کلسیم، منیزیم، فسفر به همراه دکستروز HIPRACAL-FM

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ محلول تزریقی کلسیم، منیزیم، فسفر به همراه دکستروز HIPRACAL-FM موثرترین ترکیب در کنترل و پیشگیری از فلجی و کتوز بعد از زایمان در گاو می‌باشد.

نوع دارو: محلول تزریقی

ترکیب: هر میلی‌لیتر حاوی ترکیبات ذیل می باشد:

گلوکونات کلسیم: ۱۷۵ میلی‌گرم

کلراید منیزیوم: ۲۱/۹ میلی‌گرم

هیپوفسفیت سدیم: ۴۰/۵ میلی‌گرم

مونوهیدرات دکستروز: ۱۰۰ میلی‌گرم 

اسید بوریک: ۳۵/۸ میلی‌گرم

خواص دارویی HIPRACAL-FM

این دارو حاوی مواد موثره شامل کلسیم، فسفر، منیزیوم و دکستروز می‌باشد که در درمان پارزی بعد از زایمان و سایر بیماری‌ها که بدنبال هیپوکلسمی و هیپومنیزمی در گاو رخ می‌دهد کاربرد دارد.

وجود این یون‌های مختلف به همراه دکستروز باعث درمان حیوانات مبتلا به تتانی، فلجی و تب شیر شده، بخصوص در موارد هیپومنیزمی وکتوز نیز این دارو تجویز می‌گردد.

داروی مشابه:
دکستروز + کلسیم، منیزیم، فسفر (کلسی گلوکوجت)

مکانیسم اثر

کلسیم و اسیدبوریک تشکیل بوروگلوكونات را می‌دهند که باعث افزایش حلالیت گلوکونات کلسیم می‌شود که درنتیجه می‌توان محلول را متراکم‌تر تهیه نمود. کلسیم منیزیوم و فسفر از مواد معدنی و الکترولیت‌های ضروری بدن هستند و در استخوان‌ها و دندان وجود دارند. ۹۹% کلسیم بدن در اسکلت وجود دارد.

- کلسیم در متابولیسم استخوان، انعقاد خون و فعال نمودن آنزیم‌های بدن نقش دارد. کلسیم در غشاء سلول به لسیتین متصل شده و در نفوذپذیری غشاء نقش داشته و ورود مواد غذایی به داخل سلول را تنظیم می‌کند. کلسیم در تحریک انقباضات عضلانی، تنظیم و انتقال ایمپالس‌های عصبی، جذب ویتامین  B12در روده و غشاء سلول نقش دارد.

- منیزیوم کوفاکتور بسیاری از آنزیم‌های بدن می‌باشد و در انتقال فسفات، انقباض عضلات و انتقال عصبی نقش دارد. یکی از مهمترین آنزیم‌هایی که در داخل سلول توسط منیزیم فعال می‌شود، آنزيم ATPase است که نقش بسیار مهمی در کلیه واکنش‌های متابولیکی دارد.

چون منیزیوم به مقدار زیاد ازطریق شیر طی دوره بحرانی بعد از زایمان دفع می‌شود، گاو در طی شیردهی نسبت به هیپومنیزمی بسیار حساس بوده و هیپومنیزمی مزمن در بروز فلجی گاو بسیار موثر است.

- فسفر نقش مهمی در استخوان، متابولیسم کربوهیدرات و چربی داشته و جزء اصلی فسفولیپید بافت‌ها می‌باشد. این ماده در بافت عصبی به وفور وجود دارد. فسفر در کروماتین نوکلئوپروتئین‌های سلول و فسفوپروتئین‌ها مانند کازئین وجود دارد و در تنظیم تعادل اسید باز در بدن موثر است.

عمل اصلی فسفر انتقال انرژی بیولوژیک به‌عنوان ATP می‌باشد. اندازه‌گیری فسفر سرم خون در تشخیص و پیشگیری و اتیولوژی ریکتز و استئومالسی در گاو اهمیت دارد.

- دکستروز مونوساکاریدی است که به‌عنوان منبع انرژی در بدن استفاده می‌شود و طی گلوکولیز به پیروات تبدیل شده و درنتیجه ATP مهمترین متابولیت انرژی تولید می‌شود.

در مواردی که در حوالی زایمان تولید کتون بادی‌ها در کبد به‌علت مشکلات حوالی زایمان و به دلیل کاهش کربوهیدرات و ... افزایش می‌یابد (كتوز) تجویز تدریجی دکستروز که به راحتی متابولیزه شده در حل مشکل دام بسیار موثر است.

موارد مصرف کلسیم، منیزیم، فسفر به همراه دکستروز

گاو: پارزی حوالی زایمان، تب شیر، کتوز و سایر مواردی که با هیپوکلسمی و هیپومنیزمی و کمبود فسفر همراه است.

گوساله: در پیشگیری و درمان ریکتز، استئومالسی و درمان تتانی توصیه می‌شود.

روش مصرف

به روش داخل وریدی با آرامی و احتیاط تزریق شود و بهتر است در طول تزریق ضربان قلب کنترل شود.

مقدار مصرف

در گاو و گوساله به میزان 1 میلی‌لیتر به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن تجویز می‌گردد درصورت نیاز ۶- ۲ ساعت بعد تکرار شود قبل از تجويز حجم‌های زیاد محلول، آنرا باید تا حد درجه حرارت بدن گرم نمود.

در مواردی که هیپومنیزمی وجود دارد مقادیر اضافی منیزیم ضروری را باید داخل وریدی و یا زیرجلدی بسته به وضعیت عمومی دام تجویز نمود.

منع مصرف

این دارو را نباید به همراه تتراسایکلین‌ها، کربنات سدیم، استرپتومایسین یا سولفات دی هیدرواسترپتومایسین تجویز نمود.

از مصرف بیش از میزان مجاز اجتناب شود. در حیوان هیجان‌زده استفاده نشود.

موارد احتیاط

تزریق وریدی نادرست دارو، ممکن است باعث فلبیت و لخته شدن خون در محل تزريق گردد که به‌منظور اجتناب از این امر بهتر است برای تزریق از آنژیوکت داخل وریدی استفاده نمود.

تزریق سريع داخل وریدی دارو می‌تواند باعث برادی کاردی و آریتمی قلب شود که در این صورت بایستی تا زمان نرمال شدن ریتم قلب تزریق متوقف گردد.

در دوران آبستنی و شیردهی منع مصرف ندارد.

زمان پرهیز از مصرف

زمان پرهیز از مصرف برای شیر و گوشت ندارد.

شرایط نگهداری: در محل خنک و دور از نور خورشید نگهداری شود

بسته بندی: بطری ۵۰۰ میلی‌لیتری به همراه ست تزریق

تولیدکننده: شرکت هیپرا اسپانیا