غذای مناسب مرغ مینا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مرغ مینا پرنده‌ای همه‌چیزخوار است و در طبیعت از مواد غذایی گوناگون مانند حشرات، کرم‌ها، میوه‌ها و جوجه‌های بقیه پرندگان تغذیه می‌کند. حال ببینیم که تغذیه سالم مرغ مینای خانگی چگونه باید باشد.

مینا پرنده‌ای نرم‌خوار است دلیل این نامگذاری این است که مینا از غذاهای نرم تغدیه می‌کند و به مصرف دانه‌ها علاقه‌ای ندارد. در نگهداری این پرنده باید توجه داشته باشید که مرغ مینا در هنگان غذا خوردن کثیف کاری می کند و باید در فاصله های زمانی مختلف پرنده را (البته بدون استفاده از شامپو) شستشو کرد.

مضرات مصرف پلت برای مرغ مینا

پلت از پودر کردن دانه‌ها و غلات و... به‌علاوه برخی ضایعات (البته به‌طور اشتباهی نه عمدی و در بعضی موارد) و مخلوط کردن آنها باهم تشکیل شده که در اثر فشار به شکل استوانه‌ای درمی‌آید. این ماده غذایی دارای انرژی بالای غذایی بوده و سرشار از آهن، همانطور که می‌دانید آهن برای مرغ مینا سم است. مصرف پلت باعث می‌شود که پرنده در طولانی مدت به کبد چرب دچار شود و از طرف دیگر آهن درون اندام‌های داخلی بدن مرغ مینا جمع شده و زمینه‌ساز مشکلات زیادی خواهد بود.

غذای مرغ مینای خانگی

برای مصرف مینای خانگی می‌توانید از میوه‌های نرم و برخی از غذاها مانند سینه مرغ پخته بدون نمک و ادویه استفاده کنید. یکی از میوه‌هایی که مینا به آن علاقه داشته و همیشه در دسترس است سیب می‌باشد البته همیشه قبل از مصرف حتماً دانه‌های آنرا خارج کنید، انگور نیز مورد علاقه اوست اما پرنده را به بیماری ذخیره آهن یا هموکروماتوز حساس می‌کند و مرکبات و میوه‌هایی که ویتامین C بالایی دارند مانند کیوی، موجب افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش شده و نباید به‌طور روزمره استفاده شوند.

برای تغذیه مینا میوه‌هایی نظیر سیب، گلابی، موز، انگور (کم)، انجیر، توت سفید، خیار و سبزیجاتی مانند کاهو مناسب هستند. مصرف میوه‌های خشک نیز مناسب است.

مینا از خوردن سبزیجاتی مثل سیب‌زمینی پخته، گوجه فرنگی پخته، نخودفرنگی به میزان کم، ذرت، برنج و ماکارونی پخته نیز لذت می‌برد. گاهی می‌توانید پنیر سفید بدون نمک رنده شده و بعنوان خوراک استفاده کنید، سفیده تخم‌مرغ آب‌پز نیز برای مصرف پرنده‌ها توصیه شده است. بهترین منبع تامین پروتئین پرنده به جای مصرف حشرات، گوشت سفید، تخم‌مرغ پخته و لوبیاست.

غذاهای تجاری مختلفی هم وجود دارند که تمام مواد موردنیاز مرغ مینا را دارا بوده و مصرف آنها راحت‌تر است.

همیشه آب تمییز و تازه در اختیار پرنده بگذارید. آب خوردن مینا به این صورت است که نوک خود را عمیقاً در آب فرو کرده و سپس با بالا گرفتن آب وارد نای می‌کند، پس ظرف آب باید کاملاً پر باشد. 

تغییر رژیم غذایی مرغ مینا

برای تغییر رژیم غذای مینا، روند تغییر باید تدریجی باشد، به‌طور مثال مینایی که چند سال به خوردن پلت عادت کرده است به سادگی غذای جدید را نمی‌پذیرد، باید غذای جدید را به‌صورت تدریجی به خوراک او اضافه کرده و اگر علاقه‌مند به خوردن برخی از آنها نبود اصراری به تغذیه آن نداشته باشید. باید با صبر و حوصله رژیم غذایی پرنده را تغییر دهید ممکن است این پروسه یک ماه طول بکشد.

توجه: مصرف میوه تازه برای مرغ مینا بسیار مفید است.

غذاهای ممنوعه برای مرغ مینا

غذاهای سرخ شده و روغن‌دار، غذاهای ادویه‌دار، چیپس و پفک به‌طور کلی خوراکی‌های صنعتی انسان‌ها، مصرف نان و برنج به مقدار زیاد و هرچیز چرب، ادویه‌دار و حاوی ویتامین C زیاد.

آیا مرغ مینا به مصرف ویتامین‌ها نیاز دارد؟

اگر از غذای بسته‌بندی شده استفاده می‌کنید در صورتی که در ترکیبات آن ویتامین باشد نیازی نیست که به پرنده ویتامین بدهید، هنگامی مصرف ویتامین برای مینا ضروری است که بدانید جیره غذایی او ویتامین کافی را دارا نیست، و برای آگاهی ازین مورد حتماً با دامپزشک مشورت کنید زیرا مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها نیز می‌تواند مسمومیت‌زا باشد.