شیوه های اجرایی حذف گله آلوده

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ابتدا با شیوه مناسب باید کلیه طیور موجود را حتی المقدور داخل سالن از بین برد. شیوه کشتن طیور با توجه به تعداد موجود گله صورت می گیرد. در مورد طیور بومی و تعداد کم با جابجایی کردن می توان پرنده ها را کشت. در مقیاس بیشتر می توان از گاز CO2 و یا گاز خروجی از موتورهای احتراقی و همچنین ازفنوباربیتال سدیم استفاده کرد.

- استفاده از گاز حاصل از مخلوط فرمالین با پرمنگات: به نسبت 1:2 (20 گرم پرمنگنات + 40 سی سی فرمالین) همزمان با افزایش دما و رطوبت سالن و جمع کردن جوجه ها در محوطه ای محدود در داخل سالن ، اقدام گردد.

- گاز co2 به میزان 17/5 کیلوگرم در یک هزار متر مربع در مدت زمان 30 دقیقه ، محیط را اشباع و در مدت زمان 15 دقیقه ، مرگ طیور را به دنبال دارد.

- فنوربیتال سدیم (80 میلی گرم در 55 میلی لیتر) در طی چهار ساعت باعث عدم هشیاری شده و با قرار دادن در کیسه های پلاستیکی خفه می شوند.

2. در حین کشتار گله به منظور جلوگیری از پراکنده شدن ضایعات ، تمام درها و پنجره هاباید مسدود و تهویه ها خاموش باشند.

3. از دسترسی پرندگان وحشی و جانوران موذی به فارم ها و همچنین حیواناتی نظیر سگ ، گربه ، و.. در حین عملیات باید جلوگیری شود.

4. از بین بردن موثر و فوری کلیه موادی که قابل ضدعفونی کردن نیستند ، از قبیل پرنده های مرده ، تخم مرغ ، بستر ، کود ، لاشه های تازه و منجمد وسایل و ابزار ، پس از قراردادن آنها در کیسه های پلاستیکی غیر قابل نفوذ ضروری است.

5. از بین بردن ضایعات با شیوه های دفن کردن ، کمپوست کردن و یا سوزاندن صورت می گیرد. بهترین شیوه برای کود ، بستر و دان کمپوست کردن به همراه هیدروکسید کلسیم ( آهک  زنده ) است. قبل از جابجایی کود و دان جهت کمپوست یا دفن کردن باید سطح بستر را ضد عفونی کرد و آنها را در کیسه های پلاستیکی غیر قابل نفوذ قرار داد ، ارزانترین شیوه برای معدوم نمودن و امحاء لاشه طیور ، دفن کردن آنها پس از قراردادن درکیسه پلاستیکی غیر قابل نفوذ در عمق حداقل 2/5 متری از سطح زمین و حداقل یک متر بالاتر از سطح آب می باشد. در این خصوص حداقل حمل و نقل باید انجام شده و در نزدیکترین فاصله به آشیانه ها و در داخل مرغداری دفن شوند. بدیهی است برای لایه زیر لاشه ها و لابلای لاشه ها از آهک زنده استفاده می شود. بعد از دفن یا کمپوست ، مواد دفعی باید به گونه ای پوشانده شود که هیچ حیوانی اعم از پرندگان ، سگ و... به آن دسترسی نداشته باشد. در صورت امکان سوزاندن لاشه ها نیز در گودالهای حفر شده صورت گیرد.

6. بستر و دان کمپوست شده حداقل تا 60 روز و لاشه های دفن شده حداقل 4 ماه دستکاری نشود.

7. پس از دفن لاشه ها و دیگر وسایل غیرقابل ضدعفونی ، مثل لوازم کاغذی و چوبی ، همچنین کمپوست کردن بستر ، بایستی شستشو و ضدعفونی کردن ، برس زدن ، شستشو با مواد پاک کننده به منظور حذف مواد آلی از سطوح آشیانه ، لوازم و وسایل نقلیه انجام شود. توجه ویژ ای به رفع آلودگی سالن از بستر مبذول گردد. به خاطر داشته باشید که ویرووس آنفولوآنزا 35 روز در 4 درجه سانتیگراد و 104 روز در کود زنده می ماند.

