مولتی آنزیم در خوراک طیور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ مولتی آنزیم تشکیل شده از چند آنزیم که مواد غیرقابل جذب توسط پرنده رو به اشکالی که جوجه بتواند براحتی جذب وموجب بهبود ضریب تبدیل شود.

آنزیم و تاثیر آن در سیستم گوارشی طیور 

خوراک طیور از چندین ماده خام نظیر پروتئین‌ها، چربی‌ها و هیدرات‌ها تشکیل شده است که سیستم گوارش طیور قادر به جذب کامل چنین موادی نخواهد بود. یعنی تمام موادی که بعنوان منابع انرژی و غدایی در جیره به کار برده شدند بطور کامل مورد استفاده بدن طیور واقع نگردیده و مقدار زیادی از آنها بدون هضم و جذب کامل از بدن پرنده دفع می‌شود.

همچنین قسمت‌های غیرقابل تجزیه مواد گیاهی موسوم به NSPها با ایجاد چسبندگی در داخل روده موجب حرکت آهسته مواد غذایی در داخل دستگاه گوارشی شده که منجر به بی‌اشتهایی و بی‌میلی مرغ نسبت به مصرف غذا می‌گردد  و از طرف دیگر با افزایش دادن تجمع باکتری‌هایی در روده کوچک پرنده باعث رقابت جهت مصرف مواد مغذی و همچنین زمینه‌سازی شروع بیماری‌های طیور از جمله آنتریت یا ورم روده می‌گردد.

متخصصین مواد غذایی جهت رفع این مشکلات استفاده از آنزیم‌ها را در فرمول غذایی طیور توصیه می‌نمایند. آنزیم‌ها مواد پروتئینی هستند که هر کدام روی مواد اولیه تاثیر می‌گذارند و آنها را به مولکول‌های کوچک‌تر قابل هضم و جذب بیشتر تبدیل می‌کند.

ترکیبات شیمیایی مولتی آنزیم

مولتی آنزیم  با مجموعه‌ای از آنزیم‌های مختلف توانایی اثر بر روی ترکیبات مختلف جیره را دارا می‌باشد و در نتیجه با مصرف مولتی آنزیم می‌توان از بروز مسائل و مشکلات ذکر شده جلوگیری کند که معمولاً شامل : - گلوکاناز - زایلاناز - کمپلکس سلولاز (همی‌سلولاز...) - پروتناز و - آمیلاز و... می‌باشد.

تاثیرات استفاده از مولتی آنزیم 

1- صرفه‌جویی در مصرف کلی غذا

2- بهبود ضریب تبدیل خوراک

3- افزایش بهره‌وری پروتئین‌ها وچربی‌ها

4- افزایش یکنواختی در سطح گله

5- افزایش کیفیت لاشه

6- افزایش کیفیت اسکلت و استخوان‌ها

7- کاهش رطوبت بستر و کاهش احتمال درگیری گله به کوکسیدیوز

8- افزایش هضم مواد فیبری

9- استفاده از مواد مانند جو یولاف و چاودار در جیره

10- افزایش بهره‌وری از فسفر و کلسیم

بیشتر بدانیم:
بیماری آنتریت نکروتیک (Necrotic enteritis) در پرندگان

NSP چیست؟

NSPها پلی‌ساکارید‌های غیرنشاسته‌ای هستند که تقریباً در تمام مواد اولیه مورد استفاده در خوراک طیور وجود دارند. این مواد سبب مشکلات فراوانی در دستگاه گوارش طیور شده و ارزش غذایی را به لحاظ هضم و جذب پایین می‌آورند.

مهمترین معضلات  NSP‌ها عبارتند از:

1- افزایش ویسکوزیته محتویات روده

2- مرطوب شدن بستر به علت تسریع در عبور مواد غذایی از روده

3- برهم زدن تعادل فلور میکروبی روده

4- کاهش رشد و افزایش ضریب تبدیل غذایی

چرا آنزیم‌های NSP می‌تواند راه‌حل اقتصادی کردن جیره باشد؟

دستگاه گوارش طیور آنزیم‌هایی که بتواند پلی‌ساکارید‌های غیرنشاسته‌ای NSP را تجزیه کند در اختیار ندارند. بنابر این انرژی موجود در NSP برای طیور غیرقابل استفاده می‌باشد. برای مثال انرژی خام موجودر در پلی‌ساکارید‌های غیرنشاسته‌ای ذرت حدود 500 کیلوکالری بر کیلوگرم و در سویا 1800 کیلوکالری بر کیلوگرم می‌باشد که این میزان انرژی در صورت عدم استفاده از آنزیم‌های هضم‌کننده NSP‌ها از دسترس طیور خارج می‌شود.

منبع: صباگستر فرزانگان