اسنت ال، راهکاری بهینه برای حداکثر سودآوری مرغداری

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسنت ال (Escent L) محلولی است نوآورانه ضداسترس، غیرفعال‌کننده سموم و احیاکننده اندام‌های داخلی.

استرس، پویا و پیچیده

در پرورش تجاری پرندگان با بهره جستن از انتخاب نژاد (بهبود ژنتیکی)، بهینه‌سازی تغذیه‌ای و همچنین با استفاده از افزودنی‌های خوراک، پیشرفت‌های قابل توجهی در مقاومت طیور در مواجهه با بیماری و تنش‌ها، با هدف رسیدن به عملکرد مطلوب و سلامتی انجام گرفته است.

اما در این میان، استرس همچنان به عنوان مهمترین عامل در هر سیستم پرورشی باقی مانده و تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر سودآوری نهایی و کیفیت گوشت دارد. پرندگان از مقاومت طبیعی و ایمنی محدود علیه جایگزینی یا عفونت ناشی از میکروارگانیسم‌های بالقوه بیماری‌زا یا دیگر اجزای سمی برخوردار هستند. در پرورش مدرن ماکیان، از راهکارهای خوراکی و آشامیدنی برای مهار استرس‌های اختصاصی و غیراختصاصی، راحت و قابل اجرا می‌باشد.

منابع استرس:

1. سموم قارچی چندگانه، سموم پنهان و اندوتوکسین‌های غیرقابل شناسایی:

سموم قارچی، کارایی اندام‌هایی مانند کبد و کلیه‌ها را کاهش می‌دهند. کبد اندام اصلی سم‌زداست که در کنار فعالیت‌های متابولیک خود، وظیفه پاکسازی و سم‌زدایی سموم قارچی موجود در خوراک، سموم روده‌ای (تولید شده به وسیله باکتری‌ها که معمولاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرند) و نیز برخی دیگر از آلودگی‌ها را برعهده دارد.

در طبیعت بیش از 400 گونه از سموم قارچی شناسایی شده‌اند که هرکدام دارای ساختار شیمیایی و اثرات مختلف بر دام‌ها می‌باشند. امروزه تنها 30 نوع از سموم قارچی با روش‌های آزمایشگاهی قابل تشخیص و اندازه‌گیری می‌باشد. نمونه‌برداری برای آنالیز سموم قارچی، بسیار دشوار بوده و منبع مهمی از داده‌های گمراه‌کننده و اشتباهات هستند. آلودگی چندگانه سموم قارچی در خوراک می‌تواند با اثر هم‌افزایی، سبب افزایش تأثیر منفی بر عملکرد و سلامتی حیوان شود. آلودگی با سموم قارچی می‌تواند در اشکال کونژوگه یا پنهان روی دهند. بنابراین به سبب ناهمگنی و پیچیدگی آلاینده‌های خوراک، پیشگیری عنصری کلیدی برای کاهش زیان‌های اقتصادی پرورش‌دهندگان می‌باشد.

2. بیماری‌های دیرینه و نوپدید:

بیماری‌ها دغدغه اصلی در پرورش متراکم حیوانات به حساب می‌آیند. سموم قارچی اثر منفی چشمگیری بر مکانیسم‌های دفاعی و سامانه ایمنی طیور دارند.

3. بیماری‌های روده‌ای:

آنتریت باکتریایی – دیس باکتریوزیس

افزایش شیوع آنتریت نکروتیک تخت بالینی و دیس باکتریوزیس، چالش‌های بسیار عمده‌ای در پرورش نوین و عاری از محرک‌های رشد آنتی‌بیوتیکی ماکیان هستند.

سم قارچی دی‌اکسی نیوالنول (DON)، عامل مستعدکننده‌ای برای بروز آنترین نکروتیک در نیمچه‌های گوشتی است. آنتریت نکروتیک (NE) تحت بالینی یک بیماری روده‌ای بسیار مهم به لحاظ اقتصادی می‌باشد. این بیماری توسط باکتری بی‌هوازی گرم مثبت کلستریدیوم پرفرنژنس ایجاد می‌گردد.

مایکوتوکسین فوزاریوم دی‌اکسی نیوالنول (DON) یک آلوده‌کننده‌ی معمول خوراک است به سلول‌های پوششی روده یا/و اتصالات بین سلولی آنها آسیب رسانده و متعاقباً نشت پروتئین را القا نماید (2008، Girish and Smith) و بنابراین می‌تواند با این مکانیسم عامل مستعدکننده‌ای برای آنتریت نکروتیک باشد.

بیشتر بدانیم:

بیماری آنتریت نکروتیک (Necrotic enteritis) در پرندگان

دیسباکتریوزیس (Dysbacteriosis) چیست؟

راه‌حل‌هایی برای استرس، بیماری‌ها و تغذیه طیور

4. استرس اکسیداتیو:

سموم قارچی ازجمله عوامل استرس‌زایی هستند که دارای اثر منفی بر موازنه پرواکسیدان و آنتی‌اکسیدان در بدن، به ویژه در سلول‌ها بوده و همچنین می‌تواند گونه‌های اکسیژن فعال را از توازن خارج نمایند.

این امر ممکن است به شرایطی منجر گردد که پرنده قادر به سم‌زدایی سریع این محصولات نباشد و به استرس اکسیداتیو بیانجامد.