8. ویروس آنفلوآنزا ممکن است از طریق لباس ، کفش ، قفس حمل طیور ، شانه تخم مرغ و یا کیسه دان منتقل شود لذا وسایل فوق باید ضدعفونی شود و در صورتیکه قابل ضدعفونی نیست معدوم شود.

9. استفاده از ضدعفونی کننده های موثر به شکل آئروسل ، به ویژه برای ضدعفونی کردن لوازم برقی باید از گاز فرمالئید استفاده شود.

10. در واحدهای تخمگذار و گوشتی در صورت امکان نسبت به برقراری سیستم قرنطینه و دوش برای پرسنل اقدام نمائید. در صورت عدم استفادهاز دوش ، تعویض کامل لباس و کفش و استفاده از کلاه و ماسک الزامی گردد. این مورد در خصوص دامپزشکان و گروه های واکسیناسیون با دقت و شدت بیشتری اعمال شود.

11. در صورت عدم برقراری سیستم دوش ، از کلیه کارگران شاغل در واحد خواسته شود در پایان روز و یا قبل از شروع کار در منزل دوش بگیرند.

12. از کلیه پرسنل شاغل تعهدی مبنی بر عدم نگهداری مرغ بومی ، زینتی و یا هر نوع پرنده دیگر در منزل اخذ شود و نیز در صورت امکان از محل سکونت آنان بازدید به عمل آید.

13. برای هر سالن باید کارگری جداگانه در نظر گرفته شود و از تردد افراد بین سالنها به ویژه در زمان وقوع تلفات جدا جلوگیری شود.

14. در ورودی فارم و نیز هر سالن حوضچه ای جهت ضدعفونی چکمه ها و نیز ظرفی مخصوص ضدعفونی دست ها تعیین گردد.

15. ورود کلیه کامیونها پس از حوضچه ضدعفونی صورت گیرد ، به شکلی که چرخ ها به طور کامل ضدعفونی شود و دیوارهای بیرونی کامیون نیز ضدعفونی گردد.

16. حتی المقدور از نگهداری گله در چند سن خودداری و فاصله مناسب بین دو جوجه ریزی نیز رعایت شود.

17. در اولین فرصت نسبت به آزمایش میکروبی اب مصرفی اقدام و سپس هر 6 ماه یک بار تکرار شود تا از سلامت آب اطمینان حاصل گردد. ورود باکتری ها از طریق آب یا هر عامل دیگر زمینه تکثیر ویروسها نیز فراهم می گردد. در صورت آلوده بودن آب یا هر عامل دیگر زمینه تکثیر ویروسها را نیز فراهم می نماید. در صورت آلوده بودن آب با مشورت کارشناس مربوط رفع نقص شود.

18. کلیه ورود و خروج ها ثبت شود تا امکان ردیابی عامل انتقال دهنده میسر گردد.

19. کلیه اقدامات از جمله واکسیناسیون ، نوع واکسن ، شماره بچ واکسن و نام افراد واکسیناتور در دفتر ویژ ای یادداشت شود.

سایر اقدامات جهت حذف گله آلوده طیور

- اکیپ مذکور باید از وسایل محافظت کننده مثل ماسک های تنفسی ، عینک ، لباس سرتاسری ، دستکش و چکمه لاستیکی استفاده کند و لوازم و وسایل در صورت آلودگی شدید معدوم شوند ، در غیر این صورت در پایان عملیات ضد عفونی شود.

- تعویض کامل پوشش کلیه افراد اعم از اکیپ و پرسنل فارم همراه با شستشوی مناطقی از بدن که فاقد پوشش می باشد به وسیله آب و مواد ضدعفونی و پاک کننده در محل فارم و دوش گرفتن افراد مذبور در اولین فرصت ممکن انجام پذیرد.

- ضدعفونی وسیله نقلیه مرغدار ، اکیپ و سایر خودروهای وارد شده به فارم.-ضدعفونی خانه های کارگری ، دفاتر فارم و..

- تهیه صورت جلسه مربوط به معدوم سازی و دفن لاشه و ضایعات آن به طور کامل (مطابق با الگوی موجود )

- اخذ تعهد کتبی مبنی بر عدم تماس کلیه افرادی که در تماس با فارم آلوده بوده اند: حداقل به مدت 3 روز با کلیه واحدهای غیر آلوده مرتبط با صنعت طیور.