت تمایل می‌توان رنگ چهارم را نیز در گاوهای تازه زا به کار برد.

فواید استفاده از رنگ یا اسپری زوفا:

1- مدیریت باروری گله با رنگ‌های مختلف

2- افزایش درصد فحل یابی

3- بهبود درصد باروری

4- کاهش مصرف دارو و هورمون

5- تشخیص سقط در هر مقطع از دوره باروری

6- کاهش هزینه‌های دامپزشکی

7- کمک به تشخیص Silent heat

8- جلوگیری از اشتباهات کارگری

اسپری و رنگ فحل یاب
اسپری و رنگ فحل یاب
اسپری و رنگ فحل یاب
اسپری و رنگ فحل یاب
اسپری و رنگ فحل یاب