مراقبت و درمان سم گاو

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ درمان می‌تواند از سم‌چینی، حمام سم و پا، یا برنامه‌های کاربردی موضعی تشکیل شده باشد. بسته به نوع مشکل، دامپزشک و سم‌چینی صحیح را باید به‌عنوان بهترین روش درمان توصیه کرد.

برای اصلاح فردی و بهبود مشکل کلی گله ترکیبی از پروتکل‌های مختلف برای درمان ممکن است لازم باشد.

پوسیدگی پا

درمان می‌تواند شامل تزریق، تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و یا همراه با درمان‌های خاص محلی باشد. منطقه بین انگشتان باید شسته شده و هرگونه بافت نکروزه شل حذف شود پانسمان موضعی با آنتی‌بیوتیک‌ها، سولفاس‌ها، و یا غیره ضدعفونی شوند با این کار در بهبودی موفق خواهیم بود.

اگر عفونت به بافت‌های عمیق‌تر پخش می‌شود، پماد نقاشی (پمادهای گچ مانند) ممکن است سودمند باشد. حیوانات آسیب‌دیده باید از گله جدا شده و از گسترش بیماری آنها جلوگیری کنیم.

کنترل از پوسیدگی پا برای به حداقل رساندن تاثیر اقتصادی این بیماری مسری به گله مهم است. ایمن کردن گاو‌ها بصورت فردی، بهداشت قوی و جلوگیری از نرم شدن سم در مناطق با رطوبت بالا و استفاده از حمام پا ثابت کرده است که در کنترل گسترش پوسیدگی پا می‌باشد.

حمام پا باید با سولفات مس پنج درصد باشد. عمق محلول برای ازبین بردن مشکل باید حداقل حدود ۱۰ سانتی‌متر باشد حمام سم واقع شده که گاوها باید چند بار در روز از آن عبور کنند. جایگزینی برای حمام پا، حمام خشک حاوی یک بخش سولفات مس به نه قسمت آهک هیدراته است.

بیشتر بدانیم:
دستکاری بیش از حد دلیلی بر بیماری‌های سم دام
اهمیت و روش اصلاح سم در گاو شیری

claw check چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

خوردگی پاشنه

درمان برای اولین بار به سمت حذف همه قسمت شاخی سم نادرست است. پس از تمیز کردن، منطقه در معرض بیماری ممکن است فقط با یک مایع ضدعفونی‌کننده درمان شود. گاو باید برای چند روز تحت درمان انفرادی قرار گیرد تا زمانی که بافت جدید شاخی بیرونی سم رشد کند.

در موارد شدید که در آن بافت حساس به قرار گرفتن در معرض آلودگی است، علاوه بر درمان انفردای و نگهداری مجزا پانسمان محافظ قسمت موردنظر ممکن است بیش از یک داروی قابض لازم باشد.

کنترل گله شامل انتخاب ژنتیکی برای پاهای قوی و پاها بدون شیب بیش ازحد به قسمت بخلوق‌ها است. پاها باید محسوسا و به‌طور منظم از قرار گرفتن در معرض بیش از حد به محیط‌های مرطوب اجتناب شود.

حمام پا خشک (نگاه کنید به درمان پا نرم) ممکن است کمک به تشدید بافت بی‌جان خارجی سم و همچنین از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند.

زخم‌های کف سم

درمان اولیه زخم‌های کف سم برای ازبین بردن فشار بر زخم است. درمان به‌روش سم‌چینی شامل بریده شدن منطقه آسیب دیده در اطراف زخم کف سم و یا ضایعه، کمک می‌کند به کاهش فشار و اجازه می‌دهد تا گاو بهبود یابد.

کاربرد موضعی از سولفات مس و یا مواد قابض پس از بانداژ برای کنترل عفونت و جلوگیری از رشد مجدد بافت گرانوله لازم است.

درماتیت انگشتی

پروتکل‌های مختلفی برای درمان درماتیت انگشتی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که علت خاصی برای این نوع زگیل تعریف نشده است، درمان خاصی که همیشه کارساز باشد نمی‌باشد و این مسأله برای ما سوال برانگیز است بر همین اساس درمان باید اصولی باشد، درنتیجه استفاده از داروهای تسکین‌دهنده نیاز به برچسب و دستورالعمل‌ها از یک دامپزشک متخصص دارد.

در مرحله اولیه این بیماری، بدلیل درد کم حیوان بطور طبیعی راه می‌رود. این به این معنی است که درمان ناحیه آلوده با استفاده از کاربرد موضعی مواد شیمیایی سوزاننده و یا آنتی‌بیوتیک است که باید بخش ضایعه را ازبین ببریم.