چالش‌هایی این‌چنین گسترده، نیازمند رهیافتی تلفیقی برای حفظ و بهبود کل شرایط پرورش می‌باشد.

راه‌حلی از طریق آب آشامیدنی:

در جوجه‌هایی که از اختلالات ناشی از بیماری‌ها رنج می‌برند مصرف خوراک کاهش می‌یابد درحالی که مصرف آب آنها حفظ می‌شود.

کاهش معنادار اشتها و مصرف خوراک، پیامدهای شدیدی بر شرایط کلی پرنده دارد، به‌طور کلی تأمین ناکافی و جذب نامناسب مواد مغذی باعث برهم خوردن شرایط کلی پرنده می‌شود، همچنین تأمین نامنظم مواد مغذی در دستگاه گوارش تأثیر منفی بر روی میکروفلور روده، یکپارچگی روده و عملکرد پرنده خواهد گذاشت. آب آشامیدنی در ارائه یک محیط مناسب، جهت مصرف مکمل‌ها و افزودنی‌ها برای غلبه بر دوره‌های تنش، بهبود سریعتر بیماری و محدود شدن دوره‌های کاهش مصرف خوراک، نقش مهمی دارد. مصرف افزودنی‌ها از طریق آب آشامیدنی بسیار علمی و آسان می‌باشد. درمان از طریق آب آشامیدنی راهکاری انعطاف‌پذیر به لحاظ زمانی و کاربردی است.

اسنت ال:

محصولی با طراحی ویژه برای مصرف در آب آشامیدنی است، که مترادف با انعطاف‌پذیری، سودآوری و شعاع عمل گسترده است. اسنت ال استرس ناشی از مشکلات را کاهش داده و بر آن غلبه می‌کند. این محصول، با داشتن ویژگی‌های زیر قادر به انجام این عمل است:

• اثر مدری

• تقویت‌کننده کبد، افزایش دفع متابولیت‌های مضر

• سم‌زدای قوی

• پشتیبانی از پاسخ ایمنی

• بهبود مصرف آب

اسنت ال محلول نوآورانه ضد استرس، غیرفعال‌کننده سموم، احیاکننده اندام‌های داخلی، ترکیبی از عصاره مخمر، فرآورده‌های تخمیری مخمر (ساکارومیس سرویسیا) با ترکیبات زیست فعال، شلاته‌کننده‌ها، منابع انرژی، مواد معدنی، عصاره‌های گیاهی و اسیدهای آلی است.

بنابراین اسنت ال با تأمین مواد مغذی و ترکیبات حمایتی اثرات منفی حاصل از پرهیز مصرف خوراک بر متابولیسم و میکروفلور را برطرف می‌نماید.

مزایای اسنت ال:

• تأمین عصاره تخمیری که به واسطه آن دامنه وسیعی از مواد مغذی بسیار سودمند و با قابلیت جذب بالا به حیوان ارائه می‌نماید (ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، انرژی)

• فراهم‌کننده محیطی عالی برای رشد باکتری‌های سودمند

• حفظ محیط ایدی روده

• کمک به تحریک تخمیر مناسب و درنتیجه حذف سموم ناشی از سوء تخمیر در روده

• سم‌زدایی سموم قارچی به روش تبدیل زیستی و جذب (گسترده عمل وسیع و شدیداً کارآمد در محیط اسیدی)

• کاهش سرکوب ایمنی

• افزایش مقاومت حیوان دربرابر بیماری و بهبود سامانه دفاعی

• کاهش اثرات منفی تنش اکسیداتیو

• کاهش دوره نقاهت

• بهبود عملکرد تحت شرایط تندرستی و بیماری از جنبه ضریب تبدیل غذایی، یکنواختی و شاخص تولید

اسنت ال محصولی بی‌خطر برای کاربر، حیوان، و محیط است. همچنین یک غیرخورنده، آلی، زیست تجزیه شونده، پایدار و سوسپانسیونی محلول در آب است. این محلول در موقعیت‌هایی که پرندگان تحت تنش، مصرف خوراکشان کاهش یافته اما مصرف آب در آنها ادامه دارد، ایده‌آل می‌باشد.

شیوه مصرف اسنت ال:

درمان با اسنت ال می‌تواند در همه موارد بالینی، مسمومیت با سموم قارچی و نیز پیشگری از وقوع آنها، همچنین در شرایط استرس، بیماری شدید، سرکوب ایمنی یا هرزمان که عملکرد حیوان دچار افت شده است، آغاز گردد.

توصیه مصرف:

شرایط مقدار مصرف
(میلی‌لیتر/لیتر)
دوره مصرف
مصرف پیوسته 0.25 – 0.5 ــــ
پیشگیری 0.5 - 1 5 الی 7 روز
تحت شرایط استرس 1 حداقل 5 روز
درمان مسمومیت سموم قارچی 1 حداقل 7 روز
هفته اول و آخر تولید 0.5 - 1 حداقل 5 روز
قبل و بعد از دوره واکسیناسیون 0.5 - 1 حداقل 5 روز
تنش گرمایی 1 حداقل 5 روز

تولیدکننده: شرکت اینوواد بلژیک

شرکت جوانه خراسان