تغذیه طیور و ارزیابی کیفیت خوراک‌های فرموله

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ باتوجه به اینکه صنعت طیور رو به گسترش است مستلزم اینست که این تحقیقات و کارهایی که انجام می‌شود توام با کارهای عملی باشد و باید استاندارد‌ها و کارشناسان دانشگاه بیشتر بر این مساله کار کنند و دامدار را آگاه کنند که اگر غذایی فرموله می‌شود این عمل بر اساس احتیاجات دام است.

به‌طور مثال در یک خانواده پنج نفره آیا نیاز غذایی و میزان استفاده از غذا برای هر پنج نفر یکسان است؟ قطعاً خیر پس هرکدام به میزان نیاز مصرف و احتیاجاتشان باید از غذا استفاده کنند.

حال برای یک جوجه یک‌روزه در جیره‌بندی آیا احتیاجات یک جوجه یک‌روزه با مرغی که ۲ کیلو را روی پا حمل می‌کند یکی خواهد بود؟

مرغدار سنتی این را می‌داند ولی احتیاجاتش را به‌طور کامل نمی‌داند اما از طرف دیگر می‌خواهد باتوجه به اصلاحات ژنتیکی که بر روی این مرغ‌ها انجام شده است توانایی و توانمندی مرغ را بالا ببرد اما هنوز به این نتیجه که باید از دان فرموله استفاده شود نرسیده است.

در چند سال قبل ظرف ۵۵ روز یک مرغ را به وزن دو کیلو ونیم می‌رسانند اما هم‌اکنون به ۴۰ روز کاهش یافته است آیا این کاهش زمان با جیره سنتی مطابقت دارد؟

در واقع ما ژنتیک مرغ را تغییر داده‌ایم تا بتوانیم از توانمندی‌ها و از تمام پتانسیل مرغ استفاده کنیم ازطرف دیگر آیا می‌توانیم با روش‌های سنتی این عملیات را انجام دهیم و احتیاجات مرغ را برآورده کنیم؟

لذا باید اقداماتی را جهت آگاهی مرغداران انجام دهیم. اقداماتی ازقبیل:

1- ارتباط کارشناسان دامپروری با مرغداران و دامپروران نزدیک شود.

2- خود کارشناسان باید از تبحر و مهارت بالا برخوردار باشند. یعنی از تحصیل و دسترسی به اساتید فن استفاده کنند.

بیشتر بدانیم:
نقش تغذیه‌ای پروبایوتیک‌ها در فرمول خوراک مرغ‌های گوشتی
استفاده از اطلاعات ترکیب مواد علوفه‌ای برای فرموله کردن جیره گاو شیری
شیوه نمونه‌برداری از خوراک مرغ‌ها برای آزمایش

فوائد استفاده از خوراک فورموله

ما به‌صورت غریزی احتیاجات غذایی‌مان را از طبیعت دریافت می‌کنیم، مثلا هنگام افت فشار خون ناخودآگاه شیرینی می‌خوریم. زیرا به‌طور غریزی بدن احساس کمبود می‌کند. حیوان نیز احساس کمبود را درک می‌کند و هنگام تغذیه از مواد موجود در طبیعت آن را مرتفع می‌سازد.

وقتی ما سیستم را بسته و صنعتی می‌کنیم درحقیقت موجود را تحت فرمان قرار می‌دهیم و در این صورت باید تمام احتیاجاتش را بدانیم، یعنی بدانیم که این مرغ با این وزن چه مقدار کلسیم، پروتئین، فسفر و مواد اسید آمینه و نیاز دارد.

این بسته را ما معرفی می‌کنیم و تغذیه‌ای موفق‌تر است که در سیستم بسته بسیار متعادل ازنظر کمیت، کیفیت و مبلغ برای مرغدار باشد. مثلا اگر دان پلیت می‌دهیم باید بدانیم طیور در چند روزگی قرار دارد.

هم‌اکنون برای واحد مرغ گوشتی ۳ دوره تعریف شده است و البته بعضی شرکت‌ها ۵ دوره تعریف کرده‌اند که این مناسب‌تر است زیرا زمان را دقیق‌تر درنظر گرفته‌اند هرچه سن مرغ بالا رود میزان انرژی و پروتئین متفاوت می‌گردد درنتیجه به تناسب رشد باید احتیاجات را برآورده کنیم.

استفاده از مواد نامرغوب در فرمول تغذیه دام و طیور

متاسفانه استفاده از مواد اولیه نامطلوب یکی از مشکلات اصلی است. هم‌اکنون کارخانجات مختلفی در زمینه تولید خوراک فعالیت می‌کنند اما این‌ها تا چه حد بر اساس استاندارد جهانی عمل می‌کنند؟

چون غذا بسته است، مرغداران برای اصمینان باید غذا را آنالیز کنند که آنالیز هزینه‌ای برای مرغدار دربر دارد. درنتیجه به کارخانه اعتماد می‌کنند. حال اگر کارخانه از مواد اولیه خوب استفاده نکند اولین ضرر متوجه مرغدار خواهد بود.

بطور مثال مرغدار بر اساس کاتالوگی که برای جوجه تعیین شده می‌داند که جوجه باید ظرف مدت ۴۰ روز به رشد برسد اما عملاً به آن نرسیده است هرچند مدیریت‌های مختلف غیر تغذیه ازجمله: تهویه، دما و بیماری‌ها موثر است.

اما اگر هم شرایط مناسب باشد و بازهم گله به آن رشد نرسید قطعا مشکل از خوراک بوده است و از مهم‌ترین مضرات نیز استفاده از مواد اولیه کپک‌زده است که تاثیر گذاشته و نیز بر روی بافت گوشت، مزه و طعم آن تاثیرگذار است.


گفتگو با مهندس مدائنی سرپرست مرغداری دانشکده فردوسی