ماهی آروانا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی آروانا (Arovana) متعلق به کشورهای شرق آسیا می‌باشد. آرواناها ماهیان بزرگ‌جثه‌ای هستند که  بدنی کشیده و استخوانی دارند و رنگ فلس‌های مختلفی چون نقره‌ای، قرمز، سبز، سیاه، طلایی و... دارند. این ماهی در زیستگاه طبیعی خود از حشرات و ماهیان کوچک‌تر تغذیه می‌کند و برای شکار حشرات، خود را از آب به بیرون پرتاب می‌کند.

آروانای سیاه
آروانای سیاه
 

ماهی آروانا قدرت پرش زیادی داشته و در محیط طبیعی می‌تواند تا ۱ متر بالاتر از آب بجهد. آنها معمولاً برای شکار حشرات، در زیر محل موردنظر کمین کرده و طعمه را با چشمان تیزبین خود زیرنظر می‌گیرند و بعد با پرشی سریع و بلند طعمه را با دهان خود شکار می‌کنند. این ماهی با استفاده از کیسه هوایی خود می‌تواند لحظاتی را بیرون از آب زنده بماند.

آروانای طلایی
آروانای طلایی
 

آروانا ماهی بزرگی بوده و تا ۹۰ سانتی‌متر رشد می‌کند، ازین‌رو به مخزنی بزرگ با حداقل حجم ۹۴۵ لیتر آب نیاز دارد. بهتر است که کف آکواریوم این ماهی را با شن ریز پوشانیده شود و گیاهان انعطاف‌پذیر در آن جای گیرد. قسمت بالایی آکواریوم باید فضای خالی بسیاری جهت شنا کردن درنظر بگیرید. روی آکواریوم ماهی آروانا حتماً باید با یک درپوش محکم و سنگین پوشانده شود، تا جلوی پرش‌های بلند و پرقدرتش را بگیرد. دمای مناسب آب برای این ماهی بین ۲۳ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۶٫۰ تا ۷٫۰ می‌باشد.

آروانای سبز
آروانای سبز
 

بعد از تخمریزی ماهی ماده آروانا، ماهی نر تخم‌ها و نوزادان را در دهان خود نگهداری می‌کند و تا زمانی که نوزادان به سن بلوغ برسند در دهان پدر می‌مانند. طول این دوره حدود ۵۰ تا ۶۰ روز می‌باشد. نوزادان آرواناهایی که در در حیات‌وحش زندگی می‌کنند، به‌راحتی توسط سایر ماهی‌ها ازجمله سیکلیدها شکار می‌شوند. ازین‌رو پیشنهاد می‌شود که هنگام تخمریزی و نگهداری از نوزادان، ماهی آروانا به‌صورت تکی در آکواریومی جدا نگهداری گردد.

خوراک ماهی آروانا شامل غذاهای مختلفی است. بطورکلی غذاهایی که روی سطح آب شناور بمانند برای آنها بهتر هستند. بهترین خوراک جهت تغذیه ماهی آروانا حشرات و ماهی‌های زنده هستند. میگوی خشک شده و غذاهای اقیانوسی نیز غذای مناسبی برای آنهاست.

آروانای قرمز
آروانای قرمز
 

بهتر است که ماهی آروانا به‌صورت تکی در آکواریوم نگهداری شود، چراکه اگر با سایر ماهی‌ها برخورد کند زخم‌های فراوانی روی بدنش ایجاد می‌گردد. بطورمثال بدن ماهی آروانا با یک ضربه ماهی اسکار از وسط خواهد شکست! البته اندازه و ابعاد ماهی‌ها نیز مهم هستند.

آروانای دم زرد
آروانای دم زرد
 

اگر می‌خواهید ماهی آروانای سالمی را خریداری کنید به نکاتی که در این خبر آمده است دقت نمایید:

مشخصات ماهی آروانای سالم (Scleropages spp)

آروانای نقره ای
آروانای نقره ای
 

منبع: mahieman