اهمیت تراکم در مرغداری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تراکم مناسب گله در یکنواختی و رشد مناسب آن تأثیر قاطع دارد. تعداد جوجه در واحد سطح بستگی به وزن و جثه آن‌ها دارد.

نیازهای پرورش طیور را بیابید.

به عنوان یک فرمول عملی و کلی سعی کنید در هر زمان در هر مترمربع بیش از 20 کیلوگرم وزن زنده نداشته باشید. به این ترتیب می‌توانید در هفته های اول 30 قطعه جوجه در مترمربع داشته باشید و به تدریج با کاهش تراکم آن را در زمان فروش به 8- 7 قطعه در مترمربع برسانید.

به هر شکل در زمان کشتار، وزن زنده در واحد سطح (مترمربع) باید زیر 20 کیلو باشد. عامل دیگر گرمای سالن است. در صورت عدم کنترل گرما در سالن، تراکم گله باز هم باید کمتر شود. این نکته بخصوص در فصول گرم باید مورد توجه باشد.

بیشتر بدانیم:

تغذیه مرغ‌های گوشتی در استرس گرمایی‌

مدیریت گله‌های تخمگذار در مناطق گرم

عوامل ایجاد کننده اختلالات حرکتی در پرندگان (بخش اول)

هرچه جمعیت گله بیشتر باشد از بهره‌وری آن کاسته می‌شود. بهترین عملکرد را سالن‌ها و گروه‌های 2500 قطعه‌ای دارند. گفته‌اند هر 100 قطعه مرغ که به این رقم افزوده شود، وزن پرنده در پایان دوره به طور متوسط 30 گرم از وزن پرنده در گروه 2500 قطعه‌‌‌ای کمتر خواهد شد.

اما فاکتور مهم دیگر این است که به لحاظ اقتصادی، بازدهی نهایی گروه 2500 قطعه‌ای با توجه به میزان انرژی و امکانات صرف شده، پائین است و در نتیجه علی‌رغم این که قدرمطلق بهره‌وری در گروه 2500 قطعه‌ای بالاتر است، ارزش افزوده نهایی در جمعیت 10000 قطعه‌ای بیشتر است. به عبارت دیگر سود گله کوچک‌تر به ازای هر قطعه بیشتر است ولی مجموع سود در گله بزرگ‌تر (نه به ازای هر قطعه بلکه به ازای کل گله) به صرفه‌تر و اقتصادی‌تر است.

برای مطالعه بخش‌های دیگر این مقاله کلیک کنید: آموزش راه‌اندازی مرغداری

نوشته شده توسط دکتر محمد امین مروتی