گرم‌کننده‌های خورشیدی کم‌هزینه و موثر برای مزارع پرورش طیور

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ محققان در ایالات متحده یک گرم‌کن خورشیدی کاربردی برای مزارع پرورش مرغ ایجاد کرده‌اند که نسبت به استفاده از سیستم مبتنی بر فلز، بسیار ارزان‌تر است.

به گزارش بخش بین‌الملل نشریه دنیای کشت و صنعت از سایت poultryworld این تحقیق به دنبال توسعه و آزمایش یک گرم‌کننده خورشیدی ارزان‌قیمت با استفاده از یک پنل خورشیدی ساخته شده از ورق‌های پلاستیکی سیاه است که با نور خورشید گرم می‌شود. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل برای درک این مساله بود که چگونه پلاستیک خنک‌کننده، نور در شب فراهم می‌کند و می‌تواند در خنک‌سازی شبانه مزرعه پرورش مرغ، کمک کند

پنل پالس خورشیدی (pTSC) توانست انرژی خورشیدی را به‌خوبی کنترل و هوا را در مزرعه پرورش بوقلمون گرم کند.

هوا در داخل که با سطح منوکسید کربن و دی‌اکسیدکربن اندازه‌گیری می‌شود، با استفاده از pTSC بهبود یافت. همچنین عملکرد پرنده را نیز کمی بهبود بخشید این احتمالاً به‌دلیل افزایش موش‌های تهویه نسبت به خانه‌ای است که تنها با پروپان گرم می‌شود.

بیشتر بدانیم:
تأثیر دمای هوا روی مرغ گوشتی

کیفیت هوا و تهویه در سالن‌های پرورش مرغ گوشتی
اثرات دمای بالا بر سیستم ایمنی و شاخص‌های تعیین آن در جوجه‌های گوشتی

PTSC در خنک‌سازی شبانه به‌دلیل پوشش ابر و رطوبت نسبی بالا موثر نبود، یک ماده خشک‌کننده در سیستم pTSC برای کاهش رطوبت گنجانده شد، اما نتیجه خوبی نداشت.

دو شکل از ورقه‌های پلاستیکی سیاه برای ساخت pTSC پلاستیک پاند لینیر (plastic pond linear) و لندسکیپ فیریک (landscape fabric) مصرف و با یک سیستم مبتنی بر فلز (mnTSC) مقایسه شد.

طبق مطالعات دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، که از سوی انجمن مرغ و تخم‌مرغ ایالات متحده تأمین مالی شده است لندسکیپ فبریک در افزایش دما و بازدهی بهتر از دو ماده دیگر TSC عمل کرد.

لندسکیپ فبریک به‌نظر می‌رسد یک ماده مقرون به‌صرفه برای ساخت یک pTSC بوده و برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی بسیار کارآمد است. از آنجایی که یک pTSC تنها هنگام تابش نور خورشید گرما را فراهم می‌کند، هنگامی که pTSC کار نمی‌کند. از دیگر منابع گرما باید در یک مزرعه پرورش مرغ استفاده شود.

هزینه ساخت pTSC تقریباً یک سوم هزینه ساخت MTSC است که مصرف آن را در صنعت طیور کاربردی‌تر می‌کند.


منبع: نشریه دنیای کشت و صنعت