مرغ مینا و بیماری خطرناک هموکروماتوز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مرغ‌های مینا پرندگانی نسبتاً مقاوم هستند چه در طبیعت زندگی کند و چه در خانه و اگر تغذیه و اصول محیطی و زیستی برای آنها رعایت شود به‌ندرت مریض می‌شوند، با این حال میناها نیز مستعد بیماری هستند. بیشترین گزارشات بیماری و علت‌های مرگ مرغ مینا از شوک دمایی و بیماری‌های عفونی و باکتریایی است که توسط غذای فاسد و همچنین جذب زیاد آهن توسط بدن پرنده ایجاد می‌شود.

هموکروماتوز چیست؟

هموکروماتوز بیماری جذب سریع و بیش‌ازحد آهن است که بین پرندگان بسیار شایع است و مرغ مینا مستعدترین پرنده در بروز بیماری هموکروماتوز یا جذب آهن سریع و زیاد است.

هموکروماتوز هنگامی رخ می‍دهد که آهن در کبد پرنده بیش از حد جمع شود که جذب بیش از حد آهن، در نهایت به مسمومیت پرنده منجر خواهد شد. در حال حاضر تنها راه درمان هموکروماتوز حجامت می‌باشد، که با ازبین بردن مقدار مشخصی از خون پرنده به کاهش اندازه آهن در جریان خون آن می‌توان کمک کرد.

در حال حاضر درمانی مشخص و اساسی برای جلوگیری از هموکروماتوز وجود ندارد و تنها راه پیشگیری و حذف خوراک‌های آهن‌دار از جیره غذایی مرغ‌های مینا است.

مصرف و تغذیه هر گونه گوشت قرمز برای مرغ‌های مینا مجاز نیست بنابراین از دادن هرگونه گوشت قرمز و احشای حیوانی گوشت قرمز در این رده پرهیز کنید. تاکید می‌کنیم که باید تمام خوراک‌ها و تغذیه‌های آهن‌دار را از رژیم غذایی مرغ مینا حذف کرد. مرغ مینا نیاز به رژیم غذایی با سطح آهن بسیار کم دارد.

پیشگیری از هموکروماتوز (جذب بیش‌ازحد آهن)

چگونه در برابر جذب بیش‌ازحد آهن در مرغ مینا جلوگیری کنیم؟

بعضی از مواد غذایی می‌توانند جذب آهن را کاهش دهند که چای یکی از آنهاست. چای حاوی سطح بالایی از تانن بوده که از جذب آهن جلوگیری می‌کند. دیگر مواد مغذی مهمی که حاوی تانن هستند نیز می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای دفع آهن از بدن مرغ مینا استفاده گردند، بنابراین برای ازدست دادن آهن هنگام تغذیه پرنده بهتر است که چای را با سایر مواد مغذی به پرنده دهید. این مورد ازنظر علمی هنوز تایید نشده است، اما به‌نظر می‌رسد برای پیشگیری و یا کمک به معکوس کردن روند هموکروماتوز (بیماری ذخیره آهن) در گونه‌های خاص مانند مرغ مینا کاربردی باشد.

بیشتر بدانیم:
منع مصرف مرکبات برای مرغ مینا

شیوه استفاده از چای در آب آشامیدنی مرغ مینا

نوع چایی که مصرف می‌کنید حتماً باید چای سیاه باشد و بهترین نوع آن شمال کشور است چراکه این نوع چای در هنگام فرآوری هیچ‌گونه مواد افزودنی ندارد و چایی کاملاً خالص است. مزیت دیگر آن هم قیمت ارزانش است، اما اگر چای شمال در درسترستان نیست می‌توانید از چای‌های تجاری موجود در بازار که عاری از هرگونه عطر مصنوعی هستند نیز استفاده کنید.

استفاده از چای گیاهی سبز توصیه نمی‌شود زیرا چای سبز تانن نداشته پس خاصیت دفع آهن نیز ندارد. ابتدا باید چای را در دم کرده و بگذارید سرد شود و به‌اندازه‌ای به آب نوشیدنی پرنده اضافه کنید که رنگ آب کمی تیره و قهوه‌ای شود. به‌مدت ۱ ماه مداوم این کار را انجام دهید و پس از این دوره به مدت ۱ ماه مصرف چای را قطع کنید. این روش را می‌توان به صورت دوره‌ای و مستمر انجام داد.

هرگز برای تغذیه مرغ مینا از خوراک‌های موجود در بازار که برای طوطی‌سانان مصرف می‌شود استفاده نکنید چراکه غذای طوطی‌سانان حاوی پروپیلن گلیکول بوده که سلامتی مرغ مینا را به‌خطر انداخته و حتی ممکن است باعث مرگ آن شود.

از مصرف میوه‌های بسیار اسیدی مانند مرکبات که سرشار از ویتامین C هستند نیز پرهیز کنید چرا که مرکبات باعث افزایش و جذب سریع‌تر آهن خواهد شد .

نیازی به تغذیه مرغ مینا با غذاهای زنده نمی‌باشد، زیرا غذاهای زنده نیز در صورت مصرف زیاد ممکن است به بیماری ذخیره آهن منجر شود. استفاده از غذاهای آماده مخصوص با نام (پلت مخصوص مرغ مینا) نه (دانه پارس) در جذب ویتامین مورد نیاز برای پرنده کافی می‌باشد.

پلت‌ها شباهت زیادی به دانه پارس دارند اما تفاوت‌های مشهود بسیاری نیز دارند. اول اینکه نسبت به دانه پارس ریزتر است و دوم ترکیبات ویتامینی آن متعادل‌تر و فاقد میزان آهن بالاست و رنگ آن بسیار شفاف‌تر از دانه پارس است. بنابراین حتماً غذای مرغ مینا را از مراکز مخصوص و از برندهای معتبر خریداری نمایید.

منبع: 6019